آغاز برداشت میوه «به» از باغ‌های نی‌ریز/پرتقال داراب در راه بازار‌های بین المللی

خبرهایی از برداشت چای ترش در خرامه، تولید بذرهویج در فارس و آغاز برداشت میوه «به» از باغ‌های نی‌ریز را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

آغاز برداشت میوه «ب‍ِه» از باغ‌های نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از شروع برداشت «بِه» در سطح حدود ۳۵۰ هکتار باغ‌های مثمر این شهرستان خبر داد.

علیرضا بصیری گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و از اواخر مهر تا پایان آبان ماه، شاهد برداشت میوه «ب‍ِه» از ارقام اصفهانی، شیشه ای، کدوئی و محلی در شهرستان هستیم که به لحاظ کیفیت، عطر و طعم، از جایگاه مطلوبی در استان برخوردار و همین امر باعث شده است که خریداران تمایل زیادی به خرید این محصول داشته باشند و بازار بسیار مناسبی را در شهرستان شاهد باشیم.

او افزود: سطح کل "به" در شهرستان ۴۰۰ هکتار و با توجه به جوان بودن بیشتر باغ‌ها و خسارت خشکسالی، سرمازدگی و آفات و امراض، متوسط عملکرد این محصول امسال، نسبت به شرایط عادی ۲ تن کاهش داشته و حدود ۸ تن در هکتار است در صورتی‌که در باغ‌های نمونه، این عملکرد به بیش از ۸۰ تن نیز می‌رسد که کسب عنوان تولیدکننده برتر استانی را نیز در سال‌های اخیر به دنبال داشته است.

بصیری بیان کرد: امسال نسبت به پارسال که به دلیل سرمازدگی محصول آنچنانی نداشتیم افزایش عملکرد قابل توجهی داریم به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۸۰۰ تن محصول برداشت و به بازار عرضه شود.

او تصریح کرد: میوه تولید شده «بِه» علاوه بر مصرف محلی، در بسته بندی‌های ۴ تا ۶ کیلوگرم بارگیری و به استان‌های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، حمل می‌شود که زمینه ایجاد فرصت شغلی خوبی را در زمان برداشت فراهم کرده است.

بــه، میوه‌ای زرد رنگ و خوشبو است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک است، برگ سبز این میوه به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق، هسته ژله‌ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبردار آن برای هضم غذا بسیار مفید است؛ میوه پخته شده‌ی به، دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای آن نیز خوشمزه و پرطرفدار است و سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است. "به" رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان"به‌دانه" طبیعتی سرد و‌تر دارد.

لارستان رتبه نخست سطح زیرکشت کنجد در فارس

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان از پیش بینی برداشت هزار و ۹۰۰ تن کنجد در لارستان خبر داد.

علی سعیدی نژاد گفت: برداشت دانه روغنی کنجد از ۲ هزار هکتار مزارع لارستان، از نیمه دوم مهر ماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

به گفته او، عمده کشت کنجد در این شهرستان به صورت کم خاکورزی و بی خاکورزی انجام می‌شود.

سعیدی نژاد ادامه داد: دانه روغنی کنجد در تهیه ارده و شیرینی و تهیه روغن کنجد استفاده می‌شود و ۶ کارگاه صنایع تبدیلی کنجد برای تولید ارده و روغن کنجد در شهرستان فعال است.

او با بیان اینکه کنجد‌های برداشتی به سایر شهرستان‌های فارس و استان‌های تهران و یزد هم ارسال می‌شود، اظهار کرد: کاهش کلسترول خون، حفاظت سلول‌های کبدی و پیشگیری از فشارخون بالا از مزایای کنجد است.

خسارت ۱۳۶ هزار میلیون ریالی سرما و یخبندان به کشاورزی نی ریز

علیرضا بصیری مدیر جهادکشاورزی نی ریز از خسارت ۱۳۶ هزار میلیون ریالی سرما و یخبندان به مزارع و باغ‌های نی ریز خبرداد و گفت: در بخش زراعت ۹۵ هکتار از محصولات ذرت دانه ای، کلزا، کنجد و نباتات علوفه‌ای ودر بخش باغبانی، ۴ هزار هکتار پسته شهرستان دچار خسارت شده اند.

