استویا گیاهی شیرین‌تر از قند

محقق اراکی موفق به کشت گیاهی۳۰۰ برابر شیرین‌تر از چغندرقند و نیشکر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گیاه استویا (قند گیاهی) بومی آمریکای جنوبی است و ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از چغندرقند و نیشکر است؛ شکر استویا به خوبی می‌تواند جایگزین چغندر و نیشکر شود و این در حالی است که مضرات این دو را ندارد و دیابتی‌ها می‌توانند باخیال راحت آن را مصرف کنند.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

محمد رئیس زاده محقق اراکی و دانشجوی دکتری کشاورزی با تلاش‌های بی وقفه پای گیاه استویا را به استان مرکزی باز کرده و طرح کاشت آن در مزرعه ایستگاه تحقیقات اراک به خوبی نتیجه داده است.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

محمد رئیس زاده مجری طرح کشت استویا در استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه گیاه استویا به دلیل ارزش‌های علمی و اقتصادی که دارد چند سالی هست که در ایران کشت می‌شود،گفت: اجرای موفق طرح کاشت استویا در مزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک نشان داد که این گیاه در مزارع استان مرکزی هم قابل کشت است.

رئیس زاده افزود: تا پیش ازاین گیاه استویا در برخی از استان‌ها کشت می‌شد که استان خوزستان، گیلان و گلستان بیشترین کشت استویا را به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید:


کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

گونه‌های استویا که با نام‌های برگ عسلی، برگ شیرین، برگ قندی شناخته می‌شوند بیشتر برای استفاده از برگ شیرین آن‌ها کشت شده و مصرف آن به صورت برگ تازه، خشک، پودر و یا به صورت افشرده‌ی مایع است و راندمان بالای این محصول آن را مقرون به صرفه کرده است.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

محقق اراکی مجری طرح کشت استویا در استان مرکزی میانگین عملکرد این گیاه را ۳ تن در هکتار عنوان کرد و اضافه کرد: کشت آن از لحاظ اقتصادی هم دارای صرفه است به گونه‌ای که گیاهی چند ساله است، نصف ذرت آب می‌خواهد و ۲ بار در سال محصول می‌دهد.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

او افزود: با توجه به خواصی که این محصول دارد و وجود شرایط مناسب کشت، راه اندازی صنایع تبدیلی برای توسعه کشت گیاه دارویی استویا و سایر گیاهان دارویی دیگر می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، در بالابردن درآمد و سلامت جامعه موثر باشد.

استویا گیاهی بوته‌ای، پایا و چند ساله است که به خانواده کاسنیان تعلق داشته و با توجه به شیوع بالای دیابت درکشور، به دلیل وجود شیرین کنده‌های طبیعی مورد توجه قرار گرفته است.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

محقق کشاورزی اراکی بیان کرد: ترکیبات گیاه استویا جایگزین مناسبی برای قند و شیرین کننده‌های قندی در مبتلایان به دیابت و دیگر افراد دارای رژیم‌های بدون قند است و به خاطر اینکه این گیاه بدون کالری است مناسب برای لاغری و افرادی که دارای رژیم هستند می‌باشد.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

طح کشت استویا یکی از چندین طرحی است که در ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی استان مرکزی از جمله ایستگاه تحقیقاتی اراک در دست اجرا است که برخی از طرح‌ها مثل استویا به مرحله نهایی است و برخی طرح‌ها همچنان دردست تحقیق است.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

محمدرضا لک معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ طرح تحقیقاتی در بخش‌های مختلف از جمله آب و خاک، گیاه پزشکی، منابع طبیعی، علوم دامی، زراعی و باغی در مرکز تحقیقات کشاورزی اراک در دست اجرا است.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

لک با بیان اینکه طرح تحقیقاتی کشت گیاه استویا (قند طبیعی) برای نخستین بار با موفقیت در این استان انجام شد توسعه پایدار و افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال پایدار را از جمله اهداف اجرای طرح‌های تحقیقاتی عنوان کرد.

کشت قند گیاهی شیرین‌تر از قند در اراک

با حمایت از طرح‌های تحقیقاتی جوانان خوش فکر و مبتکر ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی می‌توان با طرح‌های جدید گام به گام کشور را در زمینه‌های گوناگون رشد داد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.