رونمایی از ۲ مجموعه شعر در رثای شهید سلیمانی

طی مراسمی، از دو مجموعه شعر فارسی و عربی در بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به‌همت معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و یکی از گردآورندگان مجموعه شعر «خاتم سلیمانی»، گفت: این اثر حاوی گزیده اشعار شاعران فارسی زبان با موضوع ستایش از مجاهدت‌ها و رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهید ایشان است.

مرادی گفت: در انتخاب و تألیف این مجموعه، صدها شعر از شاعران فارسی‌زبان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی که در روزهای حیات و عمدتاً پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی سروده شده، جمع‌آوری و به انتخاب خانم‌ها معصومه مرادی و مرضیه‌ی مرادی گردآوری و توسط انتشارات رخشید منتشر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: این مجموعه ۲۰۰ شعر را از ۱۵۰ شاعر شناخته شده و جوان انقلاب اسلامی در برگرفته است و از نام‌های شناخته شده‌ی پدید آورندگان اشعار می‌توان به علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، غلامرضا کافی، افشین علا، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، رضا اسماعیلی، محمدحسین انصاری‌نژاد، قاسم کاکایی، پروانه نجاتی و.... اشاره کرد.

موسی عربی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و از گردآورندگان مجموعه ادبی «سلیمان السماء» نیز با اشاره به نقش شعرا و ادبا در طول تاریخ اسلام و تأثیر آن در رویارویی جبهه‌ی حق علیه کفر، بر ضرورت حمایت از جنبش‌های ادبی جهان اسلام و محور مقاومت تاکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با یادآوری اینکه آثار درج شده در کتاب «سلیمان السماء» اشعار و قطعات ادبی شاعران و ادبای جهان عرب است، گفت: بعد از شهادت مظلومانه سردار حاج قاسم سلیمانی با شناختی که از ظرفیت‌های جهان عرب به‌ویژه کشورهای محور مقاومت داشتیم، ضمن ارتباط با شعرا و ادبای این کشورها و تشکیل کمپینی در فضای مجازی، از شعرایی که در وصف و مدح و رثای شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دعوت به همکاری کردیم.

عربی اظهار کرد: بعد از دریافت این اشعار، تیمی از دانشجویان دکتری بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز متشکل از خانم‌ها اشراق‌پور، قیاسی و جعفری، آثار دریافتی از منظر شکلی و محتوایی تحلیل و بررسی شد و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس، این مجموعه کمتر از دو ماه بعد از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسید.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه کتاب یاد شده در برگیرنده نزدیک به ۱۰۰ قطعه‌ی ادبی است و به بخش‌های شعر کلاسیک، آزاد و اشعاری با لهجه و چند دلنوشته تقسیم می‌شود، گفت: اشعار دریافتی از کشورهای لبنان، یمن، سوریه، عراق، الجزائر است و البته اشعار عربی چندتن از شاعران ایرانی هم در این مجموعه وجود دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار