آمریکا دادگاه بین‌المللی کیفری را تحریم کرد

همزمان با ادامه تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری در خصوص جنایات جنگی آمریکا در افغانستان، کاخ سفید از اعمال تحریم علیه این نهاد جهانی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ علیه نهادهای بین المللی، واشنگتن از اعمال تحریم‌هایی علیه دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داد.

دادگاه بین المللی کیفری، مرجعی جهانی است که به اتهاماتی همچون جنایات جنگی، شکنجه و نسل کشی می‌پردازد و از لحاظ قانونی آن‌ها را مورد پیگرد قرار می‌دهد. نهاد بین‌المللی مذکور چند وقتی است که ضمن تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی آمریکا در افغانستان، مقامات کاخ سفید را حسابی به ستوه آورده است.

ترامپ در خصوص تحقیقات جاری در دادگاه بین‌المللی کیفری، مدعی شده است که عملکرد نهاد مذکور، امنیت ملی آمریکا را هدف قرار داده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن تایید این خبر، اعلام کرده که «فاتو بن‌سودا» دادستان و همچنین «فاکیسو موچوچوکو»  رئیس بخش قضایی و همکاری دادگاه بین‌المللی کیفری تحت تحریم‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که دادگاه بین‌المللی کیفری همچنان آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل واشنگتن هم گام بعدی را بر می‌دارد.

بر اساس آنچه ترامپ اعلام کرده، تحریم‌ها همه افرادی که در موضوع پرونده جنایت جنگی آمریکا در دادگاه بین‌المللی نقش دارند را هدف قرار داده است. پیش از این و در ۱۱ ژوئن نیز طی دستور اجرایی که ترامپ آن را صادر کرد، علیه شخصیت‌های فعال در دادگاه بین‌المللی اعلام جرم شد.

وکلا، قضات، محققان حقوق بشر و کارمندان دادگاه بین‌المللی کیفری، اکنون با خطر تعلیق حساب‌های بانکی موجود در آمریکا روبرو هستند. همچنین قرار است که ویزا‌های آمریکایی این افراد لغو شود و اجازه ورود به آمریکا را پیدا نکنند.

تحریم‌های جدید که البته هنوز اجرایی نشده، شهروندان آمریکایی را هدف قرار نمی‌دهند. اما اگر آمریکایی‌ها به حمایت مادی از دادگاه بین‌المللی کیفری متهم شوند، آنگاه تحت تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. 

وسلی کلارک، وکیل حقوق بین‌الملل بازنشسته آمریکایی دستور ترامپ را «اشتباه غم‌انگیز» در سیاست خارجی خواند.

نظامیان آمریکایی طی سال‌های اشغال افغانستان، به ارتکاب جرایم جنگی در این کشور متهم شده‌اند که دادگاه بین‌المللی کیفری اکنون در حال بررسی این اتهامات است. هرچند که آمریکا بارها، نهاد مذکور را تهدید کرده اما تحقیقات در جریان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار