رشد و صعود یا حرکت بر روی لبه چاقو

این روزها بازار مالی با نوسانات زیادی روبرو است. وقتی از منظر تکنیکال به شاخص می نگریم یک روند از پیش ترسیم شده در آن وجود دارد. گویا قرار است شاخص با حرکت سینوسی خود زمینه برای بهره گیری های سیاسی را فراهم نماید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، این روز‌ها بازار مالی با نوسانات زیادی روبرو است. وقتی از منظر تکنیکال به شاخص می‌نگریم یک روند از پیش ترسیم شده در آن وجود دارد. گویا قرار است شاخص با حرکت سینوسی خود زمینه برای بهره گیری‌های سیاسی را فراهم نماید. مزیت انتخاباتی و جلب نظر مخاطبان بازار سرمایه در این روز‌ها یکی از دغدغه‌های سیاستمدران نیز بوده است. غافل از آنکه در چنین آشفته بازاری رشد دستوری بازار می‌تواند در سال‌های آتی تحرکات نابسامانی را در بخش حقیقی اقتصاد با توجه به زیرساخت‌های ناقص آن ایجاد نماید. رشد ارزش اسمی و ذاتی سهم یک شرکت بدون توجه به قدرت رقابت و فضای نابسامان اقتصادی کشور بیشتر از پیش می‌تواند در به هم ریختگی قیمت‌های نسبی اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد.

سلطه سیاست‌های پولی در کشور بر سیاست‌های مالی و همچنین وجود دارایی‌های مسموم در ترازنامه شرکت هااز یک طرف و همچنین بستر‌های مناسب رانت در بازار مالی از طرف دیگر فضای شفافیت اقتصادی را کمرنگ تر کرده و همین امر رفتار‌های سودجویانه در بازار مالی را تقویت می‌کند. تبعیض قیمت، رفتار‌های غالب و مغلوب در بین شرکت‌های موجود در بازار مالی و فقدان نقطه ثقل قیمتی متعادل در بازار در چنین شرایطی می‌تواند با رشد ساختگی در بازار زمینه تخریب اقتصاد و فروپاشی آن را سبب شود؛ بنابراین لازم است تا مسئولین ذیربط نسبت به هر نوع اقدام به تبعات آن نیز بیندیشند.

امیر حسین نجف زاده کارشناس و پژوهشگر اقتصاد با اشاره به وضعیت روزانه شاخص کل می‌گوید:شاخص قبل از ناحیه حمایت سبز رنگ توسط یک کندل Hangingman وارد فاز مثبت گردید؛ و فردای آن روز کندل مارابوزوی دیگری از نوع سبز کندل قبلی را تقویت نمود.

وزنه موجود در تحلیل شاخص کل مابین تحلیلگران در بازار موید یک روند مثبت برای شاخص در طی هفته‌های جاری است. با این حال لازم است کمی دقیق‌تر به موضوع نگریسته شود. در تاریخ ۱۴.۱۱.۲۰۲۰ تا تاریخ ۱۳.۱۲.۲۰۲۰ مشاهده می‌شود که روند حرکت Bulls (صعودی) در بین حد فاصل دو تاریخ مذکور (خطوط عمودی زرد رنگ) بر روند حرکت ریزشی (Bears) غلبه کرده و همین امر سبب گردید تا با تحریک جانب تقاضا، فشار بیشتری بر روی سهم‌های مرتبط با شرکت‌های بزرگ در بازار وارد شود و همین امر به تبع خود و با شاخص هم وزن را به سمت بالا هدایت نمود تا در این بین شرکت‌های خرد نیز بی نصیب از روند رشد تقاضا نمانند.

رشد و صعود یا حرکت بر روی لبه چاقو

پژوهشگر اقتصاد ادامه داد:در حد فاصل بین دو خط عمودی آبی رنگ که ابتدای آن مربوط به کانال ۳۸.۲ سری فیبوناچی است و انتهای آن مربوط به ناحیه ۶۱.۸ کانال فیبوناچی است مشاهده می‌شود برای تثبیت روند صعودی شاخص لازم است تا محدوده قیمتی از محدوده منفی با شکست خط مبنا و میانگین روند حرکتی (ناحیه صفر در پایین تصویر) به سمت بالا واگرا شود. توجه نمایید باند D الگوی هارمونیک در خط افقی سفید رنگ اول بسته شده است هرچند در صورتیکه شاخص قبل از تثبیت روند صعودی خود ریزش نماید می‌تواند به ناحیه حمایت سبز رنگ تغییر جهت دهد. در صورتیکه شاخص طی هفته جاری به روند مثبت خود ادامه دهد باید بتواند بعد از عبور از کانال ۶۱.۸ سری فیبوناچی همگرایی مثبت خود را حفظ نماید در غیر اینصورت قبل از ناحیه مقاومت امکان ریزش آن وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کندل هفتگی شاخص ادامه داد: استوکستیک در ناحیه اشباع فروش قرار دارد و سعی دارد از ناحیه اشباع خارج شده و به سمت ناحیه اشباع خرید حرکت نماید کندل ایجاد شده برای هفته قبل می‌تواند کندل هفته‌ای بعدی را مثبت نشان دهد ولیکن این امر به شرط برگشت روند پول به بازار مالی است. این روند از طریق خط زرد رنگ نشان داده شده است که درصدد است از ناحیه ۳۸.۲ کانال فیبو به سمت مثبت حرکت نماید؛ بنابراین اگر بتواند ورود پول در این ناحیه تقویت شود و به سمت بالا شیفت پیدا کند می‌تواند کندل‌های مربوط به شاخص را به سمت بالا هدایت نماید.

رشد و صعود یا حرکت بر روی لبه چاقو

او ادامه داد:نکته دیگری که باید توجه نمایید این است که اگر شاخص نتواند الگوی مثلث را بشکند احتمالا با یک مقامت جدید مواجه شود و کمی ریزش در نزدیکی مقاومت ایجاد شده را تجربه نماید. اما در صورتیکه از این ناحیه مثلثی عبور نماید می‌تواند رشد شاخص را انتظار داشت.

در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که آیا کندل ایجاد شده در هفته‌های بعدی به چه شکل خواهند بود.

دکتر نجف زاده با اشاره به روند ماهانه شاخص کل افزود:در بحث روند ماهانه شاخص کل فعلا نقطه ریزش قطعی مشاهده نشده است.

او افزود:شاخص در ناحیه صفر فیبوناچی قرار داشته و فعلا باید منتظر ماند دید در طی یک ماه کندل فعلی به چه شکلی تغییر می‌یابد. در صورتی که فشار تقاضا زیاد باشد می‌تواند طول کندل مارابوزوی نزولی را کوتاه‌تر کرده و به اصطلاح طول دم آن را افزایش دهد.

رشد و صعود یا حرکت بر روی لبه چاقو

پژوهشگر اقتصاد ادامه داد: در صورتیکه روند حرکت شاخص به گونه‌ای باشد که نتواند تقاضای قابل توجهی را لمس نماید ممکن است روند فعلی خود را حفظ نماید که در این حالت ترکیب سه کندل نشان داده شده با توحه به قرار گرفتن شاخص در ناحیه توزیع ریزش شاخص کل خواهد بود..

هفته‌های پیش رو برای سهامداران باید قابل توجه باشد...

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.