گام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم ترکیه در خصوص خرید اس-۴۰۰

مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه‌ای را به تصویب رساند که راه را برای تحریم ترکیه در پرونده خرید سامانه اس-۴۰۰ هموار می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی صباح، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه لایحه‌ای دفاعی را به تصویب رساند که راه را برای اعمال تحریم علیه ترکیه بر سر خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ از روسیه هموار می‌کند.

این لایحه دفاعی که بالغ بر ۷۴۰ میلیارد دلار است، توانست رأی ۳۳۵ نفر از اعضای مجلس نمایندگان را به نفع خود جذب کند و تنها ۷۸ نفر با آن مخالفت کردند. با این حساب، دو-سوم اکثریت این مجلس را به دست آورد؛ مسأله‌ای که سبب به چالش کشیده شدن حق وتو رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود در صورتی که سنای آمریکا نیز این لایحه را تأیید کند، او آن را وتو خواهد کرد. حال در صورتی که خواسته شود تا جلوی قدرت وتوی ترامپ گرفته شود؛ این لایحه باید رأی دو- سوم اعضای سنا، یعنی اکثریت این مجلس را نیز به دست آورد. انتظار می‌رود تا پایان هفته، سنا به این لایحه رأی مثبت دهد.

بر اساس این گزارش، این لایحه خواستار اعمال تحریم‌هایی ظرف ۳۰ روز از تصویب آن شده است. این لایحه خواستار آن شده تا هر فردی که به شکل آگاهانه درگیر دستیابی به سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه است، مورد تحریم قرار گیرد.

این لایحه البته به رئیس جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد تا تحریم‌ها را پس از گذشت یکسال ملغی کند.

به نوشته دیلی صباح، مخالفت ترامپ با این لایحه نه به خاطر بندی است که ترکیه را تحریم می‌کند؛ بلکه به خاطر بخشی است که بیمه قانونی را برای شرکت‌های فعال در زمینه رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌کند. ترامپ همچنین در این لایحه با بندی که خروج سربازان آمریکایی را از آلمان و افغانستان محدود می‌کند، مخالف است.

گفتنی است در پی اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از روسیه، واشنگتن اعلام کرد آنکارا را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار می‌گذارد.

آمریکا مدعی است سامانه اس-۴۰۰ می‌تواند از سوی روسیه برای دستیابی پنهانی به اطلاعات طبقه بندی شده از جت‌های اف-۳۵ لاکهید مارتین بکار گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار