بهانه مُهره امارات برای عادی سازی روابط با تل آویو

سخنان اخیر رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشان از تلاش‌های پشت پرده امارات و عربستان برای تجزیه یمن دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،هر چه بیشتر می‌گذرد تحولات یمن به ویژه در جنوب این کشور، بیش از گذشته رد پای رژیم صهیونیستی و آلت دست آن یعنی امارات را در این کشور نمایان می‌سازد.

چند روز قبل بود که عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوب یمن به روسیه سفر کرد. وی در جریان این سفر سخنان جنجال برانگیزی را مطرح کرد؛ سخنانی که پیش از این نیز تعداد دیگری از مسئولان شورای انتقالی جنوب یمن آن را به عناوین مختلف بر زبان رانده بودند.

الزبیدی اعلام کرده است که اگر جنوب یمن استقلال پیدا کند، مسأله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ممکن می‌شود. وی از روند عادی سازی روابط میان برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی استقبال کرد.


بیشتر بخوانید


این سخنان الزبیدی از چند بُعد قابل بررسی است؛ نخست آنکه کسی این سخنان را مطرح می‌کند که هیچ سمت و پست رسمی در یمن ندارد؛ الزبیدی تنها رئیس یک گروه از شبه نظامیان غیر رسمی در یمن به شمار می‌آید که مزدوری آن‌ها برای امارات، بر همگان آشکار شده است؛ بنابراین وی دارای جایگاه سیاسی و رسمی در یمن نیست که بتواند در خصوص روابط این کشور با دیگر دولت‌ها موضع گیری کند و خطی مشی تعیین کنند.

مسأله بعدی، عدم همراهی یمنی‌ها با چنین موضع گیری‌هایی در سایه حمایت‌های تاریخی آن‌ها از آرمان فلسطین است. الزبیدی در حالی دَم از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در آینده می‌زند که این سخنان هیچ جایگاه مردمی در میان ساکنان جنوب یمن ندارد.

درست است که برخی استان‌های جنوبی یمن به دنبال جدایی از شمال این کشور و استقلال هستند، اما آن‌ها هرگز مسأله فلسطین را وجه المصالحه خود برای دستیابی به این هدف قرار نخواهند داد؛ بررسی اظهار نظر‌های فعالان جنوب یمن و حتی برخی مسئولان دولت خودخوانده این کشور که تحت حمایت عربستان محسوب می‌شود شاهد مثال این مدعا است.

نکته بعدی، تلاش‌های امارات برای تجزیه یمن از طریق مزدوران شورای انتقالی جنوب این کشور است؛ امارات از این طریق می‌کوشد علاوه بر دست اندازی بر منابع گازی و نفتی یمن و چند تکه کردن این کشور، خدمتی جدید به اربابان صهیونیست خود کند.

عادی سازی روابط میان جنوب یمن و رژیم صهیونیستی برای تل آویو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که بدین ترتیب، این رژیم یک پایگاه محکم برای خود در یمن دست و پا کرده و می‌تواند تحرکات نیرو‌های مقاومت این کشور به ویژه رفت و آمد‌ها در گذرگاه‌های آبی و تنگه‌های نزدیک یمن و جزایر استراتژیک جنوب این کشور را بیش از پیش رصد کند.

در هر صورت باید گفت که هر چقدر که مهره‌های سعودی و اماراتی در یمن بر طبل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به بهانه‌های مختلف، بکوبند، مردم یمن چه در شمال و چه در جنوب این کشور هرگز دست از حمایت از آرمان فلسطین برنخواهند داشت.

منبع:مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار