معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران:

۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در گمرکات موجود است/ تسریع در ترخیص کالاهای دپوشده

ارونقی گفت: روند ترخیص کالا در تمام گمرکات سرعت گرفته و شرکت های تولید شکایتی از گمرک ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اقدامات انجام گرفته برای تسریع در ترخیص کالاها از گمرک گفت : هم اکنون بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود است که به دلیل واردات کالا و تخلیه کانتینرها نسبت به زمان اجرای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، افزایش پیدا کرده است.

او درباره علت بالا بودن میزان کالا‌های اساسی درگمرکات گفت: آن زمانی که مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ شد، میزان کالا‌های اساسی ۳.۵ تا ۳.۷ میلیون تن بود و یک میلیون تن کالا‌های اساسی هم روی شناور‌هایی بودند که این کالا‌ها را حمل کرده و به بنادر و گمرکات کشور رسانده بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای غیر اساسی در گمرکات موجود است و  ۳۱ هزار دستگاه کانتیر حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی در این مناطق هستند.

ارونقی افزود: ۵۴ فروند شناور بیش از ۱.۵ میلیون تن کالا به بنادر رسانده اند و علی رغم ترخیص بالا  به دلیل بحث واردات، افزایش کالاهای دپو شده در بنادر را داشته ایم.

معاون گمرک گفت: روند ترخیص کالا در تمام گمرکات سرعت گرفته و شرکت های تولید شکایتی از گمرک ندارند.

ارونقی در خصوص مشکل ترخیص کالا‌های اساسی توضیح داد: کالا‌های اساسی که در گروه ۲۱ بوده و ارز نیمایی قرار گرفته اند و کالا‌های اساسی که عمده اقلام موجود در بنادر و گمرکات کشور را تشکیل می‌دهند ۲ مشکل دارند که باید بررسی، نتیجه گیری و تصمیم مقتضی گرفته شود. نخستین گروه کالا‌های اساسی، کالا‌هایی هستند که هنوز تامین ارز نشده اند و ارز این کالا‌ها منتقل نشده و اسناد مالکیت در دست صاحبان کالا نیست، بنابراین نمی‌تواند نسبت به تخلیه این کالا‌ها یا اظهار این اقلام به گمرک اقدام کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: مورد دوم بحث کالا‌های اساسی است که با اعتبار خریدار، خریداری شده است و به بنادر و گمرکات کشور رسیده است و این‌ها اگر اعلامیه تامین ارز را به صورت اعتبار صادر شود و به صاحبان کالا اختیار داده شود که ارز آن‌ها در وقت مقرر بعد از ترخیص تامین خواهد شد، نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام خواهند کرد.

تامین ارز مهمترین مشکل کالاهای دپو شده در بنادر

در ادامه منتصر کوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است.

او افزود: حدود ۴۹۱ هزار تن کالا در پای اسکه در حال تخلیه است. یک میلیون و ۶۷۱ هزار تن  کالا هم در لنگرگاه ها وجود دارد.

منتصری کوهساری تاکید کرد: بنادر باید محل گذر کالا باشد و کالاها باید مستمر وارد بازارها شود.

او در خصوص متروکه شدن کالاها توضیح داد: طبق قانون لیست کالاهایی که بیشتر از موعد قانونی یعنی ۲ ماه در بنادر مانده اند را تهیه می کنیم که پس از آن به صاحبان کالا  اخطار داده می شود  و یک ماه برای ترخیص فرصت دارند اگر در این مدت ترخیص نشدند لیست در اختیار گمرک قرار می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار