مروری بر مهمترین اتفاقات ورزشی سال ۲۰۲۰ زیر سایه کووید -۱۹؛ سرشاخ با کرونا!

به دلیل شیوع کرونا سال میلادی گذشته سالی عجیب و بی‌سابقه را در دنیای ورزش بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در پایان هر سال میلادی وقتی به مرور مهمترین اتفاقات ورزشی سالی که گذشت می‌رسیدیم، با کلی عکس و اتفاق متنوع روبه‌رو می‌شدیم که شور و هیجان تماشاچیان روی سکوها و انتقال این حس به ورزشکاران، شاخصه مشترک همه آنها بود. اما سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا سالی عجیب و بی‌سابقه را در دنیای ورزش رقم زد.

تعطیلی مسابقات، تعویق تورنمنت‌های بزرگ ورزشی، از سرگیری بازی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سکوهای سوت و کور ورزشگاه‌ها، به تصویر مشترکی از سال ۲۰۲۰ تبدیل شد که امیدواریم دیگر تکرار نشود. در ادامه سعی می‌کنیم مهمترین این اتفاقات را در سرفصل‌هایی مشخص به طور خلاصه مرور کنیم.


بیشتربخوانید


مسابقات به تعویق افتاده
المپیک ۲۰۲۰
مهمترین و یکی از اولین قربانی‌های شیوع کرونا، تعویق مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. البته این اتفاقی بود که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. چند ماه پس از اعلام خبر تعویق، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که این بازی‌ها با یک سال تعویق از ۲۵ آگوست تا ۵ سپتامبر سال ۲۰۲۱ در توکیو برگزار می‌شود. این برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۲۴ ساله المپیک مدرن بود که این مسابقات در زمان صلح به تعویق افتاد. المپیک‌ها قبلا در سال ۱۹۱۴ به دلیل جنگ‌جهانی اول و در سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ به دلیل جنگ‌جهانی دوم لغو شدند.

یورو ۲۰۲۰
مسؤولان یوفا از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری بازی‌های یورو ۲۰۲۰ داشتند و برنامه‌شان این بود که مراحل مختلف این بازی‌ها برای اولین‌بار در ۱۲ کشور مختلف اروپایی برگزار شود؛ اما کرونا این بازی‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشت. این بازی‌ها نیز همچون المپیک با یک سال تعویق روبه‌رو و قرار شد در فاصله ۱۱ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه سال ۲۰۲۱ برگزار شود. طبق اعلام یوفا این مسابقات ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ با دیدار بین ایتالیا و ترکیه در رم آغاز می‌گردد و فینال نیز دقیقا یک ماه بعد در لندن برگزار می‌شود.

تنیس ویمبلدون
کرونا باعث شد رکوردهایی ثبت شود که تا امروز کمتر اتفاق افتاده بود. به دلیل شیوع این ویروس مرگبار، مسابقات قهرمانی تنیس ویمبلدون برای اولین‌بار بعد از جنگ‌جهانی دوم لغو شد. بنا به اعلام مسؤولان این بازی‌ها، قرار شد صدوسی‌ و چهارمین دوره از مسابقات ویمبلدون از ۲۸ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار شود.

فرمول ۱
در همان روزهایی که خبر لغو بازی‌های المپیک و دیگر تورنمنت‌های مهم ورزشی اعلام شد، مسؤولان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک هم از لغو گرندپری استرالیا خبر دادند. چند هفته بعد از اعلام این خبر مسؤولان این مسابقات در بیانیه‌ای اعلام کردند گرندپری‌های بحرین و ویتنام که دومین و سومین گرندپری‌ها در تقویم مسابقات فرمول یک بودند، لغو شده ‌است. در فوتبال بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره‌های مختلف و همچنین بازی‌های کوپا آمه‌ریکا از دیگر تورنمنت‌هایی بودند که تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار گرفتند و حداقل به مدت یک سال لغو شدند و به تعویق افتادند.

رکوردها
جاشوا، الماس اوگاندا
جاشوا چپتگی اوگاندایی در مسابقات لیگ الماس دو رکورد را به نام خودش ثبت کرد که حدود ۱۵ سال دست نخورده باقی مانده بود. این دونده ۲۴ ساله ابتدا در مسابقات موناکو و در رشته دوی ۵ هزار متر توانست با رکورد ۱۲ دقیقه و ۳۵ ثانیه قهرمان شود. به این ترتیب رکورد ۱۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه متعلق به کننیسا بکله اتیوپیایی بعد از ۱۶ سال شکسته شد. او چند هفته بعد هم در والنسیای اسپانیا توانست در دوی ۱۰ هزار متر زمان ۲۶ دقیقه و ۱۱ ثانیه را ثبت کند که باز هم رکورد ۱۵ ساله بکله با این زمان شکسته شد.

همیلتون، آقای فرمول ۱
بعد از شروع دوباره مسابقات فرمول ۱، همه چیز برای لوئیس همیلتون به خوبی رقم خورد. او توانست در مسابقات پرتغال پیروز شود و به رکورد ۹۱ پیروزی مایکل شوماخر در بازی‌های فرمول ۱ برسد.

راننده انگلیسی تیم مرسدس در ادامه برای هفتمین بار قهرمان فصل فرمول ۱ شد تا از این حیث هم با رکورد شوماخر برابری کند. همچنین این هفتمین قهرمانی پیاپی تیم مرسدس بود که باعث شد از رکورد ۶ قهرمانی پیاپی تیم فراری عبور کند.

نادال در کنار فدرر
مسابقات تنیس اوپن فرانسه یا همان رولان گاروس به دلیل کرونا به تعویق افتاد و به جای روزهای آفتابی ماه می،
در روزهای سرد اکتبر برگزار شد. اما این تغییرات جوی باز هم مانع از آن نشد که رافائل نادال در این مسابقات ناکام باشد. او در فینال نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان را شکست داد و به سیزدهمین قهرمانی خود در رولان گاروس رسید. از طرف دیگر این قهرمانی باعث شد تا تعداد قهرمانی‌های این تنیسور اسپانیایی در گرند اسلم‌ها به عدد ۲۰ برسد و از این حیث با راجرر فدرر سوئیسی مساوی شد.

لیفت مرد آهنین ایسلند
هافتور ژولیوس بیورنسون، بازیگر سریال «بازی تاج‌وتخت» در سالی که گذشت توانست یکی از خارق‌‌العاده‌ترین رکوردهای جهان را به نام خودش ثبت کند. این مرد آهنین ایسلندی که چند بار در کشورش و مسابقات مختلف بین‌المللی توانسته بود عنوان قویترین مرد را کسب کند، به رکورد جادویی «ادی هال» حمله موفقی داشت و توانست بعد از چهار سال، یک کیلوگرم بیشتر از رکورد ۵۰۰ کیلویی این مرد بریتانیایی را بزند و او را پشت سر بگذارد.

اتفاقات عجیب
قهرمانی لیورپول بعد از ۳۰ سال
در روزهایی که کرونا باعث شده بود فوتبال در سکوت محض ورزشگاه‌ها برگزار شود، هواداران لیورپول از صفحه‌های تلویزیون صحنه‌ای را مشاهده کردند که برای رسیدن به آن ۳۰ سال انتظار کشیده بودند. من‌سیتی به عنوان تیم دوم بازی هفته ۲۳ خود مقابل چلسی را باخت تا شاگردان یورگن کلوپ در فاصله ۷ هفته مانده به پایان لیگ جزیره به قهرمانی برسند تا از جهت زودترین قهرمانی در لیگ‌برتر، رکورددار شوند.

تحقیر بارسا
طرفداران بارسلونا سال سختی را پشت سر گذاشتند. در کنار قهرمان نشدن در بازی‌های لالیگا، آنها تا سال‌ها تحقیر مقابل بایرن‌مونیخ در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را فراموش نمی‌کنند. در شبی که کیکه ستین و شاگردانش تماشاچی و مقهور هنرنمایی بازیکنان بایرن بودند، بازی را با نتیجه ۸ بر ۲ باختند تا سنگین‌ترین باخت تیم کاتالانی در ۷۴ سال گذشته رقم بخورد.

مسی در فکر رفتن
هواداران بارسا هنوز از شوک باخت به بایرن خارج نشده بودند که خبر تلخ دیگری به گوش‌شان رسید. لیونل مسی از طریق مدیر برنامه‌هایش اعلام کرد که قصد دارد بعد از ۱۷ سال نیوکمپ را ترک کند. ماجرای رفتن یا ماندن این اعجوبه آرژانتینی چند هفته طول کشید و گرچه این موضوع محقق نشد، اما حالا بارسایی‌ها خوب می‌دانند که روزهای حضور لئو در تیم‌شان به شماره افتاده است.

مرگ ستاره‌ها
کوبی برایانت
طرفداران بسکتبال هنوز باور نکرده‌اند که یکی از اسطوره‌های این ورزش در اولین روزهای سال ۲۰۲۰ از دنیا رفت. روز ۲۶ ژانویه کوبی برایانت اسطوره‌ ۴۱ ساله NBA و بسکتبال جهان در حالی که همراه دخترش جیانا و هفت نفر دیگر با هلیکوپتر شخصی خود بر فراز کالاباساس پرواز می‌کرد دچار سانحه شد و سقوط کرد.

دیگو مارادونا
گرچه سال‌های پایانی عمر دیگو مارادونا در حاشیه و جنجال گذشت، اما باز هم خبر مرگ این اسطوره فوتبال در روز ۲۵ نوامبر، فوتبال دوستان در آرژانتین و دیگر نقاط دنیا را متاسف کرد. او که چند هفته قبل‌تر یک عمل جراحی مغز را با موفقیت پشت سر گذاشته بود، به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. جالب اینجاست که جنجال و حاشیه همچنان بعد از مرگ او نیز وجود دارد و هر روز شایعات تازه‌ای در مورد علت مرگش در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

روبرت لواندوفسکی
در سالی که لیونل مسی و کریس رونالدو در تیم‌هایشان چندان موفق نبودند، روبرت لواندوفسکی لهستانی با بایرن‌مونیخ، تمام جایزه‌های فردی و تیمی را درو کرد. او در سالی که رونالدو و مسی به ترتیب ۳۴ و ۲۸ گل به ثمر رساندند، برای باواریایی‌ها در بازی‌های بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان اروپا ۴۹ گل زد تا بدون هیچ حرف و حدیثی به عنوان مرد سال فیفا انتخاب شود و توپ طلا را ببرد. آقای گلی بوندسلیگا، آقای گلی جام‌حذفی آلمان و آقای گلی لیگ قهرمانان اروپا از جمله افتخارات مهاجم زهردار بایرن در سال ۲۰۲۰ بود. او همچنین با تیم تحت هدایت فلیک توانست قهرمانی بوندس‌لیگا، قهرمانی جام‌حذفی آلمان، قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی سوپرکاپ آلمان و قهرمانی سوپرکاپ اروپا را جشن بگیرد.

دومینیک تیم
یکی از ورزشکارانی که در سال ۲۰۲۰ فراتر از حد انتظار عمل کرد، دومینیک تیم اتریشی بود. این تنیسور جوان در مسابقات تنیس اوپن آمریکا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست به قهرمانی برسد. این اولین قهرمانی او در مسابقات گرند اسلم بود و از طرف دیگر توانست به سلطه جوکوویچ، نادال و فدرر در اوپن آمریکا پایان دهد.

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار