آمریکا به دوران «پساترامپ» نزدیک خواهد شد؟ / از نگرانی طالبان تا تصمیم برای پوشیدن لباس «سوپرمن» مقابل بیمارستان

۲۱ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است و کمپین هردو جناح تلاش خود را می‌کنند تا نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حالم خوب است و اجازه سوسیالیستی شدن آمریکا را نمی‌دهم! این را رئیس جمهور احتمالا در حال گذار آمریکا در بالکن کاخ سفید آن هم در اولین سخنرانی عمومی خود بعد از پشت سر گذاشتن کرونا می گوید.

از حجم تقلب در صندوق‌های رای شگفت زده خواهید شد

وبعد تاکید می‌کند احتمالا انتحابات پیش رو در آمریکا پر از تقلب خواهد بود و از حجم تقلب در صندوق‌های رای شگفت زده خواهید شد به همین دلیل به طرفداران خود توصیه می‌کند که حتما در انتخابات شرکت کنند.

رئیس جمهور کرونا زده آمریکا البته در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از ترخیص از بیمارستان با فاکس نیوز بدون اینکه مستندات پزشکی معتبرارائه دهد، ادعا می‌کند: دیگر کرونا ندارم. به نظر می‌رسد اکنون در برابر ویروس کرونا ایمن شده‌ام.


بیشتر بخوانید


از نگرانی طالبان برای کرونای ترامپ تا تصمیم ترامپ برای" سوپرمن" شدن

البته کرونای ترامپ نگرانی خیلی‌های دیگر را هم در جهان به دنبال داشت مثلا سخنگوی طالبان در گفتگو با سی‌بی‌اس، گفت که از مثبت شدن تست کرونای ترامپ خیلی دلش به درد امده است، اما از اینکه می‌بیند شرایط جسانی ترامپ رو به بهبود است خوشحال است؛ البته حواشی کرونای مضحک ترامپ ختم به همین جا نمی‌شود بعد از ترخیص او از بیمارستان نیویورک تایمز نوشت: ترامپ قصد داشت تا پس از مرخصی از بیمارستان تی‌شرت سوپرمن بر تن کند، ولی از این کار صرفنظر کرد. وی حتی به این فکر افتاده بود که هنگام خروج از بیمارستان در برابر مردم پیراهن خود را شکافته و تی‌شرت سوپرمن را به نشانه قدرت نمایان کند؛ موضوعی که گرچه منابع مستقل آن را تایید نکردند، اما کاربران اینترنتی آن را مستمسک شوخی خود قرار دادند.

آمریکا به دوران «پساترامپ» نزدیک خواهد شد؟ / از نگرانی طالبان تا تصمیم برای پوشیدن لباس «سوپرمن» مقابل بیمارستان

بایدن خطاب به هوادارانش: تنها چیزی که مردم آمریکا برای بدبختی به ان نیاز دارند رئیس جمهوری است که شراط را بدتر کند

این در حالیست که کمی آن طرف‌تر در ایالت پینسیلوانیا جدی‌ترین رقب او یعنی" بایدن" پشت تریبون رفت و از ناکارآمدی دولت فعلی آمریکا گفت. ایالتی که در سال ۲۰۱۲ برگه برنده دموکرات‌ها و اوباما بود و با ۱۶ امتیاز آن‌ها را پیش انداخت، اما در سال ۲۰۲۱ ترامپ جمهوری خواه را با ۲ امتیاز پیشتاز کرد؛ شهری تاثیر گذا و تعیین کننده؛ بایدن در این متینگ انتخاباتی ترامپ را متهم به یکجانبه گرائی کرد و گفت: او جهان را فقط از خیابان محبوب خود می‌بیند وی خطاب به طرفداران خود ادامه داد: آمریکا سزاوار یک رئیس جمهوری است که بفهمد مردم به دنبال چه هستند.

«شما در حال حاضر با مشکلات واقعی روبرو هستید و آخرین چیزی که شما نیاز دارید رئیس جمهوری است که آن‌ها را بدتر کند.» این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم این کشور به ویژه این ایالت اشاره کرد و افزود: ۱۱ میلیون شغل از ابتدای همه‌گیری از دست رفته و هنوز برنگشته است. اخراج موقت به اخراج دائمی تبدیل شده است. از زمان شروع بحران، هنوز ۶۷۴ هزار شغل تولیدی در سراسر کشور و بیش از ۴۰هزار شغل تولیدی در پنسیلوانیا بازنگشته‌اند.

نظرسنجی‌ها حکایت از پیش تازی ۷ تا ۱۵ درصدی ترامپ دارد

رقابت‌های انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات در امریکا در حالی تنگاتنگ‌تر می‌شود که کمتر از ۳ هفته تا انتخابات فرصت باقی است ۲۱ روزی که برای هردو کمپین حیاتی است، اما نظرسنجی‌ها در سطح ملی حکایت از آن دارد که به طور متوسط بایدن تقریبا با آماری ۷ تا ۱۵ درصدی از ترامپ پیش افتاده است.

آمریکا به دوران «پساترامپ» نزدیک خواهد شد؟ / از نگرانی طالبان تا تصمیم برای پوشیدن لباس «سوپرمن» مقابل بیمارستان

ناظران بین الملل البته بر این باورند که جبران عقب ماندگی ترامپ و هم پیمانان او در زمان پیش رو بسیار دشوار است، اما غیرممکن نخواهد بود، اساسا افکار عمومی آمریکا در یکسال اخیر در مورد انتخابات شکل گرفته از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد که در بازهزمانی باقی مانده تا انتخابات مردم آمریکا تصمیم نهائی خود را برای نامزد مورد نظر گرفته اند و معمولا زمان تقریبی یکماهه پیش رو شاید بتواند ۳ الی ۴ درصد آرائ انتخاباتی را ان هم در ایالات مهم و تاثیرگذار تغییر دهد، این در حالیستکه در حال حاضر نظر سنجی‌ها اختلاف بیشتری بین ترامپ و بایدن را نشان می‌دهند.

گرچه منابع آمریکایی آمار متفاوتی از اختلاف آراء دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه را ارائه می‌دهند؛ اما فصل مشترک این ارقام متفاوت همگی حکایت از پیشتازی بایدن دارد؛

واشنگتن پست: بی اعتمادی مردم به ترامپ در مورد کرونا موجب عدم حمایت مردم از او شده

مثلا واشنگتن پست در این خصوص می‌نویسد: بی اعتمادی مردم به سخنان ترامپ خصوصا درباره بیماری کرونا موجب شده است تلاش‌های وی برای جلب حمایت مردم بی ثمر باشد.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی ادامه می‌دهد: بر اساس نظرسنجی جدید مشترک واشنگتن پست-ای بی سی نیوز، در حالی که ۳ هفته به روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کماکان از رقیب خود جو بایدن عقب است و در تلاش است که این نتیجه را تغییر دهد. محبوبیت وی به علت بی اعتمادی مردم در موضوع بیماری همه گیر کرونا کاهش یافته است.

رئیس جمهور آمریکا در دوران پر فراز و نشیب حوادث از جمله اولین مناظره انتخاباتی، مناظره میان مایک پنس معاونش و سناتور کامالا هریس و بستری شدن خودش در بیمارستان پس از ابتلا به کرونا، موفق نشده است فاصله خود را با بایدن کم کند.

در حقیقت، این رقابت در طی چند ماه اخیر تغییر چندانی نکرده است و رای دهندگان ظاهرا در برابر موج اخبار و جنجال‌ها غیرقابل نفوذ هستند.

۵۴ درصد از رای دهندگان احتمالی به بایدن و ۴۲ درصد به ترامپ رای دادند. جو جورگنسن، نامزد حزب لیبرترینریا، و هووی هاوکینز، نامزد حزب سبزها، نیز به ترتیب ۲ درصد و یک درصد آرا را به دست آوردند. همچنین بایدن در میان رای دهندگان ثبت نام کرده با ۱۲ درصد پیشتاز است. البته ذکر این مورد ضروری است که:این نظرسنجی‌ها منعکس کننده محبوبیت هر نامزد در میان مردم است و رقابت‌های ایالتی برای ۲۷۰ رای الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را شامل نمی‌شود.

نظرسنجی واشنگتن پست-ای بی سی نیوز در ایالت‌های اصلی و همچنین در نظرسنجی‌های مردمی دیگر نشان می‌دهد که بایدن باز هم از ترامپ پیش است، گرچه فاصله آن‌ها بسیار کم است و در برخی از ایالت‌ها نتیجه مساوی است و هنوز هیچ نامزدی اکثریت آرا الکترال کالج را به دست نیاورده است.

شواهد حکایت از آندارد که یکی از موانع ترامپ در بالا بردن آراء خود نحوه مدیریتش در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است. میزان کلی محبوبیت ترامپ در میان رای دهندگان ثبت نام کرده ۴۵ درصد مثبت و ۵۴ درصد منفی بوده است و ۴۷ درصد گفته اند به هیچ وجه وی را تایید نمی‌کنند.

در میان کسانی که عملکرد وی را تایید می‌کنند، ۹۰ درصد از انتخاب مجدد وی حمایت کردند و از میان کسانی که وی را تایید نمی‌کنند، ۹۳ درصد از بایدن حمایت کردند، در این نظرسنجی ۴۸ درصد گفتند عملکرد ترامپ در مقابله با کرونا را تایید می‌کنند و ۵۸ درصد تایید نکردند؛

با همه بدبیاری‌ها به نظر می رسد اقتصاد برگ برنده ترامپ باشد

اما با تمام بد بیاری‌ها و نقاط ضعف آقای پرزیدنت به نظر میرسد اقتصاد برگ برنده اوباشد، چون ۵۴ درصد گفتند از عملکرد وی رضایت دارند و ۴۵ درصد گفتند آن را تایید نمی‌کنند. از میان کسانی که عملکرد وی را در اقتصاد تایید کردند ۷۷ درصد از انتخاب مجدد وی حمایت کردند و ۱۶ درصد به بایدن رای دادند. در میان کسانی که از عملکرد وی ناراضی بودند، ۹۶ درصد از بایدن حمایت کردند و میزان حمایت از ترامپ صفر بوده است.

از میان ۱۲ درصد آرای الکترال که به عملکرد ترامپ در اقتصاد رای دادند، اما از عملکرد وی در مسئله کرونا ناراضی بودند، ۵۸ درصد از بایدن و ۱۹ درصد از ترامپ حمایت کردند.

گرچه بسیاری از آمریکایی‌ها به گفته‌های ترامپ درباره این بیماری و نحوه مدیریت آن اعتمادی ندارند، اما ۶۳ درصد گفتند در کل به دولت فدرال برای کنترل کرونا اعتماد دارند

نظرسنجی مشترک واشنگتن پست-ای بی سی نیوز به صورت تلفنی و در فاصله زمانی ۶ تا ۹ اکتبر انجام شد و یک هزار و ۱۴ نفر بزرگسال از جمله ۸۷۹ رای دهنده ثبت نام کرده و ۷۲۵ رای دهنده احتمالی در آن شرکت کردند. ضریب خطای این نظرسنجی مثبت یا منفی ۵/۳ درصد بود.

براساس آنچه نظر سنجی‌ها تا الان نشان می‌دهد ایالات متحده به دوران پساترامپ نزدیک می‌شود

با این حساب به نظر می‌رسد اگر روال موجود در امریکا با سبک و سیاق نظر سنجی‌های فعلی پیش رود و اتفاق غیرمترقبه‌ای در این سه هفته پیش رو رخ ندهد ایالات متحده به دوران پساترامپ نزدیک خواهد شد هرچند که به نظر می‌رسد ترامپ حساب ویژه‌ای برای کشف واکسن کرونا در روز‌های متهی به انتخابات ۲۰۲۰ باز کرده است.

وزیر دفاع اختمالی بایدن: احتمال هرج ومرج و دخالت ارتش در انتخابات پیش رو وجود دارد

به هرحال فصل مشترک نگرانی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو از تنش، ناآرامی و درگیری در برگزاری انتخابات باشد شاهد این مدعا نیز اظهارات محتمل‌ترین گزینه وزارت دفاع در دولت احتمالی جو بایدن یعنی «میشل فلاورنوی» است.

او در مقاله‌ای در نشریه اکونومیک تایمز، نوشت این احتمال وجود دارد که انتخابات سوم نوامبر به هرج و مرج منجر و برای مقابله با آن از نیرو‌های نظامی استفاده شود.

این مساله‌ای است که آمریکایی‌ها در کارزار‌های انتخابات ریاست جمهوری با آن بیگانه اند: آیا هنگام رای دادن، شمارش آرا و یا واکنش‌های پس از رای گیری، اوضاع آنقدر آشفته خواهد شد که ارتش آمریکا در امور دخالت کند؟

پاسخ این است: بله، البته فقط در موارد خیلی شدید. معمولا نیازی نیست که ارتش در انتخابات نقش آفرینی کند. قانون اساسی دست ارتش را در این زمینه بسته است، و از آمریکا در برابر دشمنان خارجی دفاع می‌کند. صدور فرمان غیرنظامی عمدتا به پلیس غیرنظامی واگذار می‌شود، ولی قانونی مبهم وجود دارد: "قانون شورش" که در سطح تئوری می‌تواند به ارتشِ فعال، نقشی شبیه پلیس واگذار کند؛ و فرمانداران نیز در مواقع ضروری می‌توانند از گارد ملی استفاده کنند..

احتمال حضور ارتش در انتخابات زمانی قوت گرفت که ترامپ اعلام کرد: پذیرای شکست نخواهد بود

استفاده بالقوه از نظامیان، چه نظامیان فعال، چه گارد ملی، در هنگام رای گیری و یا در ناآرامی‌های پس از انتخابات، مساله‌ای است که رهبران نظامی و همچنین فرمانداران آن را بررسی کرده اند. چنین احتمالاتی پس از آن مطرح شده است که رئیس جمهور ترامپ بدون ارائه مدرک تصریح کرد رای دهی از طریق ای-میل به بروز تقلب انتخاباتی منجر خواهد شد و این که شاید وی پذیرای شکست در انتخابات نباشد.

اما استقرار نظامیان در مکان‌های رای گیری در روز انتخابات، حتی اگر هدف از آن حفاظت از شهروندان هنگام رای دادن باشد، باعث ایجاد نگرانی از تهدید رای دهندگان خواهد شد.

نماینده جمهوری خواه:در صورتیکه ترامپ نتیجه انتخابات را واگذار کند حمام خون در آمریکا به راه خواهد افتاد

در سوی دیگر ماجرا جمهوری خواهان نیز نگران نتیجه انتخابات اند و اینکه طبل رسوایی شان وارد مرحله جدید شود در این خصوص سناتور «تد کروز» نماینده جمهوری خواهان در کنگره معتقد است اگر دونالد ترامپ نتیجه انتحابات را درسوم نوامبر را واگذار کند، حمام خونی شبیه به واترگیت در امریکا به راه خواهد افتاد وی در این خصوص به گاردین گفته است: اگر در روز انتخابات مردم عصبانی باشند و امید خود را از دست داده باشند و افسرده باشند که آن چیزی است که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنا می‌خواهند، انتخابات افتضاحی خواهد شد. فکر می‌کنم ممکن است کاخ سفید و هردو مجلس را از دست بدهیم و چنین چیزی می‌تواند حمام خونی در ابعاد واترگیت باشد.

به هرحال ۲۱ روز باقی مانده در آمریکا کارزار بزرگ انتخاباتی برای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه است و کمپین هردو جناح تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند؛ اما در این بین به نظر می‌رسد ترامپ بیش از رقیب خود متوسل به راه‌های محیرالعقول خواهد شد، که یک نمونه آن ابتلای ناگهانی به کروناویروس بود. حال باید دید نتیجه این پیکار با وجود سایه سنگین کرونا چه به لحاظ ضعف در کنترل و مهار آن و چه به لحاظ ابتلای بی موقع یا شاید هم به موقع آقای رئیس جمهور به آن آیا له یا علیه او خواهد بود؟

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار