بیماری کرونا؛ فرصت یا تهدید؟

جولان ویروس کرونا و وسیع‌تر شدن دامنه شیوع این بیماری فراتر از بحران بهداشتی، جهان را در ابعاد گوناگون درگیر کرده ، که ضمن ایجاد مشکلات و آسیب‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و روانی باعث شکل گرفتن برخی فرصت‌ها نیز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، باشیوع بیماری کرونا شاغلان طی یک هفته گذشته برای در امان ماندن از موج ابتلا به ویروس مرگبار، تردد در سطح شهر را کاهش دادند. اجازه مرخصی نامحدود تا پایان سال و همچنین دورکاری به انضمام کاهش حجم کار و تولید از جمله تاکتیک‌های دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است.

همچنین شکل فروش در مراکز تجاری نیز دگرگون شده و خرید‌های روزانه شهروندان افت چشمگیر یافته است، مقرر شده بستر اینترنت برای خرید‌های غیرحضوری تقویت شود.

مدیر عامل شرکت نو اندیشان داده رستاک معتقد است که شیوع بیماری کرونا ‎برای شهروندان و اقتصاد کشور‌ها چالش‌هایی را داشت، اما اتفاقات خوبی را رقم زد. برخی این اتفاقات خوب را به کاهش آلودگی محیط زیست نسبت می‎دهند، با این حال، به تعبیر صاحبان کسب‎وکار‌ها و استارت‎آپ‌هایی که ماهیت دیجیتالی دارند، کرونا فرصتی شد تا مردم به سبب حفظ فاصله اجتماعی و قرنطینه شدن در خانه بیشتر به خدمات آنلاین روی آورند.

حسین جرئتی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که شیوع بیماری کرونا تمام موضواعت و مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد و باعث شد که نیاز مردم روز به روز به فضای مجازی و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه باید بپذیریم که کرونا موجب جهش فکری و نیاز به وجود کسب و کار‌های آنلاین را بیش از پیش نشان داد.

جرئتی با اشاره به اینکه بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین با شیوع کرونا تعطیل نشدند، گفت: قبل از شیوع کرونا و طی سال‌های اخیر کسب و کار‌های آنلاین بسیاری فعالیت می‌کردند که در جریان گسترش کرونا برخلاف کسب وکار‌های سنتی توانستند بیشتر نمود یافته و خدمات ارائه کرده و به فعالیت شان ادامه دهند.

او افزود: شکل گرفتن کسب و کار‌ها در بستر اینترنت علاوه بر داشتن سود برای عرضه کننده محصول برای مشتریان نیز حائز اهمیت است.

به گفته جرئتی مشتریان علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه برای انتخاب محصول می‌توانند در هر زمانی از شبانه روز به سایت مراجعه داشته و خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند.

باید بپذیریم که عمومی بودن فضای مجازی به هر فردی در هر نقطه از جهان امکان می‌دهد از طریق این فناوری به آسان‌ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد.

مدیر عامل شرکت نواندیشان داده رستاک افزود: کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی، که در بسیاری از روابط اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود دیگر مردم نیازی به مراجعه‌ی حضوری برای خرید کالا یا خدمات نداشته باشند که در نهایت طبیعی است که این امر باعث کاهش قابل توجهی از هزینه‌های اقتصادی می‌شود.

او گفت: کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری درون شهری و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا همچنین کاهش مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ و نشر و سایر هزینه‌ها با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی محقق شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار