شیوع طاعون نشخوار کنندگان در حیات وحش رفسنجان

طی اطلاعیه‌ای از طرف سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان دو مورد مشکوک بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در رفسنجان گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان با مشاهده و زنده گیری یک راس بره وحشی بیمار در مناطق آزاد شهرستان رفسنجان و بررسی اولیه و معاینه به وسیله دامپزشک تلویحا مورد ابتلا به PPR در این گونه تایید شد.

این دومین مورد مشکوک به PPR یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک طی ده روز گذشته است که در منطقه مشاهده شده است که با حال عمومی بسیار بد مشاهده شده و پس از ساعتی تلف می‌شود.

مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این رابطه گفت: با توجه به اهمیت موضوع مراتب سریعا به اداره کل دامپزشکی استان کرمان گزارش و به دامداران منطقه هشدار‌های لازم داده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است افزود: این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند، عامل آن موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است و با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود، ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان داشت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خوشبختانه در این مورد دغدغه‌ای نداریم، اما متاسفانه می‌تواند تلفات زیادی را از حیات وحش منطقه بگیرد و به طبیعت ما لطمه زیادی وارد کند.

شاکری در پایان افزود: بررسی و معاینات دقیق و آزمایشگاهی برای تایید نهایی و قطعی در دست پیگیری است و اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق پرتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به نشانی www.kerman.doe اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار