رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد گفت: باید مشوق‌هایی به مراکز اقامتی غیررسمی اعطا شود تا این واحد‌ها به سمت رسمی شدن سوق داده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر علیزاده قناد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد در ششمین جلسه کمیسیون گردشگری با موضوع «ارائه ارزیابی اثربخشی سیاست گذاری‌های گردشگری بر کسب و کار واحد‌های اقامتی غیررسمی شهر مشهد» با بیان اینکه مشکلات و معضلات واحد‌های اقامتی غیررسمی که در سطح مشهد فعالیت دارند بسیار است، گفت: تنها راه مدیریت و نظارت بر واحد‌های اقامتی غیرمجاز آن است که این واحد‌ها نیز تحت نظارت میراث فرهنگی و گردشگری رسمی شده و فعالیت داشته باشند.

او افزود: رسمی شدن این مراکز هزینه‌هایی از قبیل آب، برق، گاز، مالیات و ... را به دنبال دارد بر همین اساس صاحبان این مراکز معتقد هستند که رسمی شدن این واحد‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اینکه شناسنامه دار کردن مراکز غیررسمی تنها راهکار ساماندهی این مراکز است، ادامه داد: لذا وزارت متبوع باید طی طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی تقاضا کند تا بستری برای شناسنامه دار شدن این مراکز فراهم شود، در واقع باید مشوق‌هایی به مراکز اقامتی غیررسمی اعطا شود تا این واحد‌ها به سمت رسمی شدن حرکت کنند وگرنه خانه مسافر با امتیاز آب، برق، گاز مسکونی و عدم پرداخت مالیات و عدم نظارت بر فعالیتش تمایلی به رسمی شدن ندارد.

علیزاده قناد بیان کرد: مشکلات عدیده‌ای در مراکز مسکونی غیررسمی مشهود است لذا اگر بر این واحد‌ها نظارتی صورت نگیرد، صنعت گردشگری استان زیر سوال خواهد رفت؛ بنابراین متولیان امر باید تسهیلاتی برای رسمی شدن این واحد‌ها در نظر بگیرند.

او تصریح کرد: البته ایجاد مراکز اقامتی غیررسمی صرفا مربوط به کلانشهر مشهد نمی‌شود بلکه در دیگر شهر‌های مسافر پذیر از جمله شهر‌های شمالی نیز با این معضل دست به گریبان هستیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های خدمات مسافرتی می‌توانند مسافران را به مراکز اقامتی مجاز معرفی کنند، چرا که آژانس یک ظرفیت حقوقی است و نظارت بر آن صورت می‌گیرد؛ لذا جهت ساماندهی زوارکش‌ها بایستی از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی استفاده شود و این افراد تحت نظر دفاتر خدمات مسافرتی فعالیت نمایند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.