جلو زدن بایدن از ترامپ؛ آیا می‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

۴ سال پیش، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتبار نظرسنجی‌ها را به گونه‌ای بی‌سابقه زیر سؤال برد. آیا می‌توان این بار به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌رغم پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌ها، این احتمال وجود دارد که سناریوی سال ۲۰۱۶ برای دونالد ترامپ تکرار شود و او بار دیگر به کاخ سفید راه یابد.

۴ سال پیش، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتبار نظرسنجی‌ها را به گونه‌ای بی‌سابقه زیر سؤال برد. آیا می‌توان این بار به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

درحالی‌که ۱۶ روز تا انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) در آمریکا باقی مانده است، بنا بر میانگین نظرسنجی‌های اخیر، جو بایدن -- نامزد دموکرات‌ها -- ۹.۰ درصد از دونالد ترامپ در سطح ملی پیشی گرفته است، اما در آمریکا نامزد‌ها با رأی مستقیم مردم به کاخ سفید نمی‌روند بلکه این «مجمع گزینندگان» (کالج الکترال) است که سرنوشت فرد پیروز را تعیین می‌کند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ انتخابات را در بخش «آرای مردمی» به هیلاری کلینتون -- نامزد حزب دموکرات -- واگذار کرد. اما برای به دست آوردن آرای مجمع گزینندگان و ورود به کاخ سفید، در ایالت‌های مورد نیاز پیروز شد.

در انتخابات امسال ۶ ایالت نقشی کلیدی در سرنوشت فرد پیروز برای ورود به کاخ سفید ایفا می‌کنند: فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان. اما اگر بتوان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد، بایدن در تمامی این ۶ ایالت نیز پیشتاز است گرچه گاهی این برتری در محدوده موسوم به «حاشیه خطای آماری» قرار می‌گیرد. برای مثال، او در فلوریدا ۱.۷ درصد پیشتاز است، اما برتری او در میشیگان به ۷.۲ درصد هم می‌رسد.

خطا‌ها در سال ۲۰۱۶ در چه مناطقی رخ داد؟

کریس جکسون، پژوهشگر مؤسسه ایپسوس در این خصوص می‌گوید عصر روز منتهی به انتخابات سال ۲۰۱۶، نظرسنجی‌ها به درستی پیشتازی اندک هیلاری کلینتون را در سطح ملی و در حوزه «آرای مردمی» منعکس کردند. اما نظرسنجی‌ها در برخی از ایالت‌های بی‌ثبات غرب میانه آمریکا که ترامپ در نهایت در آن‌ها به پیروزی رسید مرتکب خطا شدند. به گفته او، حضور کمرنگ سفیدپوستانِ بدون مدارک دانشگاهی در این نظرسنجی‌ها که به ترامپ رأی دادند، یکی از دلایل خطای آن‌ها بود.

اما بسیاری از مراکز برگزارکننده نظرسنجی می‌گویند الگو‌های ارزیابی خود را برای اجتناب از بروز چنین خطا‌هایی اصلاح کرده اند. این بار ایالت‌های حساس که ۴ سال پیش نظرسنجی‌های اندکی در آن‌ها برگزار شد، بیشتر مورد بررسی قرار گرفته اند.

علاوه بر آن، متولیان این مؤسسات به یک اصل دیگر هم اشاره می‌کنند: ثبات. از بهار امسال، بایدن با معدلی پیشتاز بوده که هرگز به پایینتر از ۴ درصد تنزل نکرده است. در مقام مقایسه، خطوط و معدل‌های برتری ترامپ و کلینتون ۴ سال پیش ۲ بار جابجا شد که از رقابتی با یک سرنوشت نامشخص حکایت داشت.

همچنین در کشوری که به شدت دوقطبی شده است، این بار افراد کمتری وجود دارند که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند. به همین دلیل، آن‌ها نمی‌توانند در لحظات پایانی همانند ۴ سال گذشته سرنوشت انتخابات را تعیین کنند.


بیشتر بخوانید


آیا «افراد خاموش» همچنان در میان طرفداران ترامپ حضور دارند؟

گروهی احساس می‌کنند عده‌ای از طرفداران ترامپ به دلیل مناقشات پیرامون وی، اکراه دارند به مؤسسات نظرسنجی بگویند حامی رئیس‌جمهور هستند. خود ترامپ نیز گفته است: «نظرسنجی‌ها دفعه قبل اشتباه بودند، و این بار اشتباه‌تر هستند.»

