در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح شد؛

دلایل افزایش قیمت قطعات خودرو/ یک میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازی در گمرک مانده است

دلایل افزایش قیمت قطعات خودرو و مشکلات پیش روی قطعه‌سازان، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار ، امشب ۲۰ مهر ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو و عادل پیر محمدی مدیر عامل ساپکو مورد بررسی قرار گرفت.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور داریم که از این تعداد ۴۰۰ واحد یا تعطیل شده اند و یا  با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند گفت: قطعه سازان حدود نه هزار میلیارد تومان از خودرو سازان مطالبات معوقه دارند.

محبی نژاد با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار قطعات رسوب شده و مواد اولیه قطعه سازی در گمرک مانده است افزود: قطعه سازان توان تولید دارند، اما اکنون توانشان با توجه به شرایط موجود به نصف رسیده است. الان بازار عطش دارد، ما دو برابر این ظرفیت تولید داریم به شرط اینکه موانع تولید برداشته شود.

او ادامه داد:  ۵۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم در حوزه  قطعه سازی داریم که قریب به ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها به حالت تعلیق در آمده اند یا بیکار هستند.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه اعلام شد که مواد اولیه و قطعات تولیدی تا مردادماه با ارز متقاضی بیرون آید، اما تا کنون خبری از آن نیست افزود: فقط از محل قاچاق، سال ۹۸،  ۲.۴ میلیارد دلار قطعه وارد کشور شده است، در صنعت خودرو یک میلیارد دلار واردات، بدون انتقال ارز و بدون ذکر منبع صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید


محبی نژاد با بیان اینکه قیمت‌ها باید به‌روز باشد خاطرنشان کرد: هزینه‌های سربار خودروساز باید متناسب با استاندارد‌های دنیا باشد. اگر این اتفاق بیفتد، عرضه متناسب با تقاضا خواهد بود. ما نهضت ساخت داخل را شروع کرده ایم لذا تا کنون چهار میز ساخت داخل تشکیل شده است به طوری که هم خودروساز و هم قطعه‌ساز از آن بهره برده اند. داخلی‌سازی متاسفانه سخت شده است و نیاز به مشوق ساخت داخل داریم.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه  ما باید کمیته تشکیل دهیم که وظیفه اش انتخاب مسئولی باشد که مشکل را حل کند اظهار کرد: در بازاری که شورای رقابت بررسی می‌کند، قیمت‌های  قبلی اشتباه است و لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است

او با اشاره به اینکه تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد، شامل زیرپله ای‌ها و واحد‌های بدون شناسنامه کوچک می‌شوند ادامه داد: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می‌شود.

محبی نژاد تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو خاطرنشان کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعه سازی داخل، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر ۶ هزار میلیارد تومان چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد.

مشکل ترخیص قطعات رسوب شده در گمرک عدم ارائه ثبت سفارش و تخصیص ارز است

 ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه برنامه طی گفت‌و گوی تلفنی با اشاره به اینکه مشکل ترخیص اکثر قطعات رسوب شده در گمرک عدم ارائه ثبت سفارش و تخصیص ارز است گفت: بر اساس مصوبه ۲۲ فروردین سال ۹۷ ترخیص هر کالایی منوط به تعیین منشاء ارز کالای وارداتی از سوی بانک مرکزی است. ابتدا کالا باید ثبت سفارش شود و در صف تخصیص و تامین ارز قرار بگیرد تا در نهایت گمرک بتواند تشریفاتش را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه حدود  ۳.۷ میلیون تن کالای غیر اساسی در گمرکات کشور دپو شده است افزود: از این میزان حدود ۸۰ درصد مربوط به نهاده‌های تولید و قطعات مربوط به واحد‌های تولیدی می‌شود. اکثر این کالا‌ها مشکلی ندارند به غیر از اینکه در صف تخصیص ارز هستند و گمرک هیچ اختیاری در ترخیص این اقلام ندارد.

ارونقی با اشاره به اینکه در خصوص دو محموله مواد اولیه مانده در گمرک، سرپرستان قبلی وزارت صمت نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران زدند و درخواست کردند تا با صدور حکم نسبت به ترخیص این اقلام اقدام شود گفت: با صدور حکمی اقدام به ترخیص فوری حدود ۳۰۰ میلیون تومان کالا  برای قطعه‌سازان کرده‌ایم.

او اظهار کرد: کالا‌هایی که تا ۲۴ تیرماه به گمرکات وارد شده است، با منشا ارز متقاضی اجازه ترخیص باید داده می‌شد، اما نیاز به کد رهگیری بانک بود که اجرایی نشد، ما لیست این اقلام را استخراج کرده ایم. امروز لیست ۳۵۰ میلیون دلار کالا را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستادیم و مقرر شده تا ظرف یک هفته بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری  این کالا‌ها اقدام کند.

۵۷ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ‌های ایران خودرو

عادل پیر محمدی مدیر عامل ساپکو با اشاره به اینکه ۵۷ هزار دستگاه انواع خودرو در کف پارکینگ‌های ایران خودرو به دلیل کمبود قطعات در حال خاک خوردن هستند که به طور متوسط ۵ الی ۶ قطعه کم دارند تصریح کرد: جمع مایحتاج تولید خودرو‌های ناقص ۲۵۰ میلیون دلار است که اشاره شد یک میلیارد دلار قطعات رسوب شده و مواد اولیه قطعه سازی در گمرکات داریم.

او با اشاره به اینکه تاکنون همکاری کاملی با قطعه‌سازان وجود داشته است، اما مشکل اساسی بر سر تخصیص ارز است عنوان کرد: مسئولان بانک مرکزی نهایت تلاششان را تاکنون انجام داده اند، آن‌ها یک سری مشکلات در بحث انتقال ارز و کنترل بازار دارند و ما جلسات متعددی طی هفته‌های گذشته  در بانک مرکزی داشتیم و قول داده شده تا ظرف هفته‌های آتی ، این موضوع به نفع ما حل شود.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به اینکه نیازمند تخصیص ارز هستیم افزود: بانک مرکزی باید در این رابطه تصمیم بگیرد، اعضای شورای رقابت باید آنالیز قیمت تک تک خرید‌های ما را چک کنند، ما تمام قیمت‌های قطعات را به روز می‌کنیم.

پیر محمدی با اشاره به اینکه باید به نرخ تغییرات قیمت مواد در این چند ماهه نگاه کرد ادامه داد: ما متوسط ماهانه و متوسط ۳ ماهه را در بررسی ها می‌آوریم و متناسب با آن افزایش قیمت می‌دهیم.  شورای رقابت و یا هر نهاد دیگری که قیمت خودرو را تعیین می‌کند، باید متناسب با واقعیت‌های نهاده‌های تولید، ارزیابی خود را انجام دهد، لذا در صورت‌های مالی ما ضرر حاصل شده است.

 

مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه ۹۸ درصد قطعات قاچاق از خود مبادی گمرک بیرون می‌آیند گفت: امروزه به قطعاتی که از طریق گمرک بیرون می‌آیند و تعرفه آن ها پرداخت نمی‌شود قاچاق می‌گویند.

او افزود: قطعاتی که به بازار وارد می‌شوند و به مصرف می‌رسند از خود گمرک بیرون می‌آیند یعنی از جلوی چشم تیزبین گمرک این کالا‌ها بیرون می‌آیند.

 

امیر محمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه خودرو محصولی است که با دوام است و در طول زمان مصرف خود به قطعه نیاز دارد افزود: در روند تأمین ارز برای بخشی از قطعات مورد نیاز با کندی مواجه شده ایم و امکان واردات قطعه به اندازه‌ سال های گذشته  نیست.

او با اشاره به اینکه روند تأمین ارز کاهش یافته است ادامه داد: ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حقیقت چند اقدام مستقیم انجام داده ایم، مهمترین اقدام در حال حاضر بحث شناسه گذاری و اختصاص شناسه به تمامی کالا‌های تولید داخل است، اثر این موضوع بر قاچاق به این دلیل است که هم برای شناسایی کالای قاچاق و هم کالای تقلبی در سطح بازار موثر است.

او اظهار کرد: واردات قانونی در برخی از اقلام واقعا نیاز است، در گروه کالایی خودرو ۱۷ قلم کالا وارد فرآیند شناسه کالا شده است، فرایند اختصاص شناسه باید بسیار سرعت بگیرد و متحول شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
هر سه ماه قیمت کارخانه خودروسازان افزایش دارد اما حقوق کارگر بیچاره سالی فقط یکبار افزایش دارد. اگر تورم هست برای من کارمند و کارگر هم هست نه فقط برای لگن سازان . لطفا قیمت خودرو را افزایش ندهید تا ما بتوانیم خودرو بخریم و کار کنیم. دخل و خرج ما با هم نمیخاند توی این تورم و گرانی که پدرها شرمنده هستند
آخرین اخبار