ایزدخواه در مخالفت با کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰:

فرمایش رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه روی زمین مانده است

نماینده تهران در مجلس گفت: رهبری بر اصلاح ساختاری بودجه امر فرمودند و الان، امر آقا روی زمین مانده و هیچ اصلاح ساختاری در بودجه رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله ایزدخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰  به عنوان مخالف گفت: رهبر انقلاب بر اصلاح ساختاری بودجه امر فرمودند و الان، امر ایشان روی زمین مانده است. هیچ اصلاح ساختاری در بودجه رخ نداده  است، بلکه یک بودجه انفجاری، وابسته سازی به مجلس آمده که دست ما را در مقابل دشمن می‌بندد.

وی ادامه داد: اولین تمایز مجلس انقلابی این باید باشد که همواره راهبردی و انقلابی بیندیشد و دچار اضطرار، روزمرگی و دچار مشکلات زمانه نشود. بر اساس تعداد موافقان و مخالفان ظاهراً مجلس موافق کلیات این بودجه اصلاحی است؛ اما ساختار بودجه اصلاح نشده و اصلاحاتی هم که انجام شده، تحت مشورت صندوق بین‌المللی پول بوده است.

ایزدخواه بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۹۸ قرار بود هیئتی از صندوق بین‌المللی پول دیدارهای گسترده دولتی و خصوصی داشته باشند که با اشاره رهبری لغو شد. اما به فاصله کوتاهی پس از آن هیئتی می آیند و جلسات مشترک با سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد بر مبنای اصلاح ساختار بودجه برگزار می‌کنند که سازمان برنامه خبرش را منتشر کرد. آنها بر رهاسازی بازار ارز و بر مکانیزم‌های بازار سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها اصرار دارند که دیگر به اشاره نمی‌کنم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اظهار کرد: دوستان می‌گویند اصطلاحاتی که در کمیسیون انجام می‌دهند، توضیح دهند تناسب این بودجه با رهنمودهای رهبری چه خواهد بود؟ وابستگی بودجه به نفت همچنان پابرجاست و وضعیت ارز نامشخص است که  رهبر انقلاب از سال ۷۴ تا الان بارها و بارها بر افزایش ارزش و قدرت پول ملی تصریح داشتند.

وی گفت: همزمان که رهبری به مباحث گرانی و تورم اشاره دارند، تصریح دارند که پول ملی را قدرتمند کنید، این آقایی دلار را بشکنید و ارز را تک نرخی کنیدو ارز  پاشنه آشیل اقتصاد ما در ۱۴۰۰ خواهد بود. آیا بودجه می‌خواهد این مسیر را طی کند یا نه؟ یا باید بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید،کشور و سفره مردم را هم وابسته به دلار نکنید. اگر واقعا دولت و مجلس خواهان اصلاح ساختار بودجه هستند، بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید.

ایزدخواه تصریح کرد: دلار چقدر در معیشت روزمره مردم ظهور و بروز دارد که همه چیز کشور را می‌خواهید به دلار پیوند بزنید و با دلار به بیرون از کشور پالس دهید؟ اگر کمیسیون تلفیق قرار است اصلاحاتی انجام دهد، بودجه ارزی و ریالی را جدا کند، نرخ دلار را تک نرخی کند و قیمت را پایین بیاورد.

وی یادآور شد: سال ۷۴ که تورم به نزدیک ۵۰ درصد رسید، برای سال ۷۵ نرخ ارز تک نرخی شد و قیمتش کاهش پیدا کرد که تورم را به ۲۳ درصد رساند. مسیرهای تجربه شده را می‌توان طی کرد. مجلس اگر می خواهد کلیات بودجه را تصویب کند، امر رهبری را اجرا، قدرت پول ملی را تقویت و بودجه را از وابستگی به نفت آزاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار