یک کارگردان تئاتر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حذف «فجر» منجر به فراموشی «تئاتر» می‌شود

اصغر خلیلی کارگردان نمایش «پات» گفت: به نظرم حذف جشنواره فرآیند خوبی نیست چرا که اگر این رویداد‌ها حذف شوند تئاتر دوچندان فراموش می‌شود.

اصغر خلیلی کارگردان‌ نمایش «پات» در گفتگو با حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: این نمایش درباره بخشی از شاهنامه فردوسی است که البته کار به گونه‌ای نوشته شده که یکی از کاراکتر‌های آن زمان را به دنیای امروز آوردیم، ضمن اینکه موقعیت دراماتیک شاهنامه را در شرایط امروزی شبیه‌سازی و یک لوکیشن امروزی پیش‌بینی کردیم. در نتیجه، تماشاگر بیشتر شرایط امروزی را می‌بیند و با آن کاراکتر‌ها همذات‌پنداری می‌کند، چون بازآفرینی اتفاقی است که از آن دوران بوده و تا حالا هم وجود دارد.

خلیلی ادامه داد: قبل از کرونا هم تجربه تولید کار بر اساس شرایط سخت را داشتیم به همین دلیل به گونه‌ای دست به کار زدیم که طبق جدول برنامه‌ریزی پیش برویم، این اجبار کرونا هم باعث شد کار را به شکل جدی‌تری پیگیری کنیم. در کارمان رج هم زدیم و بر اساس همین چیدمان پیش رفتیم، ما تمرین‌های آنلاین هم داشتیم و همین تمرین‌ها و دورخوانی‌ها تجربه جدیدی برای ما بود و اتفاقا نتیجه خوبی گرفتیم به طوری که کرونا، شرایط را تبدیل به فرصت برای ما کرد.

این کارگردان با بیان اینکه با فراگیری کرونا عده‌ای از بچه‌های تئاتر متضرر شدند، مطرح کرد: از مهمترین کار‌های صنفی رسیدگی به همین امور است. وقتی شرایطی پیش می‌آید که چنین عوارضی دارد همان ساختاری که در بیمه مشاغل مختلف مطرح است در تئاتر هم باید لحاظ شود. هرچند اکثر بچه‌های تئاتر بیمه هنرمندان دارند، اما آن بیمه، صرفا بیمه درمانی و بازنشستگی است و ساختار بیمه بیکاری را ندارد. این موضوع ناشی از میزان پذیرش این حرفه از سوی مدیران در جامعه امروز ماست؛ اینکه مدیران چقدر از کار ما را قبول دارند؟

وی بیان کرد: ویژه شدن جشنواره تئاتر به این دلیل است که یک اتفاق مهم ملی محسوب می‌شود. ضمن اینکه جشنواره تئاتر فجر در رنکینگ جهانی هم رتبه خوبی دارد. این آسیبی که کرونا برای همه مشاغل و حرفه‌ها ایجاد کرد شامل تئاتر هم شده است. البته در همه جای جهان جشنواره‌ها به شکلی در حال برگزاری هستند. به نظرم حذف جشنواره فرآیند خوبی نیست اگر این رویداد‌ها حذف شوند تئاتر دوچندان فراموش می‌شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار