بازار بورس، طلا و ارز‌های دیجیتال در سال آینده چگونه خواهد بود؟

«محمد پوراقدم شربیانی» نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریزگفت: یک بخش واقعی اقتصادی داریم که به صورت فیزیکی در آن خرید و فروش می‌شود و یک بخش مالی داریم که دو روی یک سکه هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وبینار «بررسی روند بازار‌های مالی در ۱۴۰۰» روز دوشنبه چهارم اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ با حضور و سخنرانی اساتید و متخصصان این حوزه در تبریز برگزار شد.

دبیر وبینار در ابتدای نشست با تاکید بر شناخت ریسک‌ها و آگاهی از باید‌ها و نباید‌های بازار‌های مالی قبل از ورود، اظهار کرد: مردم از سال ۹۸ توسط دولت و مسئولان جهت حضور در بازار سرمایه ترغیب شدند و این در حالی بود که قبل از این ماجرا، بسیاری از مردم بازار سرمایه را یک بازار فنی و تخصصی می‌دانستند، اما بعد از این اعلان، اتفاقاتی که نباید، در بازار بورس افتاد.

مرتضی مختاری با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد بدون اطلاعات فنی و بدون دانستن ریسک‌ها و چالش‌های بازار به سمت بازار سرمایه آمده و به اصطلاح همه یک شبه استاد شدند! بیان کرد: بهتر بود که پیش از این فراخوان و تشویق، در ابتدا آگاهی‌دهی و آموزش‌هایی برای حضور در بازار سرمایه ارائه می‌شد.


بیشتربخوانید


نگران تکرار بحران بورس در بازار ارز‌های دیجیتال هستیم

وی با بیان اینکه با بروز نوسان در بازار بورس، بیشتر همین افراد به سمت ارز‌های دیجیتال روی آوردند، اضافه کرد: در حقیقت همان اتفاقی که برای بازار بورس افتاد، برای بازار ارز‌های دیجیتال هم محتمل هست.

وی اضافه کرد: «وبینار بررسی روند بازار‌های مالی در ۱۴۰۰» با هدف آگاهی دهی و فرهنگ‌سازی در این رابطه، در موضوعات بورس، ارز‌های دیجیتال، ارز و طلا، تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰، با حضور اساتید و متخصصان هر یک از این موضوعات، برگزار می‌شود.

مختاری با معرفی اساتید و سخنرانان این وبینار نیز گفت: «حامد همتی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و تحلیلگر بازار بورس و صاحب تجربه در این حوزه، «سید علی اصغر صدرالساداتی» مدرس ارز‌های دیجیتال و عضو کارگروه بلاک‌چین ایران، «محمد پوراقدم شربیانی» نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز و صاحب نظر در این حوزه، «محمد نجاری» تحلیلگر فاندامنتال بازار‌های مالی، «علی ساسانی» تحلیلگر تکنیکال بازار‌های مالی و «عطااله مهدی‌زاده مرتضوی» کارشناس اقتصادی از جمله سخنرانان این وبینار هستند که در حوزه‌های تخصصی خود، مطالبی را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات تورمی و کاهش ارزش پول ملی، مردم به هر سمتی که سود وجود داشته باشند، روی می‌آورند، خاطرنشان کرد: بحث آموزش، فرهنگ سازی و آگاهی‌دهی و همچنین عدم اطمینان به هر سیگنال‌دهی نکاتی است که قبل از ورود به بازار‌های مالی، همواره باید مورد توجه باشد.

بازار بورس پرسودترین بازار؛ به شرط سرمایه‌گذاری بلند مدت

«حامد همتی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و تحلیلگر بازار بورس نیز در این وبینار اظهار کرد: با دو گونه بازار مالی در سطح کشور و سطح بین الملل مواجه هستیم که یکی بازار پول و دیگری بازار سرمایه است؛ وزنه هرکدام از این بازار‌ها که سنگینی کند، تعیین کننده نظام اقتصادی آن کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشور‌های مثل آلمان بانک محور بوده و کشور‌هایی مثل آمریکا، بورس محور و بازار سرمایه محور هستند، ادامه داد: از قدیم الایام در کسور ما اولین موسسات بازار پول قوی‌تر و منسجم‌تر تشکیل شده‌اند و طی ۵۰ سال اخیر نیز به دلیل سیاست‌های پولی دستوری دولت‌ها، نظام بانکی همیشه به عنوان ابزار دولت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و از بازار سرمایه نیز به نوعی غفلت شده است.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس، نظام مالی کشورمان، بانک محور است، افزود: بسیاری از ابزار‌های تامین مالی در بازار سرمایه مستتر بوده و این بازار گسترده‌ترین و متنوع‌ترین ابزار‌های مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی دارد که اساس تشکیل بازار سرمایه نیز بر این مبنا بوده تا بورس سپاری انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و تحلیلگر بازار بورس با اشاره به خروج پول و نقدینگی از بازار بورس در مرداد ماه، خاطرنشان کرد: فقط حقوقی‌ها، دولتی‌ها و شرکت‌های دولتی از این خروج نقدینگی باخبر بودند که از این اطلاع استفاده کردند، اما افرادی که از دور دستی بر آتش داشتند، بی خبر بودند که درنتیجه این امر در مرداد ماه باعث ریزش‌ها در بازار بورس شد.

وی چالش بعدی بازار بورس را مربوط به رفتار سرمایه‌گذاران دانست و گفت: متاسفانه این رفتار مبتنی بر فرهنگ محوری و آموزش محوری نبود، باید بدانیم که به بورس نگاه سرمایه گذاری داریم یا نوسان گیری؟ چرا باید کارمند یک اداره با نگاه رو به مانیتور، فقط ترید کند؟ این کار درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از منابع در بورس باید از نوع سرمایه گذاری می‌بود، تا شاهد این حجم از نوسانات نبودیم، اضافه کرد: اگر نگاه بر مبنای سرمایه گذاری بلند مدت باشد، همین بازار بورس سودده‌ترین بازار به گواه ۱۰ الی ۲۰ سال گذشته است.

طلا از پارامتر‌های اقتصادی تاثیرپذیرفته است

«محمد پوراقدم شربیانی» نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز نیز در این وبینار اظهار کرد: یک بخش واقعی اقتصادی داریم که به صورت فیزیکی در آن خرید و فروش می‌شود و یک بخش مالی داریم که دو روی یک سکه هستند و بخش مالی اقتصاد به عنوان تنفس بخش واقعی اقتصاد عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه طلا و ارز نیز یکی از بازار‌های مالی است، اضافه کرد: بازار طلا دارای بخش بین المللی و داخلی بوده که این بازار در بخش داخلی هم از قیمت انس جهانی و همچنین از قیمت ارز تاثیر می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ سال پیش قیمت یک انس طلا ۳۵ دلار بوده که اخیرا تا بیش از ۲۰۰۰ نیز رشد کرده بود، گفت: این امر نشان می‌دهد که هزینه تورم موجود در آمریکا را کل دنیا می‌دهد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تبریز ادامه داد: همچنین باید به میزان انس جهانی، افزایش قیمت ارز را هم اضافه کنیم؛ این تغییرات باعث می‌شود که قیمت طلا در کشورمان بیشتر از قیمت انس جهانی افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طلا همواره از پارامتر‌های اقتصادی تاثیرپذیرفته و متقابلا بر پارامتر‌های اقتصادی اثر گذاشته است، افزود: افزایش نرخ ارز در کشورمان که هرازگاهی شاهد آن هستیم، به خاطر این است که هم می‌خواهیم سیاست پولی مستقلی داشته باشیم و از سویی هم نرخ ارزمان ثابت باشد که چنین امری امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: الان شرایط خوبی است که نرخ ارزم کشور را شناور کنیم و با این حجم اقتصاد، وقت آن رسیده که نرخ ارز در کشورمان شناور باشد.

به آموزش بها دهیم

«سید علی اصغر صدرالساداتی» مدرس ارز‌های دیجیتال و عضو کارگروه بلاک‌چین ایران نیز در ادامه وبینار با اشاره به حجم مارکت ارز‌های دیجیتال و رمزنگاری شده در تیر و مرداد، گفت: در این زمان، ۳۰۰ میلیارد دلار حجم مارکت داشتیم که الان نزدیک به دو تریلیون دلار شده است.

