رئیس شورای ملی رقابت در خصوص شرایط قیمت گذاری جدید خودرو توضیحاتی را ارائه داد.

پاسکاری قیمت گذاری خودرو بین شورای رقابت، سازمان حمایت و سران سه قوهرضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل می‌کند.

او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام می‌دهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.

شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.

این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نمی‌کند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید


رئیس شورای رقابت تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمی توانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چاره‌ای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.

او افزود: اگر از بهمن ۹۷ که آن‌ها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت ۹۹، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفته‌ترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟

این مقام مسئول گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان می‌کنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود.

او ادامه داد: اگر می‌توانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام می‌دادند، خود وزیر که کاری انجام نمی‌دهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام می‌دهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: همین تئوری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آن‌ها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟ ما که حدود ۱۹ ماه از قیمت گذاری خودرو خارج شدیم پس چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟

او ادامه داد: اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد بعد از آن فرموندن که به تایید سران ۳ قوه برسد.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: سران ۳ قوه هم در گذشته تایید کردند، اینها، چون قانون گذار بودند حتی سران ۳ قوه هم نمی توانستند قانون را تغییر دهند.

این مقام مسئول گفت: امیدوارم افرادی که اینگونه سیاسی کاری انجام می دهند پی به اشتباه خود ببرند، با این روش ها بازار خودرو سر و سامان نمی یابد.

او ادامه داد: نکته دیگری در صحبت‌های اخیر وجود دارد که زیان انباشته خودروسازان زیاد شده است و زیر قیمت تمام شده شورای رقابت قیمت گذاری کرده است، به هیچ وجه اینگونه نیست و هرکس این را بیان کرده قصد شایعه سازی داشته است، ما حتی ۷ درصد سود و ۵ درصد هزینه مالی برای خودروسازان در نظر گرفته ایم همچنین هزینه نقل و انتقال در نظر گرفته ایم.

شیوا گفت: هم اکنون هر چه که قانون گذار بگوید ما به آن عمل می‌کنیم، اکنون نقطه نظرات وزیر صمت با نقطه نظرات مجلس باهم متفاوت است. وزیر صمت می خواهد تمام آنچه که حاشیه بازار به فروش می رساند درآمدی برای خودروساز باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام شما را به خدا رحم داشته باشيد يعني چه كه مي گوييد منتظر اعلام نرخ نورم از بانك مركزي هستيم تا قيمت زمستان مشخص شود ؟ دوفصل گذشته دلار بالاي 25 و 26 بود و هر دو سري قيمت افزايش چشمگير داشت اكنون به طور يقين بايد كاهش داشته باشد . لطفاً مردم (خريداران واقعي كه يكساله سرمايه شان را خوابانده اند )بيش از اين بدبخت نكنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
شورا رقابت باید ازقیمت گذاری خارج بشه فقط بلده افزایش قیمت بده پراید را تا ۲۰۰ میلیون میبره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
با این ماشینها که ۱۰ برابر گرونتر میدن به مردم حتی اگه قیمتهای قطعات هم از گمرک بیاد ۱۰ برابر سود داره براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
حالا بعد از چهل سال باید قرعه کشی بشه ببیند میتونیم ماشین بخریم یا نه اینم پیشرفت چهل سال مردم باید تقاص بدن که گمرک قطعات رو آزاد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
بذارید خودرو دست دوم بدون تعرفه وارد شه .بعدهرکسی خواست قیمت گذاریتون انجام بدید.ول کنید همه از این حرفها خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
راشد
۱۹:۱۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
اقای شیوا چرا میگی قیمت خودرو حالا درست نمیشه چقدر تو به سود خودرو صحبت می کنی دست از سر مردم بدبخت بکش بسه دیگه تو قیمت خودرو بالا می بریی
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۱۳:۴۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
مونتاژ کاری که نشد تولید خودرو ،آزاد کنید واردات خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
Hosseini
۰۷:۳۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
دولت توی کنترل قیمت تخم مرغ مونده چه برسه خودرو
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۱:۴۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
وارد کردن خودرو به بورس کالا و... موجب اشفتگی بیش از پیش بازار خودرو خواهد شد زیرا عرضه خودرو کم تر از تقاضا میباشد
با حرف جناب عالی موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
راه حل: آزادکردن واردات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یعنی هیچکس نیست بشینه جای شیوا و این شورای رفاقت را به شورای رقابت واقعی تبدیل کنه . این آقا را توهم برداشته ، که بجای عذرخواهی بابت این آشفتگی هنوز هم داره خط و نشان می کشه و برای همه تعیین تکلیف میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دوست عزیز هم وطن گرامی هیچی گرون نیست همه چی قیمت جهانیه تنها مشکل من و شما در آمد ریالی و مخارج دلاری هست این حقوق و دستمزد منو شماست که درجا میزنه اگه دستمزد و حقوق هم به نسبت تورم بالا می‌رفت الان این همه تو فشار نبودیم یادمه با حقوقم یه زمانی میتونستم سه تا سکه طلا بخرم زمانی که ۵۰۰ تومن بود الان حقوق بنده یک پنجم قیمت سکه شده اقا ی مسول خیلی ممنون از تلاشتون خدا قوت اگه اعتراضی داریم اعتراض به درآمد کم و ناچیز ملت باید باشه الان طبق تورم حقوق بنده باید ۴۵ میلیون باید میشد نه سه میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
آقای شیوا !
اشتباه می کنید !!!
تولید خودرو کم نیست !!!!
نقدینگی های سرگردان زیاد است!!!!
این حجم از نقدینگی به هر سمت و سوی برود آنجا را تخریب می کند !!!
آخرین اخبار