ابودجانه قبرستانی با ۶۵۰۰ گور

یک باستان شناس کرمانشاهی تعداد گور‌هایی که داخل قبرستان تاریخی ابودجانه وجود دارد را حدود ۶۵۰۰ گور اعلام کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شهرام علی یاری باستان شناس کرمانشاهی تعداد گور‌هایی که داخل قبرستان تاریخی ابودجانه وجود دارد را حدود ۶۵۰۰ گور اعلام کرد و گفت : در داخل این گورستان هشت بنای آرامگاهی دارای گنبد‌های مخروطی با ارتفاع تقریبی ۶.۵ متر و تعدادی سنگ‌های برافراشته (میل) وجود دارد که برخی از آن‌ها ارتفاعشان به سه متر هم می‌رسد.

او گفت : روی برخی از سنگ‌ها نقوش گیاهی، اسلیمی، حیوانی، شمشیر، نیزه و انسان سواره حکاکی شده است. نقش الهه نیکه (ایزدبانوی پیروزی) که فرشته‌ای بالدار و از خدایان یونان باستان است و نمونه آن روی سر در تاق‌های تاق بستان نقش بسته نیز روی برخی از سنگ قبر‌های ابودجانه دیده می‌شود.

او افزود: طبق مطالعاتی که تاکنون روی این گورستان تاریخی صورت گرفته، بنا‌های آرامگاهی که در آن وجود دارند از اواسط میانه اسلامی تا قرون معاصر هستند و خطوطی که روی اغلب سنگ قبر‌ها حک شده، خط نستعلیق است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو افزود: هشت بنای آرامگاهی داخل این گورستان را به مقابر ابودجانه یک تا هشت نامگذاری کرده اند. طبق مطالعات انجام شده بنظر می‌رسد بنای بزرگ و اصلی منتسب به شخصی به نام ابودجانه است که از یاران پیامبر اکرم (ص) بوده و اکنون آرامگاهش مورد تقدس اهالی این منطقه است.

سبک معماری هر هشت بنا متاثر از معماری بنا‌های قبل از اسلام و آتشکده‌های ساسانی است و به آن‌ها شباهت زیادی دارد.

 درگاه‌های ورودی دارای ارتفاع ۸۰ سانتی متر و عرض ۶۰ سانتی متر هستند. دقیقا برابر درگاهی که در مقابر مذهبی از جمله در مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد می‌بینیم. این نوع از معماری درگاه‌های ورودی نشان دهنده مقدس بودن آن مقبره است تا هنگامی که بازدید کننده وارد آن می‌شود به حال تعظیم و احترام داخل بنا شود.

سطوح داخلی این هشتگانه‌ها دارای گچ بری و محراب هستند. بنای اصلی در ورودی آن الحاقاتی دارد که سایر بنا‌ها آن را ندارند.

این باستان شناس در خصوص راز بنا‌های هشتگانه ادامه داد: هرچند معتقدیم بنا‌های اصلی همان مقبره ابودجانه باشد، اما در رابطه با سایر بنا‌ها بنظر می‌رسد که هرکدام محل دفن یکی از افراد شاخص و بزرگ منطقه بوده و نکته مورد توجه این است که در داخل هرکدام از این بنا‌ها بین هفت تا هشت سنگ قبر وجود دارد.

البته باستان شناسان در این رابطه بحث‌هایی دارند، از جمله اینکه هرکدام از این بنا‌های هفت گانه مربوط به یک بزرگ بوده که بعد‌ها گور‌های دیگری را هم در کنار آن اضافه کرده اند. بحث دیگری هم وجود دارد مبنی براینکه در هرکدام از این بنا‌ها یک سنگ قبر اصلی بوده و بعد‌ها تعدادی سنگ قبر از بیرون آورده شده و در داخل این بنا نصب شده اند. با این وجود مشخص نیست که مقبره اصلی کدام است.

علی یاری گورستان ابودجانه را اولین و شاخص‌ترین گورستان اسلامی منطقه ریجاب معرفی کرد و افزود: در زلزله سال ۱۳۹۶ برخی از این بنا‌ها آسیب دید که آن‌ها را مرمت کردیم، اما برای برخی دیگر از آن‌ها که به صورت جدی آسیب دیده اند، نیاز به اعتبار کافی وجود دارد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار