ترفندهایی برای کنترل احساسات منفی

بسیاری از افراد احساسات منفیشان را درون خود می‌ریزند و با آن رو به رو نمی‌شوند؛ در حالی که تکنیک‌هایی برای مقابله و پذیرش این گونه احساسات وجود دارد. در این متن، به چند مورد از این راهکار‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این یک مشکل رایج برای بسیاری از افراد است: چطور وقتی تحت فشار قرار می‌گیریم یا اضطراب داریم با احساسات منفی که مدام بروز می‌کنند کنار بیاییم؟ آیا باید عصبانیت و ناامیدی را در خود فرو بریزیم و وانمود کنیم که وجود ندارند تا بتوانیم نتیجه منفی این احساسات را به حداقل برسانیم؟ یا باید با ابراز این احساسات یا انجام هر کاری، حتی اشتباه، خطر بدتر شدن اوضاع را فراهم کنیم؟ همان طور که مشخص است، "فرو ریختن احساسات درون خود" قطعاً گزینه سالمی نیست و تکنیک‌های آسانی وجود دارد که هرکسی می‌تواند برای کاهش استرس از آن‌ها استفاده کند.

اگر از خود پرسیده اید که با این احساسات چه باید کرد، در مبارزه با احساسات منفی تنها نیستید. بسیاری از افراد در مورد استرس و کنار آمدن با شرایطشان، سوال یکسانی دارند. وقتی احساس می‌کنند احساسات منفی مانند جریحه دار شدن، ناامیدی یا عصبانیت بر آن‌ها غلبه کرده است، می‌دانند نباید تظاهر کنند که هیچ احساسی ندارند؛ اما همچنین نمی‌خواهند به احساسات منفی شان اهمیت دهند. در حالی که بیشتر ما شنیده ایم که این‌ها راهکار‌های سالمی برای تسکین استرس نیستند، چه گزینه‌های دیگری وجود دارد؟

انتخاب کنیم با احساسات منفی خود رو به رو شویم

نادیده گرفتن احساسات (مانند "درون خود ریختن عصبانیت") سالم‌ترین راه مقابله با آن‌ها نیست. به طور کلی، این باعث نمی‌شود که آن‌ها از بین بروند، بلکه باعث ظهور آن‌ها به طرق مختلف می‌شود. دلیلش هم این است که احساسات شما به عنوان سیگنالی برای نشان دادن درستی یا نادرستی روش زندگی شما عمل می‌کنند.

احساس عصبانیت یا ناامیدی می‌تواند نشانه این باشد که چیزی در زندگی شما باید تغییر کند. اگر شرایط یا الگو‌های فکری ایجاد کننده این احساسات ناخوشایند را تغییر ندهید، هم چنان توسط آن‌ها تحریک می‌شوید.

همچنین، اگر شما با احساساتی که دارید، سر و کله نزنید، ممکن است سلامت جسمی و عاطفیتان دچار مشکل شود.

نشخوار فکری یا تمایل به قبول احساساساتی مانند عصبانیت، کینه و احساسات ناراحت کننده دیگر، پیامد‌های مثبت هم برای سلامتی به همراه دارد؛ بنابراین مهم است که به احساسات خود گوش فرا دهید و سپس برای رها کردن آن‌ها قدم بردارید.

احساسات خود را درک کنید

به درون خود نگاه کنید و سعی کنید موقعیت‌هایی را که باعث ایجاد استرس و احساسات منفی در زندگی شما می‌شوند، مشخص کنید.

• احساسات منفی می‌توانند از یک رویداد محرک ناشی شود. به عنوان مثال، یک بار کاری طاقت فرسا.

• احساسات منفی هم چنین می‌توانند نتیجه افکار ما پیرامون یک واقعه باشند. نحوه تفسیر آن چه اتفاق افتاده، می‌تواند چگونگی تجربه آن رویداد و استرسی که ایجاد می‌کند را تغییر دهد.

وظیفه اصلی احساسات شما این است که شما را متوجه مشکل کند، تا بتوانید تغییرات لازم را در زندگیتان ایجاد کنید.


بیشتر بخوانید


آن چه را می‌توانید، تغییر دهید

آن چه را از اولین توصیه‌ای که گفته شد آموختید، بردارید و عملی اش کنید. عوامل محرک استرس خود را کاهش دهید و خواهید دید که احساسات منفی را کمتر احساس می‌کنید.

این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش استرس شغلی.

• یادگیری شیوه‌های ارتباط قاطع (بنابراین احساس نمی‌کنید مردم شما را تحت کنترل خود دارند).

• تغییر الگو‌های فکری منفی از طریق فرایندی که به "بازسازی شناختی" معروف است.

یک روزنه خروجی پیدا کنید

ایجاد تغییر در زندگی می‌تواند احساسات منفی را کاهش دهد؛ اما نمی‌تواند کاملا باعث کم شدن استرس شما شود. هم زمان با این که در زندگی خود تغییراتی ایجاد می‌کنید تا حس ناامیدی را به حداقل برسانید، باید روزنه‌های سالمی برای کنار آمدن با این احساسات نیز پیدا کنید.

• ورزش منظم می‌تواند باعث بهتر شدن حال روحی شود و هم چنین روزنه‌ای برای خروج احساسات منفی باشد.

• "مدیتیشن" می‌تواند به شما کمک کند درون خود فضایی پیدا کنید و روی آن کار کنید؛ در نتیجه احساساتتان تلمبار و اذیت کننده نمی‌شوند.

• یافتن فرصت‌هایی برای تفریح و خندیدن بیشتر در زندگی نیز می‌تواند دیدگاه شما نسبت به زندگی را تغییر داده و استرس را از بین ببرد.

چند مورد از این روزنه‌ها را پیدا کنید و خواهید دید که در هنگام بروز احساسات منفی، کمتر اذیت خواهید شد.

شما هم چنین باید گزینه‌هایی سالم برای کاهش استرس مداوم برای خود داشته باشید. آن‌ها را امتحان کنید تا اضطرابتان کمتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار