رئیس اتاق بازرگانی فارس:

بخش خصوصی را آزاد بگذارید

رئیس اتاق بازرگانی فارس نسبت به صدا درآمدن زنگ خطر امکان عدم تامین زنجیره کالا‌های اساسی و مواد اولیه کارخانجات هشدار داد و گفت: بخش خصوصی را آزاد بگذارید تا در شرایط تحریم و کرونا ارز و مواد اولیه کشور را تامین کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات و بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی در خصوص صادرکنندگان، بخشودنی نیست، گفت: امکان ندارد صادر کننده‌ای در سال ٩٧ و ٩٨ کالایی صادر کرده باشد و تاکنون ارز آن را بازنگردانده باشد، این کار بانک مرکزی نوعی فراکنی است.

او افزود: مگر صادر کننده و تولید کننده صادراتی چقدر سود می‌برد که پول ناشی از صادرات را دو سال برنگرداند؟ پس آدرس غلط ندهید، شاید این آدرس غلط در پاسخ به سوالی که هنوز پاسخ داده نشده، باشد و آن این است که تکلیف ٢٢ هزار میلیارد ارز ٤٢٠٠ تومانی چه شد؟

رئیس اتاق بازرگانی فارس از اصحاب رسانه خواست این سوال را تا رسیدن به پاسخ دنبال کنند و تاکید کرد: مطالبه گری حق مردم است، ارز ٤٢٠٠ تومانی اختصاص داده شد، اما کسی تاثیر این ارز را در واردلت کالا‌های مورد نیاز حس نکرد بلکه آنچه احساس شد، گرانی بود.

رازقی بیان اینکه کرد: اخیرا موردی به گوش ما رسیده که حتما مقامات قضایی و امنیتی باید به آن توجه کنند، چرا که کاسبان خشکسالی بخش زیادی از ارز را گرفته و آن را در فرقه‌های ضاله هزینه کرده یا از طریق شرکت‌های صوری که در خارج از کشور ثبت شده، منتقل می‌کنند.

او مقصد این ارز‌ها را کشور کانادا اعلام کرد و در هشداری به بانک مرکزی گفت: احساس ما این است اگر فشار بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان ادامه یاید شاهد دو اتفاق بزرگ در کشور خواهیم بود. اول اینکه در بحث زنجیره کالا‌های اساسی و تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی دچار مشکل جدی خواهیم شد و از سویی دیگر در بخش صادرات نیز به دلیل بی انگیزگی صادر کنندگان شاهد کاهش شدید صادرات خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان اینکه طی چهار ماه گذشته صادرات کشور ٤٠ درصد افت داشته است، گفت: در استان فارس در بخش صادرات از نظر وزنی افت داشته‌ایم، اما به لحاظ ارزشی رشد کمی صادرات را شاهد بوده‌ایم.

رازقی یادآور شد: امروز بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات و صدمات فراوانی شدند و به دلیل بسته شدن مرزها، صادرات ما نیز دچار آسیب شده است.

یلدا راهدار، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: از دور هشتم فعالیت این اتاق در استان، نگاهمان را به ارتباط با رسانه تغییر دادیم و امروز در بهترین نقطه ارتباط با رسانه‌های استان و خارج از استان قرار داریم.

او با تصریح بر اینکه ادبیات رسانه‌ها و فعالان اقتصادی به هم نزدیک شده و چالش‌ها کمتر شده است، عنوان کرد: گزارش‌های خبری به ویژه در حوزه اقتصاد آنگونه که شایسته است، در فارس تولید نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پيام پياميان
۱۷:۴۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
درود كاملا به حق و درد دل تمام فعاليت اقتصادي سريعا قوه قضاييه و يا ديوان عدالت ورود كرده و بخشنامه هاي خلق الساعه بانك مركزي را مورد بررسي قرار دهند كه اقتصاد نيمه جان كشور متاسفانه با انگيزههاي مبهم و مشكوك بانك مركزي در حال جان دادن كامل است
آخرین اخبار