وی ادامه داد: وقتی که حجم مارکت چنین بالا می‌آید، طبعا یک سری برنامه‌هایی اعمال می‌شود که باید از نظر فاندامنتالی آن‌ها را بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این مارکت بسیار سودآور بوده و در حقیقت به دلار کسب درآمد کرده و به ریال خرج می‌کنیم، اظهار کرد:، اما نقاط آسیب‌زا و تهدید‌هایی دارد که باید به دقت مورد توجه قرار دهیم.

مدرس ارز‌های دیجیتال و عضو کارگروه بلاک‌چین ایران با بیان اینکه باید برای ورود به این مارکت، به آموزش بها دهیم و قبل از شروع کار، حتما باید آموزش‌های فنی و لازم را دریافت کنیم تا توان شناسایی چالش‌ها و نقاط آسیب‌زا را داشته باشیم.

وی با اشاره به نوسان سال گذشته بیت کوین، گفت: در اسفند سال گذشته، بیت کوین ۱۰ هزار دلاری یک شبه به سه و ۷۰۰ هزار دلار کاهش یافت که یک آسیب بود؛ این موضوعات نشان می‌دهد که باید مبنای فعالیت اقتصادی علنی و بر اساس دانش باشد، از این رو اموزش نکته بسیار مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این مارکت سرمایه‌گذاری کنیم، با چند سیگنال نمی‌توان موفق بود، بلکه باید با نگاه ریسک‌دار، بررسی فاندامنتالی و خبری کرده و سپس از روی تحلیل تکنیکال، اقدام به خرید کنیم.

به آینده اقتصاد کشور بسیار خوشبین هستم

«عطااله مهدی‌زاده مرتضوی» کارشناس اقتصادی نیز با بررسی شاخص‌های اقتصادی کشورمان در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: عدم وجود عدالت در اخذ مالیات یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشورمان بوده و به طوریکه طبق آمار، پزشکان فرار مالیاتی چندین هزار میلیارد تومانی دارند و دولت حتی نمی‌تواند یک درصد مالیاتش را از این قشر وصول کند.

وی با بیان اینکه تداوم فراگیری کرونا دیگر معضلی است که اقتصاد کشورمان در سال ۱۴۰۰ با آن درگیر خواهد بود، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم، پدیده کرونا بزرگترین اپیدمی است که تمامی کشور‌ها را درگیر کرده و به مراتب تبعات اقتصادی بدی در پی دارد.

وی تاکید کرد: تداوم این بیماری می‌تواند علاوه بر رکود در تمامی بخش‌های اقتصادی، گرانی، بیکاری و نابسامانی اقتصادی را تشدید کند. کشور ما نیز از آن جایی که بنیه اقتصادی قوی‌ای ندارد، بیشتر از کشور‌های توسعه یافته از این اپیدمی آسیب می‌بیند.

این کارشناس اقتصادی، تداوم افزایش نقدینگی و تولید پول را از دیگر چالش‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه در اقتصاد بین الملل و به ویژه کشور‌هایی که بنیه لازم را ندارند، راحت‌ترین راه دولت‌ها برای کاهش کسری بودجه، انتشار پول بدون پشتوانه‌های لازم بوده که این امر در بلند مدت به تورم موجود ضربه مهلکی می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اصول نانوشته علم اقتصاد بین الملل، افزایش نیم درصد نقدینگی در سال تا اندازه‌ای به رونق اقتصادی کمک می‌کند، در حالی که این افزایش در کشورمان گاه به ۳۰ درصد هم می‌رسد.

وی گفت: به آینده اقتصادمان به ویژه در سال جدید بسیار خوشبین هستم و توافقاتی صورت خواهد گرفت و بر این اساس روند مثبتی اتفاق خواهد افتاد و روز‌های خوبی پیش روی اقتصاد ایران است.

فاندامنتال بخش مهمی از قسمت روانشناسی بازار است

«محمد نجاری» تحلیلگر فاندامنتال بازار‌های مالی نیز در این وبینار با اشاره به اینکه حوزه فاندامنتال بخش مهمی از قسمت روانشناسی بازار است و منظور از فاندامنتال اخباری است که بر عرضه و تقاضا تاثیر دارد، ادامه داد: یعنی خبری که باعث می‌شود تقاضا نسبت به یک سهم بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه افراد صاحب مقام و معروف با یک توئیت گاه در افزایش شارپی یک سهم اثر می‌گذارند، تاکید کرد: برای خرید سهم در بازار ارز‌های دیجیتال ابتدا باید بدانیم که چه هدف و چه تیمی مشت سهم وجود داشته و می‌خواهد در آینده در کجای بازار قرار بگیرد؟

وی با بیان اینکه در حوزه ارز دیجیتال، انتقال پول از صرافی‌ها به کیف پول‌ها نوعی واگرایی مثبت برای بازار ارز‌های دیجیتال است، اظهار کرد: تقاضای بسیار شدید شرکت‌ها نیز دیگر واگرایی مثبت در این حوزه است.

تحلیلگر فاندامنتال بازار‌های مالی با اشاره به برخی اخبار فاندامنتالی در بازار ارز‌های دیجیتال، خاطرنشان کرد: هفته پیش، شهردار یکی از ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد حقوق کارکنانش را از طریق ارز‌های دیجیتال پرداخت کند و این امر نشان دهنده آینده بسیار خوب برای این بازار است، به شرطی که با آگاهی و دانش ورود کنیم.

وی در توصیه‌ای به سرمایه گذاران گفت: همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینیم و سبدی از تمامی بازار‌ها داشته باشیم تا در صورت زیان در یک بازار، در بازار دیگر سود کنیم.

اهمیت تطبیق تحلیل فاندامنتال و تکنیکال

«علی ساسانی» تحلیلگر تکنیکال بازار‌های مالی نیز در این وبینار با بیان اینکه ارز‌های دیجیال صعود کرده‌اند و بازار تکنیکالی شده است، اظهار کرد: بیت کوین صعود تاریخی خود را از وقتی که مقاومت سنگین ۱۰۵۰۰ را شکست آغاز کرده و خود را به قله تاریخی رساند.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران تصور نمی‌کردند که بیت کوین سقف جدیدی را بزند، اما با توجه به تحلیل فاندامنتال موجود و ورود شرکت‌های بزرگ، این بازار توانست دوباره مقاومت سنگینی را بشکند.

وی با بیان اینکه فاندامنتال‌های خوب زمانی به وجود می‌آیند که قیمت ارز یا سهام در محدوده مقاومت قرار دارد و این خبر‌ها باعث می‌شود که مقاومت ارز‌ها شکسته شود، گفت: تحلیل فاندامنتال در بازار‌های مالی بسیار اهمیت دارد، اما تطبیق تحلیل فاندامنتالی و تکنیکالی است که نتایج خوبی می‌دهد.

مرتضی مختاری، دبیر وبینار در جمع بندی وبینار نیز با بیان اینکه این وبینار صرفا میش درآمدی برای بازار‌های مالی در سال ۱۴۰۰ بوده و صرفا تحلیل‌هایی علمی است، گفت: در مورد شاخص بورس با مطالب مطرح شده موافقم و احتمال نمی‌دهم که بازار بورس در دو سال آینده اتفاقات شارپی شدیدی را تجربه کند.

وی ادامه داد: در مورد ارز‌های دیجیتال نیز احساس می‌شود که با ورود شرکت‌های مختلف و با پذیرش ارز دیجیتال به عنوان یکی از ابزار تسهیلات بانکی، این بازار رشد خوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ اگر کسی یک بیت کوین داشته باشد، جزو ثروتمندان دنیا خواهد بود.

وی با تاکید بر دریافت آموزش‌های لازم قبل از ورود به بازار‌های مالی، گفت: در این رابطه صرفا آموزش از طریق افراد آکادمیک و متخصص را قبول داریم نه شومن‌های اینستاگرامی و... را.

مختاری با تاکید بر اینکه سیگنال‌گیری از هر کسی یک خطر بزرگ بوده و باید این موضوع را کنار بگذاریم، گفت: نباید از هر کسی سیگنال گرفت؛ چگونه یک فرد می‌تواند در تمامی حوز‌ها از بورس گرفته تا طلا و ارز، سیگنال دهد؟

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.