واردات خودرو دست دوم ممکن است بدیهی به نظر برسد، زیرا وسایل نقلیه بی کیفیت به کشور‌های دیگر فروخته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تجارت بین المللی وسایل نقلیه دست دوم در دهه اخیر بسیار سریع در حال رشد است.  این تجارت تأثیرات قابل توجهی بر سلامت، ایمنی جاده‌ها و حتی مصرف انرژی دارد.

در نگاه اول، واردات خودرو دست دوم ممکن است بدیهی به نظر برسد، زیرا وسایل نقلیه بی کیفیت به کشور‌های دیگر فروخته می‌شوند. چرا که بسیاری از این وسایل نقلیه در کنترل ایمنی جاده ناموفق بوده اند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را بر اساس معیار‌های زیست محیطی استفاده کرد که ادامه استفاده از آنها خیلی گران تمام خواهد شد.

اصولا واردات خودرو ارزان قمیت، به معنای آن است که افراد بیشتری توانایی خرید وسایل نقلیه را دارند و در کنار آن شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، به علاوه، این وسایل نقلیه سال‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها حتی تا ۳۰ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

اکنون موضوع قابل توجه این است که واردات خودرو دست دوم با وجود آنکه در طول تمام سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، اما هرگز سرنوشت روشنی پیدا نکرده و در حد گمانه باقی مانده است. دولت از سال‌ها پیش، خودرو را به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور تحت حمایت خود قرار داده و مداخله‌ای مداوم در بخش‌های مختلف آن داشته است.

گزارش - کالا صادر کنید، خودرو وارد کنید!/ واردات خودرو دست دوم راهی برای کنترل بازار خودرو


بیشتر بخوانید


با محدود شدن واردات و شکل گیری فضای انحصاری، قیمت محصولات داخلی نیز در بازار تحت تاثیر عواملی همچون تورم و افزایش نرخ ارز بالا رفت. دولت نیز به منظور حفظ نظم بازار، قیمت گذاری خودرو را در دستور کارش قرار داده و به خودروسازان اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را آنطور که خود تقاضا دارند، نداده است.

پس از آن شاهد این هستیم، بازاری که از چند ناحیه با مداخلات گاه و بیگاه دولت مواجه بوده، در حال حاضر به وضعیت اسفناک فعلی رسیده است. وضعیتی که در یک سویش همچنان شرایط انحصاری خودروسازان داخلی پابرجاست، در سوی دیگرش فاصله میان قیمت‌های تایید شده دولت و آنچه که در بازار رخ می‌دهد به چند ده میلیون تومان رسیده و در نهایت تمام طرح‌هایی که چه برای سامان دادن به بازار و چه برای کاهش قیمت‌ها مطرح شده یکی پس از دیگری شکست خورده‌اند.

گزارش - کالا صادر کنید، خودرو وارد کنید!/ واردات خودرو دست دوم راهی برای کنترل بازار خودرو

باید واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های کنترل قیمت خودرو در بازار، گفت: کنترل قیمت خودرو مهم ترین دغدغه در کالاهای انحصاری است، چرا که بلافاصله سر و کله واسطه گرها و دلال ها در آن پیدا می شود و بازار را بد و بدتر می کنند. 

او با بیان اینکه برای کنترل قیمت خورو باید تولید را افزایش دهیم، گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل در سیستم اقتصادی به وجود خواهد آمد. یکی از نکات مثبتی که در طرح پیشنهادی مجلس وجود دارد این است که واردات خودرو را آزاد بگذارند، که این یکی از مسائل اولیه ای است که شورای رقابت چندین وقت پیش مطرح کرده بود. 

این مقام مسئول تشریح کرد: واقعا با وضعیت خودروسازان کشور نمی توانیم به مشکلات رسیدگی کنیم و شاید این وضعیت روز به روز بدتر شود. اگر بتوانیم واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم حتما باعث کاهش قیمت ها خواهد شد، یعنی واردات برخی خودروها که مصرف عامیانه دارند و لوکس نیستند را در مقابل صادرات کالا آزاد بگذاریم، بدین معنا که از پول صادراتی خودرو وارد کنیم.

گزارش - کالا صادر کنید، خودرو وارد کنید!/ واردات خودرو دست دوم راهی برای کنترل بازار خودرو

واردات خودرو با سن پنج سال!

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: فکر می کنم اگر خودرو دست دوم هم با سن پنج سال وارد کنیم، یک رقابت بین خودروساز داخلی به وجود می آید و شاید بتوانیم در مقابل عرضه خودرو را هم جوابگو باشیم و کمک می کند بازار سر و سامان پیدا کند. 

شیوا ادامه داد: اعتقاد دارم باید سازمان های نظارتی ورود پیدا کنند و دلال بازی را سر و سامان دهند. صادرات گفته خودروساز فقط واردات را راه بیندازد اما باید در اصل واردات را برای تمام عموم مردم آزاد گذاشت، یعنی هر کس که صادرات انجام می دهد، از آن پول بدست آورده، کار واردات هم انجام دهد که این گونه به این بازار خودرو کمک خواهد شد. 

