نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کاداستر اراضی کشاورزی در خراسان رضوی

اجرای طرح کاداستر بر روی اراضی کشاورزی خراسان رضوی نیازمند اعتباری ۱۵۰ میلیارد تومانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمد قربانیان مسئول اداره مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به مساحت اراضی موجود در استان، نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کاداستر نیاز داریم، اما از سال ۹۵ که اولین قرارداد در این زمینه منعقد شد تاکنون که پنجمین قرارداد اجرایی می‌شود، ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار داشته ایم که این مبلغ بسیار ناچیز است.

او افزود: متاسفانه در استان مبلغی به ما اختصاص نیافته و اخیرا هم نامه‌ای به دست ما رسیده است که به موجب آن، حتی از اعتباراتی که به ما نمی‌دهند کسر می‌کنند و آن اعتبار را برای کاداستر اراضی ملی به اداره منابع طبیعی تخصیص می‌دهند، زیرا اراضی منابع طبیعی را پیش مقدمه کاداستر اراضی کشاورزی دانسته اند که چنین موضوعی صحت ندارد.

مسئول اداره مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید باید اقداماتی به عنوان پیش مقدمه کاداستر اراضی کشاورزی انجام دهیم. ۱۳ هزار پلاک کشاورزی در استان وجود دارد که ۵ هزار پلاک مشمول ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید است. برای اجرای این قانون دولت ابتدا باید تکلیف ادارات را برای قوانین موازی روشن کند و در نهایت در قسمت ملی کاداستر اراضی کشاورزی و ملی را جداگانه انجام دهد.

قربانیان بیان کرد: با توجه به برآوردی که صورت گرفته است، برای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید نیازمند حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم؛ تاکنون برای ۴۵۳ هزار هکتار قرارداد بسته ایم و برای ۲۵۰ هزار هکتار تعیین حدود کرده ایم، اما در استان هم برای این موضوع اعتباری داده نشده و از اعتبارات ملی استفاده می کنیم. درحالی که خراسان رضوی بیشترین اراضی کشاورزی را در میان استان‌های کشور دارد و اعتباراتش جزو آخرین استان ها است.

او تصریح کرد: استانداری خراسان شمالی ۶ میلیارد تومان برای موضوع کاداستر اختصاص داده، اما در استان ما اعتباری تخصیص نیافته است.

مسئول اداره مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در تشریح هدف اجرای طرح کاداستر تاکید کرد: طبق این طرح، دستگاه‌ها باید اراضی تحت تملک و اداره خود را نقشه برداری و اطلاعات را در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار دهند؛ جهاد کشاورزی نیز ماموریت جمع آوری اطلاعات اراضی تحت تملک و تحت اداره اش را دارد.

بیشتربخوانید
۶ میلیون هکتار از اراضی خراسان رضوی بدون نقشه کاداستر

قربانیان اظهار کرد: طرح کاداستر باعث رفع اختلافات و سنددار شدن اراضی می‌شود و زیرساختی برای تعیین الگوی کشت و یکپارچگی اراضی و شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز به شمار می‌آید، اما نبود نقشه‌های مناسب و اطلاعات لازم مشکل امروز ما است.

او افزود: ما در بحث صدور سند موانع قانونی داشتیم که در قانون حدنگار موانع تقریبا برداشته شده است و توانسته ایم برخی اسناد را صادر کنیم. اگر به طور کامل این قانون اجرایی شود، قریب به ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات اراضی کشاورزی حل خواهد شد، اما دستگاه‌های متولی باید ابتدا اراضی خود را کاداستر کنند.

مسئول اداره مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: آستان قدس، اوقاف و دیگر نهاد‌ها باید ابتدا تکلیف زمین‌های خود را مشخص کنند. ما وظیفه کاداستر کردن پلاک‌های آستان قدس و اوقاف را نداریم و این هزینه‌ای مضاعف را برایمان به دنبال دارد؛ بنابراین این نهاد‌ها باید نقشه اراضی خود را بدهند تا ما وارد زمین‌های آن‌ها نشویم و نقشه برداری نکنیم، چون اعتبار اضافه صرف می‌شود و سندی هم نمی‌توان صادر کرد.

قربانیان بیان کرد: قرارداد‌های ما وارد سال چهارم شده، اما هنوز نتوانسته ایم ۷۵ هزار هکتار قرارداد را سامان دهیم. از طرفی، طبق قانون نیاز است مردم اطلاعات خوداظهاری دهند و اسناد و مدارک را پیوست کنند؛ بنابراین نیاز به همکاری شورای روستا‌ها و دهیاری‌ها داریم؛ این درحالی است که در یکی از همین روستا‌ها به دلیل مخالفت شورا، به مشکل دچار شده ایم.

او تصریح کرد: یکی از موانع اصلی ما در قانون این است که نقشه‌هایی که به اداره ثبت می دهیم باید نظارت سازمان نقشه برداری را داشته باشد، اما سه سال است که دستور سازمان برنامه و بودجه به عنوان بالادست سازمان نقشه برداری برای کنترل پروژه‌های ما در استان صادر نشده و نیاز است تا پیگیری‌های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه استان صورت بگیرد و مشکل مذکور حل شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.