حمایت نکردن از تولید کننده دلیل کاهش ۲۵درصدی جوجه‌ریزی در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: بی‌توجهی به تولید، باعث کاهش ۲۵درصدی جوجه‌ریزی و بی‌رغبتی مرغداران برای تولید تخم‌مرغ شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بعد از کشمکش‌هایی یک‌ساله‌ای که دامداران و مرغداران بر سر کمبود و گرانی نهاده‌های دانی داشتند، اکنون به‌نظر آرامشی نسبی در این بازار به وجود آمده است، اما اثرات این آشفتگی در کاهش تولید تخم‌مرغ و بی‌رغبتی مرغدار همچنان ادامه دارد. 

موسوی‌نژاد رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: و‌اسطه‌ها با سوءاستفاده، از این افزایش و کاهش قیمت‌ها بیشترین سود را می‌برند، اما در آخر نابه سامانی در قیمت تخم‌مرغ به گردن تولیدکننده می‌افتد. ما در بخش کشاورزی همیشه این مشکل را داشتیم که فاصله تولید تا مصرف خیلی زیاد بوده است. از سازمان صنعت و معدن هم درخواست شده است که بر بازار و مراحل توزیع تخم‌مرغ نظارت کند تا شاهد جولان واسطه‌بازی‌ها نباشیم.

بیشتر بخوانید

او افزود: برگزاری جلسات برای کنترل قیمت تخم‌مرغ زمانی که با افزایش قیمت مواجه هستیم هم کار خوبی است، اما به شرط اینکه در این زمان پشتیبانی امور دام نیز از تولید کننده حمایت کند. متأسفانه وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد، تولیدکننده با در بسته مواجه می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ادامه داد: بهای تمام‌شده تخم‌مرغ برای مرغدار ۱۴هزار و۸۵۰ تومان است، اما مرغدار مکلف است هر کیلو را ۱۴هزار تومان عرضه کند و مبلغ مصرف‌کننده هم ۱۶هزار و‌۹۰۰تومان باشد. اعلام کردیم هر میزان تخم‌مرغ مورد نیاز تنظیم بازار را در اختیارش قرار می‌دهیم. همچنین تقاضا کردیم که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به مرغدار اجازه دهد که خودش تولیدش را عرضه کند تا دست واسطه هم کوتاه شود.

موسوی نژاد بیان کرد: مشکل نهاده تا قسمتی رفع شده است. شاید تخم‌مرغ در مقطعی گران باشد، اما برای تخم‌مرغ نباید مقطعی تصمیم‌گیری کنیم و باید بازه زمانی یک سال را در نظر بگیریم و اینکه میانگین قیمت فروش تخم‌مرغ مرغدار از ابتدای سال چند بوده است. ما امسال تخم‌مرغ ۵۰۰۰ تومانی هم فروختیم. امسال که قیمت مصوب تخم‌مرغ ۱۲هزار تومان بود، تخم‌مرغ ۱۰هزار تومانی هم فروختیم. باید میانگین قیمت در یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته شود. مرغدار ۳ماه ضرر کرده و هیچ‌کس پاسخگو نبوده است، پس نباید مقطعی تصمیم بگیریم.

او تصریح کرد: ما باز هم تأکید می‌کنیم که مرغدار برای عرضه مستقیم تخم‌مرغ آمادگی دارد و برای در اختیار قرار دادن تخم‌مرغ به اصناف هم اعلام آمادگی کردیم.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ تاکید کرد: صادرات تخم‌مرغ از ابتدای مهرماه ممنوع است و صادراتی انجام نمی‌شود و ما هیچ‌گونه مجوزی برای صادرات نداشتیم. به‌دلیل مشکل تأمین نهاده دانی که مرغدار از ابتدای سال درگیر آن بود، خیلی از جمعیت طیور کاهش پیدا کرد، به‌طوری‌که دیگر مثل گذشته مازاد تولید برای صادرات نداریم و تولید و مصرف در یک نقطه برابر قرار دارد.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار