دشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روانشناسان در دوران ویروس کرونا باید در بدنه جامعه قرار بگیرند

دبیر انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه خوارزمی گفت: در دوران ویروس کرونا فعالیت‌های زیادی انجام دادیم تا نقش روانشناسان در سطح جامعه شناخته شود.

مهلا دشتی، دبیر انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات تیم سلامت روان optimism برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ۳ روز بعد از اعلام همگانی ویروس کرونا، فعالیت‌های خود را به منظور مقابله با این ویروس به صورت کاملا رایگان شروع کردیم، optimism به معنای خوش بینی است، هدف از انتخاب این نام جهانی بودن آن و به جهت این بود که خوشبینی را به جامعه و جهان تزریق کنیم، و بتوانیم راهی برای عبور از درماندگی آموخته شده را برای عموم مردم باز کنیم.

او افزود: مشاوران و روانشناسان به خصوص در دوران ویروس کرونا بایستی در بدنه جامعه حضور داشته باشند به همین علت ما دانشجویان دانشگاه‌های خوارزمی، علامه طباطبایی، و الزهرا (س) تصمیم گرفتیم تا با فعالیت‌های خود از قبیل راهکار‌هایی برای پیشگیری از افسردگی و اضطراب کرونا، نحوه برخورد با کودک و نوجوان در دوران ویروس کرونا، کرونا و سالمندی، معنای زندگی و ... را به صورت وبینار، کارگاه و ... برگزار کنیم تا به اینصورت شناخت افراد و جامعه از این بیماری و پیامد‌های روانشناختی آن هر لحظه افزایش پیدا کند.

دشتی درباره اهمیت نقش روانشناسان در دوران ویروس کرونا گفت: هدف از برگزاری وبینار‌های مرتبط با آشنایی افراد از ویروس کرونا این بود تا مشاوران و روانشناسان بتوانند در بدنه جامعه قرار بگیرند و با درک مشکلات، اقدامات موثری در جهت رفع و بهبود آن‌ها انجام بدهند؛ چرا که توجه به این افراد در جامعه ما زیاد مرسوم نیست و باید به آنان بیش از پیش اهمیت داده شود.

او گفت: با حمایت‌های دانشگاه خوارزمی توانستیم اولین سری وبینار‌ها را به همت تیم و دانشجویان دانشگاه خوارزمی برگزار کنیم ، این درحالی بود که هیچ کدام از دانشگاه‌های ایران در این زمینه اقدام موثری انجام نداده بود و بعد از آن دانشگاه‌های شریف، علامه طباطبایی و ... در این حوزه مشغول به فعالیت شدند.

دشتی اظهار کرد: این وبینار‌ها با هدف افزایش سلامت روان و افزایش سطح آگاهی و حال خوب در خردادماه ۹۹ با موضوعاتی از قبیل معنای زندگی، آینده ترجیحی من، راز‌های خوشبختی، عبوراز فرسودگی تحصیلی در دوران کرونا و حفظ انگیزه و برنامه ریزی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های خوارزمی، علامه طباطبائی، اصفهان و رفاه برگزار شد. در واقع سلسله وبینار‌های ما تنها به این علت بود که از فرصت کرونایی برای رشد فردی استفاده کنیم، برای مثال در زمینه شغلی که بیشتر افراد در این دوران با آن مواجه شده بودند به صورت مجازی، شغل‌های جدیدی را به افراد معرفی و راهکار‌های مقابله با بیماری را برای افراد مطرح کردیم تا هرچه سریع‌تر زنجیره آن متوقف شود.

ورزش، یکی از راه های مقابله با استرس کرونایی 

دبیر انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: ورزش یکی از راه‌های مبارزه با استرس و اضطراب کرونایی است اما به علت شرایط قرنطینه، امکان فعالیت بدنی در خارج از منزل وجود ندارد؛ به منظور کنترل سطح استرس و افزایش شادی و نشاط به صورت روزانه تمرین‌هایی از سطح ساده تا نیمه پیشرفته از طریق طرح‌های ما برای افراد برگزار می‌شد و از این طریق فعالیت خوبی در این عرصه انجام دادیم.

دشتی اظهار کرد: ورود به بدنه جامعه، کمک به افراد، ارائه خدمات و آموزش‌های لازم با برگزاری برنامه‌ها و همکاری با بخش‌های مختلف مانند شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... و اجرای طرح‌های کاربردی به منظور بهبود سطح کیفیت سلامت روان مردم جامعه و همچنین افزایش دانش و مهارت و تجربه‌ دانشجویان و متخصصان حوزه ها‌ی سلامت روان کشور از دیگر فعالیت‌های ما در دوران اپیدمی کرونا بود تا نقش روان شناسان و مشاوران بیش از پیش به افراد جامعه نمایان شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار