در بحبوحه عادی‌سازی روابط؛

بن ‌سلمان از دیدار با نتانیاهو در آمریکا منصرف شد

بنابر اعلام منابع خبری، ولیعهد عربستان سعودی از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن منصرف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست آی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از دیدار علنی خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر در آمریکا منصرف شده است.

به نوشته این وبگاه خبری، سفر بن سلمان به آمریکا با هدف دیدار با نتانیاهو قرار بود ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) برگزار شود.

به گفته برخی منابع، «محمد بن سلمان پس از آنکه متوجه شد امکان دارد جزئیات دیدارش با نتانیاهو به رسانه‌ها رسیده باشد از این ملاقات صرف نظر کرده است. او ترسیده رسانه‌ها سفرش را به کابوس تبدیل کنند.»

در متن گزارش این وبگاه آمده است: «افرادی که تمایل به انجام این دیدار داشتند یعنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، و «جرد کوشنر» داماد او، قصد دارند تا از بن سلمان چهره جوان و سازنده اعراب را بسازند. این دیدار می‌تواند به افزایش پشتیبانی‌ها از توافق امارات-اسرائیل نیز منجر شود. اگر دیدار صورت می‌گرفت، دلیل بر این بود که عربستان در مسیر عادی‌سازی قدم می‌گذارد. تاریخ سفر توافق شده بود و با توجه به عدم تمایل بن سلمان به اقامت در سفارت عربستان و منزل سفیر، چهار مکان محرمانه برای او خریداری کرده بودند. اما با دریافت گزارشی از افشای جزئیات محرمانه سفر برای رسانه‌ها، این سفر لغو شد.»

گفتنی است با اتخاذ این روش و لغو سفر، مشاوران بن سلمان اطمینان دارند «کنگره وقت لازم برای محکومیت سفر او را نخواهد داشت» از طرفی ولیعهد سعودی «مقابل فعالانِ خواهان برپایی عدالت درباره پرونده جمال خاشقجی» قرار نخواهد گرفت و همچنین «وکیل سعد الجبری نیز برای او خطری نخواهد بود.»

با لغو این سفر در مدت چند ساعت ترامپ و کوشنر که پافشاری بر انجام آن داشتند، از رهسپاری «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و کوشنر به خاورمیانه با هدف عادی‌سازی روابط خبر دادند.

منبعی سعودی به این پایگاه خبری گفته است: «بنا بود ۳۱ اوت سفر بن سلمان به واشنگتن انجام شود و این اقدامی بزرگ برای اسرائیل محسوب می‌شد. البته این به معنای اعلام کامل عادی‌سازی روابط نبود، اما حداقل اشاره به این داشت که ولیعهد سعودی قدم در این مسیر گذاشته است.»

منابع مختلف گفته‌اند: «محمدبن سلمان ولیعهدی‌اش را مدیون ترامپ بوده و به رئیس جمهور آمریکا نیازمند است. مشروعیت او از سوی ترامپ بوده و حمایت سیاسی او را در تمامی مدت داشته است. در پرونده خاشقجی نیز ترامپ حمایتی ویژه از بن سلمان داشت.»

کاخ سفید و سفارت عربستان در واشنگتن هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

اما افرادی در دفتر پادشاهی بن سلمان به او درباره تاخیر در انجام این سفر توصیه کرده‌اند و دلیلشان نتایج بد نظرسنجی‌ها برای ترامپ عنوان شده است. آن‌ها معتقدند سفر به آمریکا اگر ترامپ شکست بخورد نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت.

شاهزادگان عربستانی هم درباره توافق امارات و اسرائیل سکوت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
ببين چقدر آش شور شده كه صداي آشپزام دراومده
آخرین اخبار