معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم:

بیش از ۲۵۰۰ نابینا و کم‌بینا تحت‌پوشش بهزیستی قم هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ معلول نابینا و کم‌بینا تحت‌پوشش بهزیستی قم خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، محمدعلی مقدم ‌خواه، معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ضمن تبریک ۲۴ مهرماه روزجهانی (عصای سفید) نابینایان گفت: در استان قم ۲۵۷۹ نفر دارای معلولیت نابینایی و کم بینایی شناسایی شده اند و در بهزیستی قم دارای پرونده هستند.


او افزود: از این تعداد ۶۴۲ نفر دارای معلولیت خفیف، ۷۲۶ نفر دارای معلولیت متوسط، ۷۶۴ نفر دارای معلولیت شدید و ۴۴۷ نفر هم دارای معلولیت نابینایی در سطح خیلی شدید هستند که از خدمات توانبخشی مستمر و موردی بهزیستی استان قم استفاده می‌کنند و ۱۰۱۰ خانواده نابینا هم مستمری ماهیانه از سازمان دریافت می‌نمایند.


معاون توانبخشی بهزیستی استان قم با اشاره به تبعات اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی نابینایی در زندگی افراد بیان کرد: با توجه به تبعات جبران ناپذیر و کاهش شدید کیفیت زندگی فرد نابینا و خانواده او، سازمان بهزیستی کشور هرسال  با اجرای طرح‌های پیشگیرانه سعی در کنترل و کاهش معلولیت نابینایی و شناخت و مداخله به موقع در این زمینه دارد که می‌توان به طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال اشاره کرد.

مقدم ‌خواه گفت: پارسال در استان قم در ۵ پایگاه دائمی و ۵۸ پایگاه ثابت  ۴۱۳۵۷ کودک قمی (۳۹۱۹۴ کودک شهری و ۲۱۶۹ کودک روستائی) مورد معاینه بینایی قرارگرفتند که از این تعداد ۱۶۸ کودک مبتلا به تنبلی چشم و ۱۰۷۲ کودک هم دارای سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند که ۶۱ کودک هم جهت دریافت عینک با پرداخت هزینه از طرف بهزیستی به مراکز تخصصی معرفی شدند.


او افزود :امسال به علت شیوع کرونا و کاهش تماس نزدیک بین افراد طرح پیشگیری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال از تیرماه آغاز شد و معاینه با E چارت جهت رعایت موارد بهداشتی حذف شد و کودکان با دستگاه غربالگر معاینه شدندو تا امروز حدود ۸۶۲۴ نفر مورد معاینه قرار گرفته اند و این طرح تا پایان سال هم در پایگاه های دائمی اجرا می شود.


معاون توانبخشی بهزیستی قم در خصوص برنامه‌های هفته و روز نابینایان اظهار کرد: به علت شرایط خاص امسال برنامه تجمعی نداریم، اما در این هفته تمام خدمات کلینیکی قابل ارائه به نابینایان در مجتمع بهزیستی  واقع در خیابان شهید فاطمی رایگان است و از کارکنان نابینای شاغل در ادارات هم قدردانی خواهد شد.

او افزود: قرار است جلسه بررسی مشکلات نابینایان با حضور وزیر  تعاون، ریاست سازمان بهزیستی کشور، مدیران بهزیستی استان‌ها و تشکل‌های نابینایان کل کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.