رئیس شورای رقابت بیان کرد: اگر اینگونه نباشد و واردات مختص خودروساز باشد، مشکلاتی پیش می آید که واردات هم دیگر انحصاری می شود. ما قانون گذار در این ماجرا نیستیم و نمی توانیم دستوری دهیم. 

واردات خودرو ممنوع است و این ممنوعیت ادامه دار خواهد بود

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واردات خودرو، گفت: مدتی پیش بحث آزادسازی خودروهای دپو شده مطرح شد اما دیگر اقدامی در این خصوص صورت نگرفت. واردات خودرو ممنوع است و این ممنوعیت ادامه دار خواهد بود. 

او بیان کرد: زمانی بحث واردات خودرو دست دوم بر سر زبان ها افتاد که سفیر ایران در انگلستان این موضوع را مطرح کرد اما اجازه انجام این کار داده نشد. اگر خودرو چه دست دوم چه صفر وارد کشور شود، قیمت خودرو صد در صد کاهش خواهد یافت و شاهد ارزانی خودرو در بازار خواهیم بود. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه بازار خودرو اکنون هم به ضرر مردم هم به ضرر خودروساز است، تشریح کرد: مشکل اساسی در صنعت خودرو دخالت دولت در آن است، با وجود اینکه دولت سهم خیلی کمی در این بازار دارد اما دخالت زیادی دارد و همین عامل مشکلاتی ایجاد کرده است. 

گزارش - کالا صادر کنید، خودرو وارد کنید!/ واردات خودرو دست دوم راهی برای کنترل بازار خودرو

او ادامه داد: اگر این رویه را ادامه دهیم شاهد نابودی خودروسازان خواهیم بود. اگر وضعیت به این شکل پیش برود و هر مدیری بیاید و برنامه جدید خود را پیاده کند و تغییرات ناگهانی به سیستم وارد کند، تا سال آینده شرکت سایپا و ایران خودرویی باقی نمی‌ماند و این صنعت از بین می‌رود مگر این که دولت پایش را از این وضعیت بیرون بکشد.

دادفر با تاکید بر اینکه تولیدات خودروسازان به اندازه نیاز جامعه نیست، گفت: خودروهای داخلی کیفیت درستی ندارند بنابراین باید یک هوشمندسازی در تعرفه‌های واردات خودرو در تولید و تحویل این محصول ایجاد شود تا وضعیت کمی بهتر شود.

به گفته دادفر، واردات خودرو با استفاده از سرمایه شرکت‌های نمایندگی خودروسازان خارجی، در کشور‌های دیگر نیز از جمله پیشنهاد‌های ما بود، به این صورت که نمایندگی‌ها بتوانند با استفاده از سرمایه خود در خارج از کشور نسبت به خرید نسبت به خرید و واردات خودرو اقدام کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که واردات خودرو‌های کارکرده چقدر می‌تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد گفت: برای واردات خودرو‌های صفر کیلومتر، سخت‌گیری‌های زیادی اعمال می‌شود و ایرادات بسیاری می‌گیرند، چه برسد به اینکه بخواهیم خودروی کارکرده وارد کنیم.

سیاست‌گذار خودرو با توجه به التهابات بازار و ناکارآیی شیوه‌های ساماندهی به دنبال مسیر‌هایی برای بازگشت آرامش به بازار است. در این زمینه وزیر صمت از اعضای کمیته خودرو راهکار‌هایی برای ساماندهی بازار طلب کرده است. بر این اساس برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند که ورود خودروی دست دوم ممکن است در زمره مسیر‌های راهگشا برای کاهش التهابات بازار باشد.

هرچند خودروسازان توانسته‌اند تا حدی خود را از شوک‌های ابتدایی تحریم خارج کنند و روندی نسبتا با ثبات (اما کماکان توام با افت تولید نسبت به دوران پسابرجام) را در پیش بگیرند، با این حال در بازار خودرو چندین انفجار قیمت رخ داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
وحید
۰۰:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام دولت اگر خودروهای نمیگم لوکس وارد کنه در توان قشرهای ضعیف ۲۰میلیون ۳۰تا مردم بدبخت بیچاره ها که نمیتونن صاحب خودرو بشن وارد کنه هم قیمتهای خودروهای داخلی میشکنه وهم اون مردمهای تا الان نمیتونن خودرو بخرن یا اینکه دل چند هزار بچه هایی که پدرشون نمیتونن ماشین بخرن بشه بچه هایی هستن آرزو دارن یه پیکان داشته باشن چه برسه پرایددر جای خود آقای مسعول کمی هم به این کار فکر کن ببین چی میشه مرسی از سایتتون
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۴۵ ۲۵ دی ۱۳۹۹
به روح هر چی آدم مرده قسم اگر خودرو وارد شود انسان های کمتری بر اثر تصادف خودرو ایرانی جان خود را از دست می دهد
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۸:۲۴ ۲۱ دی ۱۳۹۹
هه عجب خودکفایی داشتیم . یه عمر قوطی حلبی با بوق تحویل مردم دادید و با اون کیفیت خوبشون مردم رو قتل عام کردید حالا نتیجه گرفتید عرضه تولید ندارید بازم دست به دامن چین و فرانسه شدید با اون ابوطیاره هاشون . شما هم دلتون خوش نباشه . اول و آخر خیابونامون آشغال دونی چین و فرانسس و چند تا لگن دست هشتم رو میارن با میلیارد تومن میفروشن . اگه با این قیمت گمرکی بخوان یه لادا سال ۱۹۹۴ رو وارد کنن میشه ۱۹۰ میلیون . خودرو با امکانات پیکان هر جور حساب کنید پایین ۱۵۰ نمیشه با این وضع وارد کرد . دلتون به چی خوشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد قربانی
۲۱:۱۷ ۰۴ دی ۱۳۹۹
خدا وکیلی لاستک ماشین دست دوم خارجی که الآن تو کشتی می باشد ارزش آنها قسم می خورم بالاتر از ماشینهای تولید ایران خودرو سایپا می باشد باید خجالت کشید که بعد از چهل سال فهمیدن خودرو دست دوم مردم ایران طالب می باشند نه حودرو داخلی خجالت خجالت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
اگر لااقل توی این 20سال گذشته دولت هزینه ای که صرف انحصار تولید یامونتاژ خودرو کرده رو صرف حمل ونقل عمومی میکرد و دسترسی مردم در زمانهای مختلف باقیمت ارزان به وسایل نقلیه عمومی رو فراهم میکرد امروز اساسا خرید خودرو کلا به صرفه نمیبود.
الانم به صرفه نیست قیمت خودرو قیمت تعویض روغن وتعمیرات قیمت بیمه شخص ثالث وبدنه حالا اضافه کن جریمه های جور واجور پرداخت عوارض خودرو خدای نکرده خسارت وهزینه تصادف سرجمع داشتن خودرو شخصی به ضرره
حساب کن با تاکسی و آژانس هم کارها روانجام بدی خیلی کمتر از ماشین شخصی در میاد.
باور کنید الانم دولت روی حمل ونقل عمومی سرمایه گذاری کنه چه درون شهری وچه برون شهری باور کنید تا 10سال بعد خیلی از مشکلات حمل ونقل امروز دیگه موضوعیت نداره وحل میشه
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۱۶:۱۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بسیاری از تولیدکنندگان خودرو خارجی در صورتی که واردات خودرو آزاد شود می توانند با سرمایه خود ،محصولاتشون را به لازار ایران سرازیر کنند و دولت هم از بابت واردات اتومبیل سود گمرکی و مالیات و هزینه شماره گذاری خود را دریافت کند. و در نتیجه تاخت و تاز شرکت های خودرو ساز داخلی نیز تمام میشود ولی دولت می خواهد اوضاع بر همین منوال باشد تا همیشه فرصت ماهی گیری از این آب گل آلود را داشته باشدو خودرو سازان نیز با رانت های گوناگون که در اختیار دولت مردان قرار میدهند از جمله استخدام های اطرافیان آنها ، دادن اتومبیل های چند صد میلیونی به بهایی کمتر و با اقساط طولانی مدت و ... سعی در حفظ بازار کنکنی را دارد و این وسط فقط مصرف کننده واقعی است که ضرر می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
خودروی بی کیفیت خارجی با۵۰سال سابقه کاردست دوم به ماشینای داخلی ماشرف داره ک تازه همونم نمتونیم بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خودروی دست دوم خارجی شرف دراد به خودروی بی کیفیت ساخت ایران خودرو و سایپا و . . . . که البته اون هم به نوعی مونتاژ هست
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۱۵:۱۶ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من که دس چهارم هم قبول دارم
ترجیح میدم.. فقط وارد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اگه واقعاوجدان دارید. واردات راآزادکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
شما بذار هم بی کیفیت کشورهای دیگه رو ما استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
دمت گرم آقای شیوا

کجا بودی؟ یک مدت نبودی!

به نظرم واردات خودرو موقتا آزاد بشه

چون مشکل ارز داریم، پول صادراتو هم که نمیدن ؛ خودرو و گوشی و مواد غذایی مهم و دارویی وارد کنیم. تا بعضی ها احتکار نکنن

از وقتی تولید ملی شروع شده ، همه چی احتکار میشه

مثل همین خودرو و ...
Iran (Islamic Republic of)
سورچی
۰۲:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
اگه خودروی دست دوم وارد بشه که نمیزارن بشه ، دیگه مردم پراید هشت میلیونی را صدو شصت میلیون پول نمیدن، ینوع رقابت ایجاد خواهد شد، اگه اگه وارد کنند!؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
پراید که شد دویست میلیون میخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
سلام اشتباهی به این نظر مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۹:۳۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
بخدا هرچه سرمون میادو مون مقصریم. اولامردم به همدیگه رحم نمیکنن دومادولت ازمانیست بیگانست. سوماخودروهای صفرماحتی ازژیانم بی ارزشه، تروخدابیاین لااقل خودمون باهم متحدبشیم، به داده برسیم ایران کبیرایران کوروش رواز ست دشمن بگیریم
آخرین اخبار