او بیان کرد: در خصوص محصولات زراعی، استفاده از ارقام زودرس و رعایت تاریخ مناسب کاشت موجب کاهش خسارت و در بخش باغبانی مصرف بی رویه کود ازته و عدم استفاده از کود پتاسه قبل از برداشت باعث افزایش خسارت سرمازدگی می‌شود.

پیش ‌بینی بیش از ۱۳۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های فیروزآباد

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد از پیش‌بینی بیش از هزار و ۳۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های شهرستان فیروزآباد خبر داد.

 سید کاظم موسوی با اشاره به برداشت محصول خرما در این شهرستان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار و ۳۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های شهرستان فیروزآباد برداشت شود.

او افزود: سطح نخلستان‌های این شهرستان ۲۴۱ هکتار است که عمده باغ های نخل فیروزآباد در بخش مرکزی و روستای کنار سیاه واقع شده اند.

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد ادامه داد: خرمای زاهدی (قصب) بیشترین سطح کشت را در شهرستان به خود اختصاص داده و در ارقام شاهانی و خاصویی در سطح محدود وجود دارد.

موسوی گفت: برداشت قصب تا پایان آبان ماه ادامه دارد و محصول برداشت شده به کشور‌های آسیای میانه، پاکستان، عمان، قطر و بعضی از کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

او بیان داشت: کشاورزان در بسته‌بندی، جمع‌آوری و فروش محصول دقت لازم داشته باشند تا محصول سالم و با کیفیت به فروش برسد.

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد گفت: به طور کلی خرمای "زاهدی" سهم ۱۱.۵ درصدی از وزن و ۱۰.۵ درصد ارزش خرمای صادراتی را در سال ۹۸ رابه خود اختصاص داده است و به بیش از ۳۴ کشور صادرشده است.

پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره کشاورزی

منصور زینلی کارشناس شیلات شهرستان خنج گفت: چهار هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی با میانگین وزن اولیه ۸ گرم از نوع کپور معمولی و آمور در استخر ذخیره آب کشاورزی خنج رهاسازی شد.

او افزود: در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب آب، میانگین تولید به ۳ و نیم تن برسد.

زینلی از مهمترین اهداف طرح پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره را استفاده بهینه از آب، غنی سازی آب در بخش کشاورزی و ترویج مصرف ماهی در بین روستاییان و کشاورزان برشمرد.

برداشت انگور از باغات شهرستان کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار خبر داد: برداشت انگور از سطح ۶ هزارهکتار از باغات این شهرستان ادامه دارد.

عبدالرسول جوکار گفت: پیش بینی می‌شود، بیش از ۱۴۰ هزار تن انگور از سطح باغات شهرستان برداشت شود.

جوکارافزود: بخش عمده‌ای از محصول برداشت شده به مصرف تازه خوری، وبخشی نیز به کشمش و مویز تبدیل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: در حال حاضرکارگاه‌های سنتی شستشو و بسته بندی در شهرستان فعال است و محصول کشمش تولیدی به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

کلزا درقیروکارزین قراردادی کاشته می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز عقد قرارداد کاشت دانه روغنی کلزا فی مابین شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس و کشاورزان کلزا کار این شهرستان خبر داد.

مهدی همتی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ضرورت تلاش برای خود اتکایی در تولید دانه‌های روغنی، تصریح کرد: شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس هر کیلو گرم کلزای کشاورزان طرف قرارداد خود را حداقل پنج درصد بالاتر از نرخ دولتی خریداری خواهد کرد.

به گفته او، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کشور نرخ خرید تضمینی دولت برای هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت، ۷۸ هزار ریال اعلام شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: شرکت طرف قرار داد با کشاورزان متعهد شده است برای هر هکتار از اراضی زیر کشت کلزا مبلغ ۳۵ میلیون ریال تسهیلات به کلزا کار پرداخت تا نسبت به انجام بیمه کشاورزی و تامین نهاده‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

او با تاکید بر اینکه شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس موظف به پرداخت بهاء کلزای خریداری شده در مدت حداکثر ده روز خواهد بود، افزود: در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر روزانه معادل نرخ سود بانکی به قیمت محصول اضافه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن اعلام آمادگی این مدیریت و مراکز تابعه خود برای انجام قرارداد‌های کاشت کلزا، بیان کرد: کشاورزان کلزا کار علاقه‌مند به منظور استفاده از این فرصت در اسرع وقت به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و اقدام کنند.

همتی ابراز کرد: سطح تعهدات ابلاغی برای کاشت کلزا در شهرستان قیروکارزین در سال زراعی جدید ۵۰۰ هکتار اعلام شده است که تلاش کارشناسان برای تحقق آن در حال انجام است.

در سال زراعی گذشته نزدیک به ۶۰۰ هکتار از مزارع قیروکارزین به کاشت کلزا اختصاص داشته است؛ قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

برداشت پیاز قرمز در شهرستان بیضا

امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برداشت پیاز از ۳۴۰ هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان بیضا آغاز شد.

او با بیان اینکه متوسط برداشت پیاز ۵۵ تن در هر هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود امسال کشاورزان شهرستان بیضا بیش از بیست هزار تن پیاز محصول با کیفیت تولید و روانه بازار مصرف کنند.

برداشت پیاز از مزارع بیضا تا آذرماه ادامه دارد.

توسعه ۳۵۰۰ هکتاری طرح ملی گندم بنیان در فیروزآباد

مسئول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از توسعه ۳۵۰۰ هکتاری طرح ملی گندم بنیان در فیروزآباد خبر داد.

نجف سرداری کشکولی گفت: طرح ملی گندم بنیان در سال زراعی گذشته در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان اجرا و در سال زراعی جدید به ۳۵۰۰ هکتار توسعه یافته است.

او با اشاره به اینکه این طرح در سال زراعی ۹۹-۹۸ در روستا‌های کی زرین، دهبرم، کلیسیان، امین آباد و مطهری از توابع این شهرستان آغاز شده، اضافه کرد: طرح توسعه گندم بنیان در سال زراعی گذشته طبق بررسی‌های به عمل آمده نتایج مطلوبی در برداشته و این موفقیت نتیجه تلاش کارشناسان و کشاورزان پیشرو در شهرستان است.

مسئول زراعت شهرستان فیروزآباد با اشاره به اهداف طرح بر استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان و بهره برداران و تهیه آزمون خاک تاکید کرد.

سرداری کشکولی تصریح کرد: ارتقاء عملکرد گندم در طرح ملی گندم بنیان با توسعه کشت بروی پشته‌های عریض در راستای دستیابی به توسعه پایدار، کشت به روش بی خاکورزی و کم خاکورزی و افزایش ماده آلی خاک، استفاده از ارقام پربازده، تغذیه متعادل، پایش و پیش آگاهی در کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز محقق خواهد شد.

او، ارتقای بهره وری با کاهش مصرف بذر، سموم و سایر نهاده ها، کاهش هزینه ها، افزایش تولید در واحد سطح و امنیت غذایی را از اهداف این طرح ملی برشمرد.

کشکولی ادامه داد: هدف طرح افزایش ۳۰ درصدی عملکرد در مزارع گندم آبی در پایان سال پنجم است.

او اظهار کرد: در سال زراعی جاری این طرح در اکثریت روستا‌های بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد اجرا می‌شود و ۱۲ مدیر پهنه در پیش برد اهداف طرح فعالیت می‌کنند.

پرواز براکون‌ها برای مبارزه با آفات

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان داراب، از رها سازی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار زنبور براکون در ۱۲۵۰ هکتار از مزارع لوبیا و گوجه فرنگی شهرستان خبر داد.

علی سالاری افزود: در راستای مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات بویژه آفت هلیوتیس، در هر هکتار از مزارع لوبیا و گوجه فرنگی داراب ۳ هزار زنبور براکون طی یک یا دو مرحله رهاسازی شد.

او، هدف از اجرای این عملیات را استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک به منظور کنترل بهینه افت و کاهش مصرف بی رویه سموم و حفظ محیط زیست اعلام کرد.

به گفته مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی داراب، تلاش‌های کارشناسان کلینیک‌های گیاهپزشکی و کارشناسان حفظ نباتات در سال‌های اخیر و ترویج استفاده از روش‌های غیر شیمیایی به کشاورزان، موجب افزایش گرایش کشاورزان به استفاده از تجهیزات و عوامل غیرشیمیایی شده است.

آغاز کشت کلزا در شهرستان داراب

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی داراب از آغاز کشت دانه روغنی کلزا در مزارع شهرستان خبر داد و گفت: کاشت این محصول از اواخر مهر ماه آغاز و تا نیمه آذر ماه ادامه خواهد داشت.

سید احمد صدری تصریح کرد: سطح ابلاغی کشت این محصول در شهرستان ۲۵۰۰ هکتار است که امیدواریم با افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جدید به ۷۸۰۰ تومان و انعقاد تفاهم نامه خرید بین سازمان جهاد کشاورزی فارس و شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس، در سال زراعی جاری به این سطح ابلاغی دست یابیم.

صدری، مهمترین ارقام کلزا که در شهرستان کشت می‌شود را تراپر و هایولا ۵۰ اعلام کرد و افزود: مقدار بذر و نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان به میزان کافی توسط عاملان بخش خصوصی خریداری و به شهرستان حمل شده است تا کشاورزان در این زمینه با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوند.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی داراب گفت: برای توسعه کشت روی پشته‌های بلند در شهرستان تعداد سه دستگاه بذر کار، پشته کار توسط تراکتور داران شهرستان خریداری شده و با کشاورزان پیشرو هماهنگی لازم صورت گرفته که میزان ۱۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به این نوع کشت اختصاص یابد.

کدو آجیلی اقلید اماده عرضه به بازار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: برداشت بذر کدو آجیلی از ۱۷۰۰ هکتار از مزارع شهرستان آغاز شده است.

سید علی آقا میرطالبی با اشاره به برداشت مکانیزه این محصول، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۷۰۰ تن بذر کدو در شهرستان تولید و روانه بازار‌های مصرف شود.

او افزود: این محصول با ایجاد اشتغال به صورت فصلی برای کارگران در فصل کاشت و برداشت می‌تواند در ایجاد اشتغال منطقه نقش داشته باشد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید، ورود دستگاه‌های مکانیزه به شهرستان، قیمت بالای محصول، مصرف پایین آب، ریسک پائین تولید با توجه به تولید خشکبار، شرایط آب و هوای مناسب از جمله دلایلی است که باعث گرایش کشاورزان به کشت این محصول شده است.

پرتقال داراب در راه بازار‌های بین المللی

برداشت پرتقال در شهرستان داراب از مراکز مهم تولید این محصول در فارس آغاز شده است.

احمدرضا صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برداشت پرتقال از ۱۱ هزارو ۱۸۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

او با بیان اینکه برداشت پرتقال از باغات این شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد افزود: پیش بینی می‌شود که بیش از ۲۲۵ هزار تن پرتقال از این باغات برداشت و روانه بازار شود.

صالحی بیان کرد: پرتقال داراب به علت شرایط آب وهوایی شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

او با اشاره به وجود ۱۰ واحد سورتینگ و بسته بندی مرکبات در شهرستان افزود: محصول شیرین و با کیفیت باغات داراب، زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان این شهرستان را فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: پرتقال داراب علاوه بر صادرات به کشور‌های همسایه به بازار‌های مرکز استان و استان‌های اصفهان و تهران هم ارسال می‌شود.

افتتاح واحد صنعتی بسته بندی تخم مرغ در خرم بید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: در راستای ایجاد زنجیره ارزش در بخش صنایع کشاورزی شهرستان، واحد صنعتی بسته بندی تخم مرغ جلال هاشمی شیری، با ظرفیت سالیانه ۵۰۰تن به بهره برداری رسید.

آرش خسروانی اظهار داشت: این واحد صنعتی با سرمایه گذاری متقاضی و بدون تسهیلات بانکی در جهت بسته بندی تخم مرغ تولیدی در واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۶۰هزار قطعه که متعلق به خود سرمایه گذار است به بهره‌برداری رسیده است.

او افزود: با راه اندازی این واحد به طور مستقیم جهت ۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

آغاز برداشت انار از باغات بیضا

مسئول جهاد کشاورزی بیضا گفت: در این شهرستان از مجموع ۴۵۰ هکتار باغ انار ۳۵۰ هکتار بارور و ۱۰۰ هکتار غیربارور است و با توجه به سرمازدگی بهاره، امسال برداشت انار از هر هکتار حدود ۱۵ تن پیش بینی می‌شود.

منصور امیریان با بیان اینکه امسال ۴۵۰۰ تن انار در بیضا برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود، افزود: برداشت انار تا اواسط آبان ادامه خواهد داشت.

او اظهار کرد: انار شیرین، ربابی، می‌خوش و اتابکی از انواع ارقام انار در شهرستان بیضا است.

سرمازدگی کشاورزان بیضایی را غافل گیر کرد

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: باتوجه به افت شدید دما در بیضا در چند روز گذشته ۷۰ درصد مزارع ذرت علوفه‌ای دچار خسارت ۵۰ تا ۶۰ درصدی شد.

منصور امیریان افزود: کاهش دمای پنج تا ده درجه‌ای تاثیر زیادی در میزان عملکرد و کیفیت محصول گذاشته است.

او گفت:کشاورزان شهرستان بیضا امسال ۱۹۵۰ هکتار از مزارع خود را به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص دادند.

پرورش جلبک «اسپرولینا» در لارستان

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان گفت: مجوز راه اندازی مرکز پرورش جلبک اسپرولینا با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ کیلوگرم در لارستان استان فارس صادر شد.

غلامرضا صدیقی افزود: این مرکز شامل گلخانه و استخر کشت جلبک در منطقه شرفویه در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع راه اندازی شده  است.

او افزود: برای رشد و پرورش این جلبک آب شرب فراوان نیاز نبوده و با آب شور نیز قابل رشد و نمو است.

صدیقی گفت: پرورش جلبک اسپرولینا نسبت به سایر محصولات کشاورزی گزینه مناسبی برای مناطق خشک و غیر قابل کشت است.

استفاده ازجلبک‌ها در زمینه صنعتی، کشاورزی، غذایی، دارویی و تولید سوخت پاک ابعاد گسترده‌ای یافته است و با توجه به وفور افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، حمایت از این طرح‌ها، می‌تواند باعث اشتغال جوانان و ارز آوری برای کشور شود.

کشت طلای سرخ در کازرون

کارشناس مرکز خدمات جهاد کشاورزی کازرون گفت: با توجه به موقعیت آب و هوائی شهرستان کازرون و در راستای جایگزین کردن کشت محصولات کم آب بر، اقدام به ترویج و توسعه کشت زعفران در منطقه بین کشاورزان کردیم.

مجتبی هوشمندی افزود: امسال ۵ هکتار از اراضی شهرستان کازرون به زیر کشت زعفران برده شده است که نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ در صد افزایش داشته است.

او تصریح کرد: براساس برآورد علمی انجام گرفته میزان آب مصرفی برای کشت هر هکتار زعفران ۳ هزار متر مکعب است که با سه بار بارش باران به میزان ۱۰۰ میلیمتر آب مورد نیاز کشت این محصول تامین می‌شود.

زهرا پناه کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی کازرون تصریح کرد: پیش بینی می‌شود از هر هکتارسطح زیر کشت ۴ تا ۵ کیلو گرم زعفران برداشت شود.

او، تاثیر کشت زعفران در اقتصاد کشاورزان، اشتغال زائی در منطقه و مصرف آب کم را از دلایل استقبال کشاورزان به کشت زعفران در منطقه ذکر کرد.

برداشت گیاه دارویی خرفه در مرودشت

بیش از یک‌صد تن تخم خرفه از ٢٠۵ هکتار از مزارع خرفه تولید و روانه بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: متوسط عملکرد خرفه ۵٠٠ تا ٧٠٠ کیلو گرم در هکتار است که بسته به میزان آبیاری، مرغوبیت خاک و تغذیه مناسب تا ١۵٠٠ کیلوگرم در هکتار نیز عملکرد دارد.

عزیز رحیمی افزود: برداشت این محصول از اوایل مهر ماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه این گیاه در هر شرایط خاک و آب و هوایی رشد می‌کند، تصریح کرد: بخشی از زمین‌های این منطقه به دلیل اینکه زیر پوشش شبکه سد درودزن هستند و آبدهی موقتی دارند و یا از لحاظ حاصلخیزی در وضعیت خوبی نیستد برای کشت این گیاه مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: خرفه یکی از مفید‌ترین گیاهان دارویی است که مصرف آن برای کمک به کاهش وزن، تقویت و سلامت قلب، افزایش رشد کودکان، جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش، سلامت پوست، تقویت قدرت بینایی، استحکام استخوان‌ها و بهبود گردش خون مفید است.

رحیمی تصریح کرد:گیاه خرفه را علاوه بر برداشت تخم خرفه به صورت تازه خوری همراه با سالاد، سوپ، به صورت خام، به عنوان طعم دهنده گوشت و از تخم آن عنوان یک ماده تزئینی در نان‌های شیرینی در بسیاری از کشور‌ها استفاده می‌کنند.

در مرودشت بیش از سه هزار هکتار انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن، بادرنجبویه، ختمی، خاکشیر، زعفران، بابونه، زوفا، مریم گلی، سالویا، گل همیشه بهار، مرزنجوش و اسطوخدوس نیز کشت می‌شود.

صادرات محصولات غذایی تولید شده در صنایع کشاورزی خرم بید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید از صادرات بیش از ۴۹۵ تن محصولات تولیدی صنایع غذایی این شهرستان، در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

آرش خسروانی اظهار داشت: ارزش محصولات غذایی صادر شده بالغ بر ۲۰۲ هزار دلار است و عمده این محصولات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس استرالیا و افغانستان صادر شده است.

او افزود: در این شهرستان تعداد ۵ واحد صنایع تبدیلی غذایی با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰۰ هزار تن فعالیت می‌نماید.

تولید بذرهویج در فارس

محققان بخش کشاورزی استان فارس پس از چهارسال تلاش برای نخستین بار در کشور موفق به تولید بذر هویج، روی پایه‌های خارجی شدند.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی فارس گفت: این بذر، از قوّه نامیهٔ بالایی برخوردار است و در زمین‌های کشاورزی استان فارس و خوزستان سازگاری خوبی نشان داده و در هر هکتار بالای ١٠٠تن محصول برداشت شده است.

یزدانی با بیان اینکه این درحالی است که رقم‌های خارجی بین ۶٠ تا ٧٠ تن باردهی دارد، افزود: قیمت این بذر یک سوم مشابه خارجی است، همچنین دربرابر آفات مقاومت بیشتری دارد.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی فارس بیان کرد: سالانه ٢٢٠ میلیون دلار بابت تأمین بذر سبزیجات از کشور خارج می‌شود.

برداشت گیاه دارویی چای ترش در خرامه

گیاه دارویی چای ترش برای اولین بار در شهرستان خرامه به بار نشست.

زارع مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرامه گفت: به منظور دستیابی به الگوی کشت مناسب، کاشت آزمایشی چای ترش در مزرعه‌ای به مساحت هزار مترمربع در روستای هلال آباد این شهرستان اجرا شد.

او با بیان اینکه میانگین تولید محصول در هر هکتار ۲۵۰ کیلوگرم وزن‌تر است که در بعضی نواحی به ۵۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد، افزود: پیش بینی میشود ۳۵ کیلو گرم چای ترش‌تر از این مزرعه برداشت شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی خرامه بر لزوم شناسایی گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه تاکید کرد و افزود: با وجود پدیده خشکسالی این گیاه به دلیل نیاز آبی پایین و تحمل خشکی از وضعیت رشد و گلدهی مطلوبی در این ناحیه برخوردار است.

او، مقاومت در برابر آفات، نیاز کم به کود و سموم شیمیایی و ارگانیک بودن را از مزایای کشت چای ترش عنوان کرد.

زارع با بیان اینکه ویژگی‌های مرفولوژیکی و فیزیولوژیکی چای ترش امکان بهره برداری‌های متنوعی برای آن ایجاد کرده است، گفت: این محصول علاوه بر استفاده در شربت، مربا و نوشیدنی‌ها در صنعت نساجی، کاغذسازی، تهیه زغال چوب و تغذیه طیور کاربرد دارد.

چای ترش خنک کننده بدن است و در درمان افسردگی، کاهش قند خون، حفظ سلامت کبد، کمک به هضم غذا، حفظ سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و مثانه موفقیت آمیز عمل می‌کند.

سرمای پائیزه به مزارع ذرت در مرودشت خسارت وارد کرد

کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از بروز خسارت سرما به ۱۵۷۰ هکتار از مزارع ذرت علوفه‌ای در این شهرستان خبر داد.

غلامعلی بوذرجمهر با اشاره به کاهش دما درطی چند روز گذشته در این شهرستان افزود: مزارع ذرت علوفه‌ای حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده اند.

او تصریح کرد: بروز سرمازدگی علاوه بر کاهش عملکرد و کیفیت افت قیمت ذرت علوفه‌ای در محصول سرمازده را نیز در پی داشته است.

این کارشناس با تاکید بر نقش بیمه محصولات کشاورزی در جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان تحت پوشش اظهار کرد:به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و جبران بخشی از خسارت وارد شده بیمه محصولات کشاورزی اجتناب ناپذیر است.

بوذرجمهر بیان کرد: کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی و مسئولان پهنه‌ها در حال برآورد خسارت هستند و میزان خسارت متعاقبا اعلام می‌شود.

او با تاکید بر برداشت هر چه سریعتر سایر مزارع ذرت در شهرستان خاطر نشان کرد: مزارع ذرت به دلیل مراحل رشدی گیاه و حساسیت‌های فیزیولوژیک نسبت به سرما آسیب پذیرهستند.

کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: در صورت کاهش دما به زیر ۴ درجه سانتیگراد حداقل برای چند ساعت در شب سرمازدگی در مزارع ذرت رخ خواهد داد.

در شهرستان مرودشت بالغ بر ده هزار هکتار ذرت علوفه‌ای کشت شده است که بیش از ۸۰ درصد مزارع برداشت شده است.

آغاز کاشت دانه روغنی کلزا در خفر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: کاشت این محصول از اوایل آبان ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

ارسلان صالحی افزود: عملیات آماده سازی بستر ۶۵ هکتار از سطح ۱۰۰ هکتار سهمیه ابلاغی این شهرستان انجام و کاشت بذر با کارنده‌های مناسب ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر تصریح کرد: از مزایای فراوان کاشت کلزا از قبیل اصلاح بافت خاک، افزایش ماده آلی خاک، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، به کشاورزان آموزش داده شد.

برداشت خرما از نخلستان‌های فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا  با بیان اینکه سطح زیر کشت نخیلات فسا امسال ۷۰ هکتار افزایش داشته است، گفت: برداشت خرما از نخلستان‌های این شهرستان آغاز شده و تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت.

ناصر انصاری با بیان اینکه سطح زیر کشت خرما در این شهرستان ۲۰۰ هکتار است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود نزدیک به هزار تن خرما در این شهرستان تولید و برداشت شود.

او اظهار کرد: عمده‌ترین ارقام خرمای شهرستان فسا شامل رقم‌های شاهانی و زاهدی یا قصب است.

به گفته انصاری، تغییر الگوی کشت محصولات باغی در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا است از این رو در پی اقدامات ترویجی در این شهرستان سطح زیر کشت نخیلات امسال ۷۰ هکتار افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: امسال برای حمایت از سیاست تغییر الگوی کشت محصولات باغی ۸۰۰ میلیون ریال یارانه برای توسعه کاشت نخل به بهره برداران مشمول در شهرستان فسا پرداخت شده است.

آغاز کاشت کلزا در لارستان

 علی سعیدی نژاد مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه فصل کشت این محصول در لارستان از نیمه دوم مهر تا پایان آبان است، گفت: برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت کلزا در این شهرستان در سال زراعی جاری، دو هزار و ۸۰۰ هکتار است.

او افزود: تا کنون در سطح هزار هکتار قرار داد کشت کلزا در شهرستان منعقد شده است که مرکز جهاد کشاورزی بیرم بیشترین سطح عقد قرارداد و مرکز جهاد کشاورزی بنارویه بیشترین سطح کشت را دارا هستند.

سعیدی نژاد گفت: کل کشت کلزای این شهرستان مکانیزه بوده و در منطقه بنارویه کشت به روش پشته کار (پشته‌های کم عرض با ۳ ردیف کاشت) انجام می‌شود.

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لارستان اظهار امیدواری کرد: با ورود شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس و انعقاد قرارداد با کشاورزان با شرایط ویژه، سطح زیر کشت کلزا بیش از این افزایش یابد.

در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ میزان برداشت دانه روغنی کلزا در لارستان با عملکرد ۱۹۰۰ کیلوگرم در هکتار به حدود ۲ هزار تن رسید.

کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه است تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه ها، کشور از چالش‌های جدی تولید دانه‌های روغنی و تولید روغن خوراکی خارج شود.

برداشت عسل از کندو‌های گراش

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: همه ساله کندوداران از سراسر کشور اوایل شهریورماه به این شهرستان مهاجرت می‌کنند و تا فروردین ماه در منطقه حضور دارند.

حسن مرادی افزود: بر اساس پیش بینی ها، امسال بیش از ۲۰ تن عسل از ۶ هزار کندو شهرستان برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: به دلیل پوشش مرتعی مناسب درخت کنار و همچنین فعالیت‌های زراعی و باغی باعث شده عسل تولیدی این منطقه با کیفیتی بالا و صد درصد طبیعی و بدون مواد افزودنی به دست مصرف کنندگان بر‌سد. عمده تولید عسل این شهرستان در بخش ارد است.

بخاری مبتکر جهرمی، ۶۰۰ هکتار باغ را از خطر سرمازدگی نجات داد

مسئول مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: بخاری‌های باغی که یکی از مبتکران این شهرستان مخترع آن است، ۶۰۰ هکتار از باغ‌های کشور را از خطر سرمازدگی نجات داده است.

عیدی محمد کاظمی گفت: این دستگاه که هوای گرم ضد سرما تولید می‌کند مالکیت آن به ثبت رسیده و از سوی پارک علم و فناوری استان فارس نیز تایید شده است و تا کنون برای ۶۰۰ هکتار از باغ‌های کشور از این بخاری استفاده می‌شود.

او بیان کرد: این بخاری مورد توجه سایر استان‌های کشور به ویژه استان‌های سردسیر قرار گرفته است و مرکز کشاورزی آستان قدس رضوی نیز قراردادی برای استفاده از این بخاری در سطحی به وسعت ۱۰۰ هکتار منعقد کرده است.

کاظمی با بیان اینکه سوزاندن ضایعات باغی و لاستیک، کمکی به باغداران برای حل مشکل سرمازدگی درختان نمی‌کند، اظهار داشت: بخاری‌های این مبتکر جهرمی که قدرت آن هفت و نیم اسب بخار است، می‌تواند ۲ هکتار باغ را پوشش دهد که علاوه بر صرفه اقتصادی برای باغدار از پرداخت خسارت‌های ناشی از سرمازدگی باغ‌ها هم پیشگیری می‌کند، زیرا هر دستگاه بخاری می‌تواند ۱۳ هزار متر مکعب هوای با دمای ۲۵۰ درجه را تولید کند که به صورت شبکه‌ای به زیر درختان منتقل می‌شود.

او گفت: استفاده از این بخاری در فصل زمستان در باغ‌ها به ویژه در مناطقی که هوای سرد و خشک دارند، می‌تواند به ارتقای کیفیت محصول نیز کمک کند.

کاظمی ادامه داد: کارشناسان مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از این طرح بازدید کرده‌اند و در صورت تایید آن، تسهیلاتی برای خرید این دستگاه از سوی باغداران تخصیص خواهد یافت.

۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی فسا امسال کلزاکاری می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا با بیان اینکه ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان امسال کلزاکاری می‌شود، گفت: کلزاکاران برای افزایش بهره وری کیفی و کمی محصول خود باید با همکاری مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان، اصول علمی را در کاشت، داشت و برداشت کلزا بکار گیرند.

ناصر انصاری گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جدید ۷۸ هزار ریال تعیین شده که امید است با افزایش قیمت حدود سه هزار تومانی خرید دانه روغنی کلزا رغبت کشاورزان به کشت این محصول افزایش یابد.

او بیان کرد: به منظور کشت این محصول در شهرستان فسا و بر حسب ارزیابی‌های انجام شده ۱۵ هزار کیلوگرم بذر کلزا از رقم‌ها یولا ۵۰ مورد نیاز است که این نهاده تامین و در اختیار متقاضیان کشت داده می‌شود.

انصاری اضافه کرد: پیش بینی می‌شود۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فسا به کاشت دانه روغنی کلزا اختصاص یابد، کشت دانه روغنی کلزا در شهرستان فسا از اواخر مهر ماه آغاز شده و تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته او، روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسید‌های چرب آن مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار