درمان ناباروری با روش نوین به همت محققین اراکی

محققین دانشگاه اراک با ارائه روش نوین درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان گامی موثر در درمان ناباروری برداشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک موفق به اثبات تاثیر داروی جدید درمان بیماری سندروم پلی کیستیک تخمدان شدند و با این کار گام موثر در درمان ناباروری برداشتند.

ملک سلیمانی عضو هیات علمی و تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علل ناباروری زنان در سنین باروری اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک است، گفت: در این تحقیق برای اولین بار، داروی سیتافورمین برای درمان بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که تحت درمان با روش‌های درمان ناباروری قرار گرفته اند، استفاده شد.

او با اشاره به مزایای داروی پیشنهادی گروه تحقیقاتی دانشگاه اراک اضافه کرد: داروی سیتافورمین که ترکیبی از دو داروی سیتاگلپتین و متفورمین است برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ از سوی کمپانی مرک برای بیماران دیابتی ارائه شد.

پژوهش یکساله  بر روی ۸۰ زن جوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک با تشریح نتیجه مطلوب این تحقیق بیان کرد: این پژوهش به مدت یکسال بر روی ۸۰ زن مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک در گستره سنی ۲۵ تا ۳۵ سال انجام شد و نمونه‌های خونی، مایع فولیکولی، تخمک، سلول‌های کومولوسی و جنین این بیماران پس از درمان با داروی سیتافورمین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

او ادامه داد: نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد که داروی سیتافورمین ضمن اینکه عوارض کمتری نسبت به متفورمین (دارویی که در حال حاضر برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود) دارد، سبب بهبود فاکتور‌های هورمونی، بلوغ تخمک ها، کیفیت جنین‌های حاصله، میزان بارداری و نیز افزایش بیان دو ژن GDF-۹ و BMP-۱۵ مرتبط با کیفیت تخمک هم می‌شود.

ملک سلیمانی تصریح کرد: سندرم تخمدان پلی کیستیک در طولانی مدت برجنبه‌های مختلف سلامتی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب برهم خوردن تعادل هورمونی و اختلال در رشد فولیکول‌های تخمدان و بدنبال آن مشکلات باروری شود.

چاپ نتیجه تلاش محققات اراکی در مجلات علمی کشوری و جهانی

نتایج این مطالعه در قالب ۴ مقاله علمی و ۶ مقاله کنفرانسی در کنگره‌های بین المللی ارائه شده که یکی از این مقالات به تازگی در مجله علمی Trends in endocrinology and metabolism با ضریب تاثیر ۱۱.۶۴۱ از انتشارات cell پذیرفته شده و طبق رده بندی انجام شده در سایت www.scimagojr.com این مجله در بین ۵ مجله علمی برتر در زمینه غدد درون ریز و متابولیسم است.

این کار پژوهشی پایان نامه دلبر دانش جو، محقق دوره دکتری دانشگاه اراک با همراهی ملک سلیمانی و شریعت زاده از اعضای هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک و دکتر شهرزاد زاده مدرس متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که موفق به اثبات تاثیر بهینه‌ داروی سیتافورمین بر بیماری سندروم پلی کیستیک تخمدان شده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
منم بچه‌ دار نمیشم ولی هزینه مراجعه به دکترندارم.