«گروه تلافارگار»، یک مؤسسه برگزاری نظرسنجی که جمهوری‌خواهان حامی آن هستند از الگویی استفاده می‌کند که عامل موسوم به «سکوت» را در نظرسنجی‌هایش لحاظ می‌کند. این مؤسسه در زمره مؤسسات اندکی قرار داشت که در سال ۲۰۱۶، پیروزی ترامپ را در ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان پیش‌بینی کردند. اما این بار همین گروه هم بر پیشتازی بایدن در ایالت‌هایی نظیر پنسیلوانیا و ویسکانسین صحه می‌گذارد.

۴ سال پیش، ترامپِ تاجر و سیاستمدارِ تازه‌وارد پدیده‌ای جدید محسوب می‌شد، و ارزیابی چنین نامزد‌هایی برای متولیان نزرسنجی‌ها همیشه دشوار است.

به گفته جکسون، هر کس درباره ترامپ به نوعی عقیده‌ای دارد. به همین دلیل دیگر آن عنصرِ شگفت‌زدگی درباره او وجود ندارد.

اما اگر ...؟

نیویورک تایمز اینطور محاسبه کرده است که حتی اگر تمامی نظرسنجی‌ها در تمامی ایالت‌ها شبیه به ۴ سال پیش دچار خطا شده باشند، بایدن باز هم پیروز می‌شود. "نِیت کوهن"، تحلیلگر این نشریه در این خصوص می‌نویسد: «ترامپ برای پیروزی در ایالت‌های سنتیِ دارای سرنوشت نامشخص نظیر پنسیلوانیا و نوادا از بخت کمتری در قیاس با بایدن برخوردار است که در قیاس با رئیس‌جمهور و بر اساس معدل‌های ما، بخت بیشتری برای پیروزی در ایالت تگزاس دارد که بیش از ۴۰۰ رأی مجمع گزینندگان را در اختیارش قرار می‌دهد.»

آیا ابهامات همچنان باقی می‌ماند؟

ترتیب‌دهندگان نظرسنجی‌ها و تحلیلگران همچنان به وضوح خاطرنشان می‌کنند که نمی‌توان مقاصد رأی‌دهندگان را پیش‌بینی کرد و همچنان باید «حاشیه خطا» را در آمار‌ها مد نظر قرار داد. کمپین‌های انتخاباتی ممکن است پویا باشند، همان گونه که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیشین احتمالاً در آخرین لحظات رقم خورد.

در سال ۲۰۱۶ در حالی که ۱۶ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده بود، وب‌سایت "FiveThirtyEight" برای پیروزی کلینتون بختی ۸۶ درصدی متصور بود؛ درست همانند بخت فعلی بایدن.

در ایالات متحده ثبت‌نام رأی‌دهندگان پدیده‌ای متغیر است و همین امر سبب می‌شود نتوان درصد مشارکت افراد را به آسانی پیش‌بینی کرد.

ترامپ برای تقویت این استدلال که اوضاع به نفعش پیش می‌رود، به انبوهی از هواداران مشتاقش در گردهمایی‌های انتخاباتی اشاره می‌کند. اما آیا این حضور، پای صندوق‌های رأی نیز نمایان می‌شود؟

آیا دموکرات‌هایی که چندان برای کلینتون هیجان‌زده نبودند (کلینتونی که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد از قبل برنده انتخابات است)، برای غلبه بر ترامپ پشت سر بایدنِ میانه‌رو می‌ایستند؟ و پاندمی کووید-۱۹ چه تأثیری بر انتخابات خواهد داشت؟

جکسون در این خصوص می‌گوید: «ما فاکتور‌های رأی پستی و رأی زودهنگام را داریم که اثراتی تاریخی را بر جا خواهند گذاشت. ما تأثیر این عوامل را نمی‌دانیم. فاکتور‌های واقعاً پیچیده‌ای به انتخابات وارد شده اند که ارزیابی‌شان را برای نظرسنجی‌ها دشوار می‌کند.»

منبع: العالم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.