تاکید رییس کل دادگستری کرمان؛

برگزاری عزاداری امام حسین(ع) با حفظ سلامت مردم

موحد، گفت: آیین‌های عزاداری امام حسین(ع) با حفظ سلامت مردم در فضای امن و سالم برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید به سلامت مردم توجه لازم صورت گیرد.

او گفت: فرمایشات رهبری در این زمینه برای همه ما مطاع است تا بتوانیم در شرایط فعلی مراسم عزاداری امام حسین (ع) را به نحوی برگزار کنیم که مردم در فضای امن و سالمی در آئین‌های عزاداری امام حسین (ع) حضور یابند و هیچ یک از عزاداران حسینی دچار آسیب و بیماری نشوند.

او در نشست با اعضای شورای کانون مداحان شهرستان کرمان افزود: گرانقدرترین سرمایه پیروان اهل بیت (ع)، شعائر محرم و صفر است و حیات، ترویج و توسعه این شعائر نیز به زنده نگه داشتن مصائب اهل بیت (ع) با زبان و ابزار هنر است که بخشی از آن مربوط به استفاده از اشعار مناسب در مداحی است.

موحد با اشاره به این مطلب که واقعه عاشورا در تاریخ اسلام به ویژه در مکتب علوی یک ظرفیت بسیار عظیم است، اظهارکرد: در واقع ماهیت دین مبین اسلام و به ویژه مکتب تشیع، در آینه واقعه عاشورا قابل مشاهده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: این واقعه سرمایه گرانقدری برای مسلمانان جهان به ویژه شیعیان است و موجب قوام و دوام اسلام می‌شود و از این رو است که امام راحل فرمودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

موحد بیان کرد: به تعبیر دیگر حیات اسلام، مسلمانان و شیعیان در گروی زنده نگه داشتن شعائر مکتب عاشورا است که مداحان در طول تاریخ اسلام پس از واقعه عاشورا نقش اثربخش و مهمی را در حیات این شعائر ایفا کرده اند.

او تصریح کرد: رهبری تاکید کرده اند که این شعائر با زبان هنر باید حفظ شود که بخشی از آن مربوط به استفاده از اشعار مناسب در مداحی است.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به این نکته که ترویج، توسعه و عمق بخشی به شعائر معنوی والهی عاشورا بسیار اثرگذار و ارزشمند خواهد بود، گفت: مداحان در حقیقت با زبان مداحی و هنر؛ واقعیات عاشورا را با زبان هنر برای مردم تعریف کرده و جلوی تحریفات عاشورا را می‌گیرند.

موحد با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد واقعه عاشورا به عنوان چراغ هدایت مسلمان تحت تاثیر تحریف قرار گیرد، تاکید کرد: نباید اجازه داد هر فرد، از هر جایی و با هر انگیزه نامشروعی وارد عرصه مداحی شده و به وجهه و اهمیت این کار آسیب بزند.

او اظهار داشت: از این رو کانون مداحان باید براساس رویکرد‌های موجود خود جهت گیری کار مداحی را به شکل مناسبی دنبال کرده و نقش هدایت گری آن را محقق کند و بتواند به امر مداحی و ذکر مصائب اهل بیت (ع) و اهداف و آرمان‌های مقدس مکتب عاشورا غنا بخشد.

او گفت: شخصیت مداحان در بین جوانانی که عشق و شور حسینی را در دل دارند، الگو است و این افراد بسیار علاقه‌مند هستند که در پشت سر این افراد حرکت کنند و از این رو هر مداح زمانی که در پشت تریبون قرار می‌گیرد باید توجه داشته باشد که افرادی از اقشار و طیف‌های مختلف در مجلس حضور دارند و باید به نحوی در زمینه انتخاب اشعار و مضامین دقت داشته باشند تا هر قشر به تناسب ذائقه و علاقه خود بتواند از ذکر مصائب ائمه و مداحی‌های انجام شده بهره برداری لازم را داشته باشد.

موحد افزود: کار در حوزه مداحی و ذاکری اهل بیت (ع)، کار دشواری است و هر یک از مداحان باید به ابعاد این حوزه آشنا باشند تا بتوانند قدم‌های بلندی را در جهت ترویج فرهنگ عاشورا بردارند.

او تصریح کرد: یک آسیبی که متوجه جامعه مداحان کشور است، این است که هر فرد با هر پیشینه، شکل و سابقه‌ای و به صرف داشتن صوت و لحن مناسب، خود را وارد این جرگه کرده و آسیب‌های سنگینی را به این حوزه وارد می‌کند و از این رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند در این حوزه باید سازماندهی، ساختارسازی و نظارت مورد توجه قرار گیرد.

موسوی قوام رییس کانون مداحان شهرستان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که آئین‌های عزاداری ماه محرم در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ نسبت به سال‌های گذشته متفاوت برگزار خواهد شد، گفت: کانون مداحان براساس تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان‌ها شکل گرفته و تحت مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند.

او اظهارداشت: انتخابات دوره چهارم کانون مداحان شهرستان کرمان با حضور ۱۵۴ نفر از مداحان و ذاکران استان کرمان برگزار و ۹ نفر از مداحان و ذاکران استان به عنوان اعضای اصلی این کانون انتخاب شده اند.

او بیان کرد: اصول، سیاست‌ها و برنامه‌های کانون مداحان شهرستان کرمان حول محور‌هایی ازجمله تبیین و تحقق منویات رهبری پیرامون مداحی و ذاکری اهل بیت (ع) و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، توجه و تحقق بخشنامه های کانون مرکزی مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی، تبیین و ترویج سیره سید الشهدای مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی براساس فرمایشات رهبری، توجه به آموزش و ارتقای سطح کمی و کیفی مداحان و ذاکران، ایجاد وحدت رویه و انسجام مداحان، توجه به جوانگرایی و بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان، شناسایی، تشویق و ترغیب افراد مستعد به امر مداحی، بررسی چالش‌های موجود در حوزه مداحی و ذاکری اهل بیت (ع)، ایجاد همگرایی و تعامل با سایر تشکل‌های مداحی و توجه به ترویج فرهنگ ناب محمدی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی و رفاهی مداحان شکل گرفته است.

بر پایه این خبر حدود شش هزار مداح که مشخصات آن‌ها در سامانه طوبی ثبت شده، در استان کرمان فعالیت دارند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار