امیر سرتیپ دوم فخری خبر داد؛

تهیه نقشه سه‌بعدی دریاچه سبلان به وسیله شناور بدون سرنشین

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح از تهیه نقشه سه بعدی دریاچه سبلان توسط شناور بدون سرنشین خبر داد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح گفت: به مناسبت گرامیداشت صنعت دفاعی کشور، عملیات هیدروگرافی (اندازه گیری ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پهنه‌های آبی و رودخانه ها) دریاچه قله سبلان در استان اردبیل توسط کارشناسان سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح انجام شد.

وی افزود: تیم عملیاتی سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح به منظور تهیه و تولید نقشه آبنگاری، مدل سه بعدی بستر دریاچه، بررسی اطلاعات فیزیکی و تحلیل ویژگی‌های آب دریاچه جهت ثبت جهانی این اثر طبیعی و ملی در آثار سازمان جهانی یونسکو به ارتفاعات سبلان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تیم عملیاتی سازمان جغرافیایی به همراه اعضای تیم کوهنوردی سبلان و گروهی از سازمان زمین شناسی کشور و نمایندگان انجمن هیدروگرافی توانستند در قالب گروه علمی و پژوهشی به قله ۴۸۱۱ متری سبلان برای انجام عملیات داده برداری صعود کنند، افزود: داده‌برداری ترکیبی از دریاچه سبلان شامل هیدروگرافی، تهیه نقشه بستر دریاچه، زمین شناسی، تعیین پارامتر‌های فیزیک و شیمیایی آب، تعیین موقعیت دقیق دهانه آتشفشان توسط گروه عملیاتی سازمان جغرافیایی با موفقیت انجام شد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: این پروژه نمونه بارزی از توانمندی سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در خصوص ایجاد همگرائی و هم افزایی مشارکت بین سازمان‌ها در تولید اطلاعات مکان محور و مدیریت یک پارچه اطلاعات مکان محور کشور تلقی می‌شود.

امیر سرتیپ دوم مجید فخری ادامه داد: این پروژه آبنگاری با شناور بدون سرنشین که از دستاورد‌های متخصصان داخلی بوده، به عنوان یک کار جدید در دنیا و دومین دریاچه مرتفع آتشفشان جهان انجام شد که بر اساس آن داده‌های آبنگاری و زمین شناسی برداشت و به نقشه‌های سه بعدی تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: این سازمان با توجه به مأموریت‌های محوله از جمله راهبری، نظارت، تولید اطلاعات مکانی و ارائه در قالب سرویس‌های مکان‌محور توانسته است با حمایت‌ها و هدایت‌های بی‌دریغ وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع روزآمد کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار