آنکارا: تحریم آمریکا علیه ترکیه نتایج عکس در پی دارد

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در واکنش به تحریم امروز آمریکا در خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰، آن را دارای نتایج عکس دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه، نسبت به تحریم امروز آمریکا علیه کشورش در خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه واکنش نشان داد.
به گفته او: «تحریم خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از سوی آمریکا به روابط ما و این کشور آسب جدی وارد می‌کند و ضد تولید است.»
به گفته او: «ترکیه بر این باورست که می‌تواند روابط را در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، با این کشور بهبود بخشد.»

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در سخنان امروز (چهارشنبه) خود بر کاهش تنش‌های کشورش با آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن»  تاکید کرد.

اردوغان گفت در آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن با او درباره «تسهیل تنش‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه کشورش» بحث و تبادل نظر خواه داشت.

رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود احتمال «تحریم خرید سامانه موشکی پدافند هوایی روسیه از سوی ترکیه» را ناچیز شمرد.

او در بخشی از سخنان خود گفت: «من و بایدن با هم غریبه نیستیم. من از دوره باراک اوباما او را می‌شناسم. او حتی در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) بازدیدی از کشور ما داشت.»

این اظهارات اردوغان پیش از سفرش به جمهوری آذربایجان مطرح شد و او تاکید داشت که «با بایدن مذاکراتی بر سر مسائلی که هر دو طرف با آن موافق نیستند، خواهد داشت.»

اردوغان همچنین گفت: «اجازه دهید بایدن بر سر کا بیاید، باهم رایزنی خواهیم کرد و موانع را برمی‌داریم. همانطور که در گذشته نیز در ترکیه و آمریکا همین کار را انجام دادیم.»

او در حالیکه احتمال تحریم‌ها در دوره بایدن را غیر ممکن می‌دانست، افزود: «در دیپلماسی تمام مسائل با مذاکره حل می‌شود. من مطمئنم که ما همه چیز را در این دوره به شکلی متفاوت حل خواهیم کرد. از نظر ما رفتار آمریکا نسبت به خرید سامانه پدافند موشکی روسیه نادرست است و همچنین نسبت به رویکرد این کشور در قبال رابطه ما و سوریه نیز انتقاد داریم.»

به تازگی «نومان کورتولموش»، قائم مقام رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه، نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد احتمال آنکه کشورش در دوره ریاست جمهوری بایدن به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ تحریم شود، بسیار کم است.

گفتنی است بایدن حدود یک سال پیش در یک نشست که فیلم و خبر آن در مرداد ماه امسال رسانه‌ای شده است با هدف قرار دادن رجب طیب اردوغان بر لزوم حمایت از احزاب مخالف در برابر او تاکید کرده و گفته بود به این صورت می‌توان دولت عدالت و توسعه را سرنگون کرد. وی با بیان اینکه «من هیچوقت در برابر اردوغان در خصوص مساله کُرد‌ها سرخم نمی‌کرده‌ام»، گفته بود «به عقیده من باید مواضع خود را در برابر اردوغان تغییر داده و به طور مستقیم از احزاب مخالف حمایت کنیم».

همچنین  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای دفاعی را به تصویب رساند که راه را برای اعمال تحریم علیه ترکیه بر سر خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ از روسیه هموار می‌کند.

این لایحه دفاعی که بالغ بر ۷۴۰ میلیارد دلار است، توانست رأی ۳۳۵ نفر از اعضای مجلس نمایندگان را به نفع خود جذب کند و تنها ۷۸ نفر با آن مخالفت کردند. با این حساب، دو-سوم اکثریت این مجلس را به دست آورد؛ مسأله‌ای که سبب به چالش کشیده شدن حق وتو رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

 این لایحه خواستار اعمال تحریم‌هایی ظرف ۳۰ روز از تصویب آن شده و مبنی بر آن است که هر فردی که به شکل آگاهانه درگیر دستیابی به سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه است، مورد تحریم قرار گیرد.

این لایحه البته به رئیس جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد تا تحریم‌ها را پس از گذشت یکسال ملغی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار