رئیس اتاق بازرگانی فارس:

لبنیات سنتی تهدیدی جدی برای سلامتی شهروندان شیرازی است

جمال رازقی گفت: تولید و عرضه لبنیات سنتی که از سال ۹۰ و با توجیه ایجاد اشتغال، شروع شد و رواج پیدا کرد، امروز به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان و فعالیت صنایع مجوزدار در این استان تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی در چهلمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، نسبت به رشد روز افزون واحد‌های غیرمجاز تولید و عرضه لبنیات سنتی در فارس و شیراز هشدار داد و با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به این امر، گفت: این واحد‌ها معمولا شیر برگشتی از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی را با قیمت پائین خریداری و در محیطی غیراستاندارد فرآوری می‌کنند.

او با انتقاد از غلفت نسبت به فعالیت اینگونه مراکز، از اجرای یک طرح پژوهشی توسط اتاق بازرگانی با همکاری دانشگاه شیراز با عنوان "بررسی میزان آلودگی لبنیات سنتی شهر شیراز به عوامل خطرزای شاخص" خبر داد و گفت: براساس این گزارش که داده‌های آن به شکل تصادفی از مراکز مختلف توزیع لبنیات سنتی، جمع‌آوری شده است؛ محصولات یاد شده استاندارد لازم را ندارد و به لحاظ شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مشکلاتی را در بر دارد.

رازقی با بیان اینکه اضافه کردن افزودنی توسط صنایع لبنیاتی مجوزدار، تبعات بسیاری را از سوی مراجع نظارتی برای واحد‌های صنعتی به دنبال دارد، حال آنکه روند تولید در مراکز لبنیات سنتی مشخص نیست، گفت: امروز فعالیت مراکز تولید لبنیات سنتی به چالشی جدی برای سلامت مردم و تداوم حیات صنایع بدل شده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از واحد‌های تولید لبنیات سنتی فاقد مجوز رسمی بوده و حقوق قانونی دولت را پرداخت نمی‌کنند، گفت: با توجه به جلسات مکرر کارشناسی، تصمیم‌گیری برای این واحد‌ها از سوی مسئولان یک ضرورت به شمار می‌رود و پیشنهاد کارشناسی اتاق تعطیلی واحد‌های لبنیات سنتی فاقد مجوز و نظارت دقیق بر فعالیت واحد‌های مجوزدار است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به گزارش طرح شامخ مدیران خرید، گفت: بر اساس انتشار ششمین دوره شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در خرداد ماه معادل ۴۸ و ۴۱ درصد است که این میزان نسبت به اردیبهشت ماه کمتر شده است. این روند نشان می‌دهد که افزایش شاخص در اریبهشت ماه به دلیل تعطیلی گسترده بنگاه‌های اقتصادی در فروردین بوده که با ادامه روند بازگشایی فعالیت در خردادماه عدد شامخ کل تقریبا به شرایط قبل از شیوع کرونا نزدیک شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس افزود: بر اساس این گزارش برخی مشکلات اصلی از دید فعالان اقتصادی در خردادماه جاری افزایش شدید در قیمت ماشین آلات جدید و بی ثباتی نرخ ارز، کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها و سیاست‌های مقطعی ارزی بانک مرکزی، مشکلات جدی در تامین و تهیه تجهیزات اولیه و مورد نیاز، بالارفتن قیمت ارز در واردات و تامین لوازم یدکی مورد نیازو افزایش شدید قیمت نهاده‌ها می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار