زنگنه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارز چند نرخی در بودجه ۱۴۰۰ رانت ایجاد می‌کند

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه گفت: ما باید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دنبال تک نرخی کردن ارز باشیم چرا که چند نرخی بودن ارز در واردات کالا‌های اساسی ایجاد اختلال می‌کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چند نرخی بودن ارز در لوایح بودجه کشور گفت: وقتی دو یا چند قیمت برای ارز در بودجه نظر گرفته می‌شود رانت به وجود خواهد آمد، به این معنا که وقتی کالایی با ارز دولتی  مجوز واردات پیدا می‌کند و از طرفی نرخ آزاد ارز ۲۵، الی ۳۰هزار تومان است هرکسی ترغیب خواهد شد تا تولید خود را متوقف و آن را از مجرا‌های غیر اصلی وارد کند.

وی افزود: دولت نشان داده است که امکان نظارت دقیق بر حوزه عرضه و تامین کالا را ندارد، بنابراین هرگونه سیاستی که ناظر به افزایش نظارت دولت‌ها باشد محکوم به شکست است همچنین دولت تدبیر لازم را برای رساندن ارز دولتی  را به سفره مردم ندارد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: قطعا مشکلاتی که در حوزه مرغ و دیگر کالا‌های اساسی داریم به دلیل وجود ارز رانتی است، همانطور که وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که نمی‌توانیم با مافیای خوراک نهاده‌های دامی برخورد کنیم چرا که اختلاف قیمت و رانتی ایجاد شده که بهتر است تولید کننده درِ کارگاه تولیدی خود را ببندد.

زنگنه عنوان کرد: ما باید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به دنبال تک نرخی کردن ارز باشیم چرا که حتی ارز نیمایی نیز در واردات کالا‌های اساسی کشور ایجاد اختلال کرده است،  اگر قرار است ما از بخش‌های تولیدی حمایت کنیم می‌تواند در قالب ریالی باشد چرا که اصراری نیست که در کشوری که دچار تحریم شده بر ارز رانتی و ارزان قیمت تاکید کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار