همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک

به مناسبت روز جهانی ایدز و هفته اطلاع رسانی آن همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک شعار امسال روز جهانی ایدز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی کماسی کارشناس مسئول بیماری‌های آمیزشی و ایدز معاومنت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : با پیشرفت روش‌های درمانی، HIV در زمره بیماری‌های قابل کنترل دسته بندی می‌شود. در حال حاضر تمرکز اصلی برای کنترل اپیدمی HIV بر درمان مبتلایان است، زیرا در صورت درمان موثر با کاهش بار ویروسی، طول عمر طبیعی و احتمال انتقال به سایر افراد نیزبه حد صفر می‌رسد.

او گفت : شعار امسال روز جهانی ایدز "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک " است.

کماسی افزود : بیماری HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است، درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، نه تنها فرد مبتلا می‌تواند طول عمر نرمال داشته باشد، بلکه با درمان مناسب، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می‌رسد.

او افزود : متاسفانه درصد بالایی از موارد مبتلا شناسایی نشده و از بیماری خود مطلع نیستند؛ یکی از مهمترین علت آن، ترس، انگ و تبعیض مرتبط با بیماری است، که مانع می‌شود بیماران برای تشخیص و مراقبت و درمان اقدام کنند.

کماسی ادامه داد : عامل ایجاد کننده این بیماری یک نوع ویروس است بنام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) که به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آن‌ها قادر به ادامه حیات است.

او افزود : از آنجا گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند پس ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین میرود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده (مانند وایتکس) براحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

کماسی گفت : ویروس HIV از سه راه اصلی زیر می‌تواند وارد بدن انسان شود تزریق خون و فرآورده‌های خونی تماس جنسی از راه مادرآلوده به کودک .

او گفت : معاشرت‌های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند هم سفر بودن، همکلاس بودن، نشستن در کنار یکدیگر از روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی واستفاده از تلفن‌های عمومی غذا خوردن، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری اشک و بزاق واز راه هوا (عطسه و سرفه) و نیش حشرات نمی‌تواند به دیگران منتقل شود.

کماسی افزود : تن‌ها راه تشخیص HIV آزمایش خون است. این آزمایش در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مراکز ارائه دهنده خدمات کاهش آسیب توسط مشاورین دوره دیده بصورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می‌گیرد.

او افزود : نوزادان مادران آلوده به HIV نیز اگر که مادر تحت درمان نباشد ممکن است مبتلا شوند. با درمان به موقع مادران باردار می‌توان مانع ابتلا کودک شد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار