نجات دیمه زار‌های طلایی مشهد از محاصره دیوار‌های بتنی

۱۲ هکتار از دیمه زار‌های پربازده مشهد که در اشغال حداقل ۶۰ قطعه باغ ویلا در مراحل ساخت بنا، دیوارکشی، پی کنی و انتقال غیر مجاز آب بود آزاد سازی شد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و کو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: در یک اقدام برنامه ریزی شده و منطبق بر مقررات و با اعمال قاطع قانون در مراحل ابتدایی شروع به جرم تغییر کاربری که در اراضی رضوان مشهد صورت پذیرفته بود، از ادامه و توسعه دامنه تغییر کاربری‌ها در پلاک یاد شده پیشگیری شد.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر هزار قطعه بنا، دیوار، آلاچیق، محوطه سازی که از مصادیق تغییر کاربری هستند به حالت اول اعاده شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۲۰ برابر افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید 

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: بسیاری از کشاورزی شهرستان اعم از دیمه زار‌ها و یا حتی اراضی زراعی آبی بدلیل کمبود منابع آب و بافت خاک شرایط تبدیل شدن به باغ را نداشته و قطعه بندی‌ها نتیجه‌ای جز خروج اراضی کشاورزی از بستر تولید (کشت و زرع) و تولید محصولات غذایی و اضرار به منافع عمومی را ندارد لذا تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نه تنها مشمول قوانین موضوع است که از نظر فقهی و شرعی تجاوز به حقوق عامه محسوب و منطبق با قاعده لاضرر و لاضرار فی الاسلام نیز قابلیت برخورد و اقدام مناسب را تا رفع آثار ضرر خواهد داشت.
 

اراضی کشاورزی منبع اصلی تولید غذا

 
قاضی غلامی ناظر قضایی و نماینده تام الاختیار دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی مرکز مشهد گفت: حفظ اراضی کشاورزی بعنوان منبع اصلی تولید غذا و تامین کننده امنیت غذایی مردم از واجباتی است که بی توجهی به آن موجب بروز معضلات عدیده و غیر قابل جبران در برآورده کردن نیاز‌های مردم به شمار آمده، و مصرف بیهوده منابع آب، را بدنبال دارد.

او با اشاره به اراده قاطع حاکمیت در برخورد جدی با عوامل بر هم زننده‌ی محیط زیست و بستر تولید غذا و تغییر کاربری‌ها افزود: بدون شک اقدامات قانونی از این دست ادامه داشته و با توجه به نوع رفتار عاملین اصلی جرم، که علاوه بر تغییر کاربری، موجب نقض قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و سبب اضرار و اتلاف اموال عمومی و منافع ملی شده‌اند با شکایت ادارات ذیربط ازجمله جهادکشاورزی، آب منطقه ای، آستان قدس، محیط زیست و... برخورد شدید قانونی با این افراد صورت خواهد گرفت.

با اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ۱۲  هکتار از دیمه زار‌های پر بازده شهرستان مشهد که در اشغال حداقل ۶۰ قطعه باغ ویلا در مراحل ساخت بنا، دیوارکشی، پی کنی، انتقال غیر مجاز آب و... بود آزاد سازی شد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.