فاز سوم نسیم دانایی رونمایی شد/افزایش منابع کتابخانه‌های عمومی

فاز سوم طرح نسیم دانایی در کتابخانه‌های عمومی استان فارس رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله منوچهری در مراسم فاز سوم طرح نسیم دانایی، گفت: از چند سال پیش در بازدید کتابخانه‌ای با مسئله‌ای مواجه شدیم که با کمبود منابع جدید همراه بود.

او با بیان اینکه طبق برآورد‌ها نسبت منابع هم در فارس پایین بود، افزود: بنابر این کارگروهی تشکیل و کارشناسی شد تا کتاب‌های پرمخاطب را تهیه کنیم؛ ابتدا طرح را مشارکتی دنبال کردیم که با مشارکت خیران این کار انجام گیرد.

منوچهری در ادامه گفت: قصد داشتیم که ۱ میلیارد تومان هزینه کنیم، اما به دلیل سختی تأمین رقم فوق در سه فاز انجام این کار انجام گرفت و در فاز اول تأمین کتاب‌های کودک و نوجوان در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: ۳ بار رده بندی در سه حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و فلسفه انجام گرفت و لیستی از کتاب‌ها تهیه و در نهایت منابع مالی تأمین شد، بعد از این مرحله برای انتخاب کتاب برای هر دسته از فعالان این حوزه برای امتیازدهی دعوت شد.

او ادامه داد: برای هر کتاب ۳۰ امتیار در نظر گرفته و سپس خرید کتاب انجام و مطابق دسته بندی ارسال شد.

افزوده شدن ۳۶هزار نسخه کتاب به منابع کتابخانه‌های عمومی فارس

منوچهری با اعلام اینکه در فاز اول طرح نسیم دانایی ۳۶ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی فارس افزوده شد، افزود: در فاز اول توانستیم ۱۰ درصد مشارکت خیران را جذب کنیم. با توجه با استقبال خوبی که شده بود و نگاه مثبتی که کتابداران و اعضا داشتند توانستیم سهم خیرین را افزایش دهیم و به ۲۰ درصد برسانیم.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، در فاز دوم سعی کردیم نقش کتابداران در انتخاب کتاب را پررنگ کنیم و در این فاز ۱۲ هزار نسخه کتاب افزوده شد.

او، سهم کارگزاران و کتابخانه‌های عمومی را به ترتیب ۲۵ و ۲۶ درصد اعلام کرد و افزود: در فاز سوم ۱۷ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌ها افزوده شد.

منوچهری از طی شدن روندی برای این طرح خبر داد و افزود: طی ۳ روز گذشته پس از رسیدن آثار فاز سوم به کتابخانه‌ها جمع خوانی کتاب بر بستر فضای مجازی گذاشته شد.

او افزود: درست است که کتابخانه‌ها تعطیل است و حضوری نیست، اما بازخورد این کتاب‌ها در فضای مجازی خوب بوده است.

وی از نهایی شدن طرح محیا در یک ماه آینده به صورت مشارکتی خبر داد و تأمین تجهیزات کتابخانه‌های عمومی را در برنامه‌های مشارکتی عنوان کرد که دنبال می‌شود.

اهتمام ویژه کتابخانه‌های عمومی فارس به تهیه کتاب

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست خطاب به کتابداران، اظهار کرد: اهتمام ویژه‌ای برای خرید کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان فارس دیده می‌شود.

او با ستودن تلاش‌های روح الله منوچهری در اجرایی شدن طرح نسیم دانایی، افزود: خرید کتاب از این جهت که مصداق بارز باقیات الصالحات است نقش و مشارکت خیران را می‌طلبد.

باقر میرعبدالهی، گفت: اولویت دادن خرید کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان فارس باید الگوی دیگر استان‌ها قرار گیرد.

او اظهار کرد: روز کتابدار و هفته کتاب و کتابخوانی رسالت و وظیفه خطیری را گوشزد می‌کند که وظیفه ما را در همه عرصه‌ها دشوارتر می‌کند.

او ادامه داد: با وجود کرونا فعالیت کتابخانه‌های عمومی به هیچ عنوان کمرنگ نشده است و کتابداران در صف اول استقبال از برنامه‌های جمعی غیرحضوری هستند.

میرعبدالهی، در پایان نوید و اطمینان داد که مدیران ارشاد نهاد و دبیرکل نهاد در پی اصلاح اساسنامه و اصلاح وضع معیشت کتابداران هستند و در اندیشه مدیران نهاد است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار