وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

وزیر جهادکشاورزی از اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به بخش کشاورزی خراسان جنوبی تا پایان دولت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خاوازی وزیر جهادکشاورزی گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی اختصاص می‌دهیم.

او همچنین به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و افزود: در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی برای سرمایه‌گذارانی که به استان ورود کنند با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب و سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط بدون محدودیت تسهیلات پرداخت خواهد شد.

خاوازی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای گیاهان دارویی این استان اختصاص داده‌ایم، عنوان کرد: ۶ هزار هکتار از اراضی استان برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به استان اختصاص داده می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: به این منظور سازمان جنگل‌ها بذرپاشی گونه‌های مقاوم در مراتع را در دستور کار قرار خواهد داد.

او اظهار کرد:  ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای حوزه دام و طیور خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

خاوازی با اشاره به کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی گفت: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این استان محدودیتی نداریم و هر میزان متقاضیان درخواست داشته باشند تسهیلات در این بخش را پرداخت خواهیم کرد.

وزیر جهادکشاورزی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی در حوزه قنوات خبر داد و بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز برای لایروبی قنوات را  پیگیری می کند و سپس با کمک نمایندگان مجلس احیای قنوات در دستور کار بودجه سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد.

اختصاص ۱۰ هزار تن سهمیه جو برای خراسان جنوبی

خاوازی وزیر جهادکشاورزی به اختصاص سهمیه ویژه نهاده‌های دامی برای خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول ۱۰ هزار تن جو سهمیه ویژه به خراسان جنوبی اختصاص داده می‌شود.

او افزود: در زمینه درخواستی که استاندار برای تأمین نهاده دامی در استان داشته‌اند نیز بخشی همراه با این سهمیه به استان اختصاص خواهد یافت.

خاوازی ایجاد باغ مادری عناب و زرشک در استان را از دیگر مصوبات سفر عنوان کرد و افزود: این باغ مادری باید منشأ تکثیر رقم‌های مختلف محصول و عاری از هرگونه پاتوژن باشد چراکه تعداد باغ‌های مادری در کشور خیلی کم است و احداث باغ مادری در استان می‌تواند به توسعه پایدار عناب و زرشک کمک کند.


بیشتر بخوانید


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب بر از جمله جو، سورگوم و ارزن در این استان توسعه می‌یابد، بیان کرد: سهمیه جذب اعضای هیأت علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: باغی از ذخایر ژنتیکی استان در زمینه محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب تهیه تا این محصولات حفظ شود.

تعهد تعاون روستایی برای خرید زرشک استان

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تعاون روستایی موظف به خرید زرشک استان شده تا تقاضای بازار را به دنبال داشته باشد.

او افزود: نمایندگان مجلس، استاندار و وزارت جهاد کشاورزی بحث تخصیص تسهیلات برای خرید محصول زعفران را پیگیری خواهند کرد.

خاوازی از راه اندازی آزمایشگاه کشت بافت از سوی سازمان تحقیقات کشاورزی در استان خبر داد و بیان داشت: ژئوپلاسم عناب استان با ژئوپلاسم‌های بخش خصوصی مبادله خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه پرورش آبزیان گفت: برای توسعه آبزی پروری در این استان تفاهم‌نامه‌ای بین مؤسسه علوم شیلاتی خراسان جنوبی منعقد می‌شود.

او با بیان اینکه توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا در خراسان جنوبی در دستور کار قرار خواهد گرفت، ادامه داد: این موضوع در برخی مناطق خراسان جنوبی که منابع آبی شور شده می‌تواند اقدام بسیار خوبی باشد.

خاوازی با بیان اینکه در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری نیز تجهیزاتی از قبیل یک دستگاه خودرو، ۲ دستگاه موتورسیکلت در اختیار استان قرار می‌گیرد، بیان کرد: اعتبار منابع طبیعی استان را ۱۵ درصد افزایش می‌دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تقویت برنامه‌های بیابان زدایی از دیگر مصوبات سفر بوده است، تصریح کرد: مشکل اراضی باقیمانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی نیز در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار