در کرمان صورت می گیرد؛

بزرگداشت طبیب و ادیب کرمانی

همایش مجازی بزرگداشت میرزا علی اکبر خان نفیسی معروف به ناظم الاطبای کرمانی، طبیب، پژو هشگر و ادیب کرمانی فردا در کرمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد صادق بصیری،  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان و دبیر علمی همایش مجازی ناظم الاطبای کرمانی گفت: پنج جلد از کتب ناظم الاطبای کرمانی، پس از تلخیص، تصحیح و بازخوانی به چاپ رسیده است و فردا چهارشنبه اول بهمن ماه از آن ها رونمایی می‌شود.

او با بیان اینکه همایش مجازی ناظم‌الاطبای کرمانی چهارشنبه، اول بهمن ماه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار می‌شود، بیان کرد: ناظم‌الاطبا از بزرگ ترین مفاخر کرمان است و خاندان او  بیش از چندین قرن به مردم کرمان خدمت کردند؛ بنابراین  هدف از برگزاری این همایش تنها معرفی یک شخصیت برجسته حکیم نیست، بلکه نشان دادن ۵۰۰ سال خدمت، تعهد و حکمت در دیار کریمان است.

بصیری با اشاره به خدمات این شخصیت برجسته کرمانی تصریح کرد: در سال ۱۲۸۸ و زمان قحطی بزرگ در ایران،  او یک بیمارستان با هزینه شخصی در تهران تاسیس و با این اقدام به مردم خدمت کرد که در واقع همین بیمارستان، سنگ بنای درمان بیماری‌های صعب العلاج در کشور شد و همچنین اولین بیمارستان مدرن تهران را (بیمارستان سینای امروزی در تهران) نیز به دستور ناصرالدین شاه بعد از بازگشت از سفر فرنگ ساخت.

او با اشاره به کتاب «فرهنگ نفیسی» مرحوم ناظم الاطبا گفت: در آثار غیرپزشکی؛ فرهنگ نفیسی از منابع مهم لغت فارسی است که ضمن اینکه لغات پرکاربرد فارسی را در بردارد، لغات عربی و دخیل را در این مجموعه آورده است و منبعی برای لغت نامه دهخدا و فرهنگ معین بود؛ بنابراین یکی از آثار و منابع اصیل لغت شناسی در زبان فارسی است که سال‌ها پیش چاپخانه خیام این مجموعه را در ۵ جلد رحلی چاپ کرده که دارای اشتباهات نوشتاری بود؛ بنابراین این مجموعه ۵ جلدی در قالب یک مجموعه کوچک تر نیز، حدود ۹۰۰ صفحه‌ای پاپ و در دسترس عموم قرار گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان تصریح کرد: کتاب «نامه زبان آموز» مرحوم نفیسی درباره صرف و نحو زبان فارسی است که اولین نوشته دستور زبان فارسی به صورت دسته بندی علمی است و مرحوم ناظم الاطبا، بدون استفاده از قواعد زبان‌های دیگر، قواعدی مخصوص زبان فارسی تدوین کرده است.

او با اشاره به کتاب «تعلیمات ابتدایی» مرحوم علی‌اکبرخان نفیسی گفت:  او در اوج علم و شهرت به دلیل توجه به آموزش کودکان و نوآموزان در سال ۱۳۱۷ قمری این کتاب را نگاشته است و سال‌ها منبع مهم تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی بوده است.

دبیر علمی همایش ناظم الاطبا با اشاره به اینکه دیوان شعر میرزاکاظم طبیب هم از زنده یاد نفیسی است، افزود: ۴ هزار و ۲۰۰ بیت شعر در این دیوان موجود است و ۲۰۰ صفحه ابتدایی این دیوان به معرفی حکیمان کرمان و یزد و شجره مفصل خاندان آن‌ها اختصاص دارد.

برنامه های همایش مجازی ناظم الاطبا

همایش مجازی زنده یاد «میرزا علی اکبر خان نفیسی» معروف به «ناظم الاطبای کرمانی» چهارشنبه اول بهمن ماه با رونمایی از  ۵ جلد آثار او  برگزار می‌شود.

 در این مراسم حسن بلخار، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به صورت مجازی در مراسم حضور خواهند داشت و محمدصادق بصیری، دبیر علمی همایش، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه می‌کند.


بیشتر بخوانید: 

در ادامه، مولفان و مصححانِ کتاب‌هایی که در این همایش رونمایی خواهند شد، گزارشی از روند کار را ارائه می‌کنند.

عابدی، ستایش، خوارزمی و غفاری به ترتیب در مورد کتاب‌های فرهنگ نفیسی، پزشکی، پزشکی نامه، دیوان اشعار میرزا کاظم طبیب، نامه زبان آموز و تعلیمات دینی سخن می گویند. 

در ادامه مراسم بزرگداشت ناظم الاطبای کرمانی از کتاب‌های  او رونمایی خواهد شد.

سخنران پایانی این همایش  علی زینی وند، استاندار کرمان است.

همایش ناظم الاطبای کرمانی را از فضای مجازی ببینید

همایش مجازی بزرگداشت میرزا علی اکبر خان نفیسی «ناظم الاطبای کرمانی»، فردا چهارشنبه اول بهمن ماه برگزار می‌شود، این همایش از طریق صفحه اینستاگرام مفاخر کرمان به نشانی mafakher.kerman قابل دسترسی است.

این همایش از ساعت ۹ صبح و با حضور تعداد محدودی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان در استانداری کرمان  برپا خواهد شد و تمامی برنامه‌های آن از صفحه‌ اعلام شده به صورت همزمان پخش می‌شود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار