کارشناس امور آب در خوزستان:

انتقال آب از کارون در پایین دست حوضه آبریز فاجعه به بار می‌آورد

حسونی زاده گفت: در مطالعات غیرکارشناسی انتقال آب از کارون به مشکلات پس از آن در سال‌های خشکسالی توجهی نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوشنگ حسونی زاده کارشناس امور آب در خوزستان و مدرس دانشگاه گفت: در مطالعات طرح‌های انتقال آب به توجیه نادرست وجود آب مازاد در حوضه مبدا اشاره می‌کنند و مطالعات با این فرض نادرست پیش می‌رود.

او افزود: تجارب مربوط به خشکسالی دهه‌های اخیر (۹۷ -۱۳۹۶) نشان می‌دهد که انتقال آب از رودخانه کارون در سال‌های خشک می‌تواند منجر به نتایج فاجعه باری در پایین دست حوضه شود که این خشکسالی‌ها در مطالعات و توجیه طرح انتقال نادیده گرفته شده اند.

حسونی زاده بیان داشت: در استان خوزستان علاوه بر مصارف متعارف شرب، صنعت، آبزی پروری و کشاورزی مصارفی همچون کنترل شوری و پایداری رودخانه ها، نیاز زیست محیطی تالاب ها، تأمین رطوبت کانون‌های گرد و غبار و نیاز‌های تولید انرژی برق آبی خارج از الگو نیز مطرح است و نقد‌های کارشناسی به طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های حوضه کارون و دز به ویژه طرح سرد، تونل کوهرنگ ۳ و طرح بهشت آباد مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار دارد و اعتقاد به رد آن‌ها به لحاظ زیست محیطی و اجتماعی دارند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس امور آب در خوزستان تصریح کرد: برآورد آب مازاد در حوضه مبدا یعنی رودخانه‌های کارون و دز نادرست و بیش از حد مبالغه آمیز بوده و در استان خوزستان نه تنها آب مازاد وجود ندارد، بلکه این استان با تنش آبی "شدید" مواجه است. ضمن اینکه بی توجهی به هزینه و فرصت از دست رفته در اثر انتقال آب از حوضه مبدا در توجیه این طرح نقش سراسری دارد.

حسونی زاده اظهار داشت: منظور نمودن منافع از دست رفته در حوضه مبدا شامل؛ تولید انرژی برق، کشاورزی، صنعت، سرمایه گذاری طرح‌های توسعه منابع آب و هزینه لطمه زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی وارد بر حوضه مبداء در هزینه‌های انتقال آب بین حوض‌های لحاظ نشده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.