معاون فنی و عمرانی شهردار تهران:

نگاه شهر تهران خودرو محور است نه انسان محور/ درحال احداث ۱۴۰۰ کیلومتر پیاده راه هستیم

صبوری دیلمی گفت: درباره پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال اخیر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صفا صبوری‌دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: مرکز همایش‌های رازی در کنار قدیمی‌ترین برج تهران قرار دارد که  این برج یکی از قدیمی‌ترین آثار تهران است.

وی ادامه داد: مجموعه رازی از سال ۷۲ طراحی و آغاز شد و یکی از مسائلی که از دو سال اخیر به آن توجه داشتیم اتمام پروژه‌های نیمه تمام تهران بود. برخی پروژه‌ها هستند که ۱۱ سال است ساخته نشده اند و مردم را با چالش مواجه کرده اند.

صبوری دیلمی با بیان اینکه تمام پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری تهران به اتمام رسیده است گفت: زمانی که پروژه رازی را تحویل گرفتیم بسیاری از کار‌های آن باقی مانده بود، اما تلاش کردیم تا مردم جنوب شهر بتوانند از آن استفاده کنند و سالن این مرکز از لحاظ ابعاد مشابه سالن برج میلاد است و در کنار آن سالن‌های جنبی ماننند گالری، رستوران و آمفی تئاتر رو باز وجود دارد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران اظهار کرد: سازمان عمرانی مناطق صرفا به فضا‌های ابنیه، مانند پارک سازی و ساختمان سازی می پردازد و تقریبا هیچ پروژه نیمه تمامی که از گذشته به ما ارث رسیده باشد وجود ندارد و از این به بعد با رویکرد جدید شهرسازی کار میکنیم.

وی با اشاره به تغییر رویکرد گفت: زمانی که وارد دوره شهری می‌شویم با تعداد زیادی پروژه راه سازی و اتوبان سازی مواجه می‌شویم درحال حاضر در تهران ۸۰۰ پل سواره، ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد و مکررا از پیاده راه گرفته ایم و به خودروها داده ایم و نتیجه آن این است که می‌بینیم.

صبوری دیلمی با بیان اینکه بزرگراه ساختن به معنای ازبین رفتن ترافیک نیست گفت: وقتی بزرگراه وجود داشته باشد مردم به استفاده از خودرو ترغیب می‌شوند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره پیاده راه‌ها گفت: برخی از پیاده راه‌های ما بسیار کم عرض هستند و یک خانم نمی‌تواند همراه با کالسکه فرزندش از پیاده راه عبور کند و درحال احداث ۱۴۰۰ کیلومتر پیاده راه هستیم و شاید برای اولین بار نقشه پیاده راه تهران را ۶ معاون شهردار به امضا رساندند.


بیشتر بخوانید


وی گفت: بزرگراه شهید چمران ده ونک را از سعادت آباد جدا کرد و در لبه این بزرگراه معضلات اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و این یعنی شکاف بزرگراه زندگی عادی را ازبین برده و نقاط بی دفاع شهری را ایجاد کرده است و ما به دنبال اتصال عرصه‌ها به یکدیگر هستیم.

صبوری دیلمی ادامه داد: زمانی که بزرگراه امام علی ساخته شد محله سبلان به دو نصف تقسیم شد و اتصال آن‌ها ازبین رفته شد و ما به دنبال اتصال این دو منطقه هستیم. ۸۰ سال است از راه عابرپیاده گرفته ایم و به خودرو داده ایم و باید دیگر به فکر عابر پیاده باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: به راحتی ۲۰۰ میلیارد هزینه میکنیم تا بزرگراه بسازیم، اما وقتی حرف از ساخت پیاده راه می‌شود صدای همه درمی‌آید که نگاه شهر تهران تغییر یافته است.

 پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا در دنیا کم نظیر است

وی با اشاره به پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا گفت: این یکی از پروژه‌های کم نظیر دنیا است. در یکی از محلات جنوبی پایتخت که مردم سال‌ها از آن آسیب می دیدند و با چالش قطار مواجه بودند، اما اکنوم به طول ۹ کیلومتر قطار از شهر حذف شده و به زیر زمین رفته است و روی آن ۵۴ هزار هکتار باغ ایجاد می‌شود

صبوری دیلمی ادامه داد: از سال ۹۱ این قطار به زیر زمین رفته و از همان سال‌ها پروژه با اختلاف مواجه بود و معتادان از فضای بی دفاع استفاده می‌کردند، اما با کمک وزارت راه و شهرسازی و راه آهن توانستم مشکل را برطرف کنیم و سال ۹۹ آغاز این کار صورت گرفت و پروژه در سطح جهانی قابل مطرح شدن است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار کرد: با وجود آنکه ما به فکر انسان محوری هستیم، اما ساخت اتوبان کمتر شده است.

وی با اشاره به زیر گذر گلوبندک گفت: ظرف چند روز آینده قسمت غربی پروژه زیر گذر گلوبندک افتتاح میشود و تا پایان تابستان قسمت شرقی آن هم افتتاح میشود.

دلیل افتتاح نشدن قسمت غربی زیر گذر گلوبندک صرفا گرفتن استاندارد آسانسور است

صبوری دیلمی ادامه داد: ایستگاه مترو ۱۵ خرداد جر اولین ایستگاه‌های ما است و آسانسور و پله برقی ندارد، اما در پروژه زیر گذر این مشکل برطرف شده است و دلیل عدم افتتاح قسمت غربی آن صرفا گرفتن استاندارد آسانسور است. ایمنی و جان مردم در این دوره از هرچیزی مهمتر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت شهر تهران گفت: درحال حاضر نه تنها سیل دیده نمی‌شود بلکه حتی آب گرفتگی هم دیده نمی‌شود. در تهران ۷ رودخانه وجود دارد، اما درحال حاضر حتی در میدان آزادی هم آب گرفتگی وجود ندارد و آن هم لوله رانی چند صد متری بود تا آب دیگر وارد میدان نشود

وی با بیان اینکه حوزه معاونت عمرانی کوچک‌ترین حوزه شهرداری است گفت: این حوزه ۵ کارخانه دارد. کارخانه‌های آسفالت ما در گذشته تعطیل بودند، اما اکنون این ۴ کارخانه آسفالتی مورد نیاز تهران را برطرف می‌کنند و توانسته اند ۶ هزار و ۱۰۰ تن آسفالت تولید کنند و دیگر آسفالت تهران از جایی دیگر خریداری نمی‌شود و در این حوزه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در ارز داشته ایم.

اولویت دادن به بزرگراه و کنار گذاشتن حمل و نقل عمومی اشتباه است

صبوری دیلمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تهران دیگر جایی برای احداث بزرگراه ندارد آیا طرح‌هایی در حوزه اتوبان سازی طراحی شده است یا خیر گفت: بزرگراه سازی برای تهران کافی است. براساس طرح جامع تفصیلی خیایان‌های تهران با عرض خودرو مشخص شده است و خیابان‌هایی با عرض ۴۵ متر به بالا بزرگراه هستند، اما به اولویت دادن به بزرگراه و کنار گذاشتن حمل و نقل عمومی انتقاد داریم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: عابر پیاده نمی‌تواند از روی پل بزرگراه به راحتی عبور کند و این جای سوال است. بزرگرا‌هها برای تهران لازم هستند و مقدار آن‌ها هم مشخص شده، اما رویکرد ما در این دوره این است که به وزن انسان توجه داشته باشیم و با این رویکرد هم خیابان و هم بزرگراه را می‌سازیم.

وی با اشاره به تونل زیر گذر گیشا گفت: خروجی این تونل اشکالاتی داشت و شاید کمتر از یک ماه قبل طرح نهایی خروجی به تصویب رسیده است و انشالله در سال ۱۴۰۰ عملیات آن آغاز می‌شود.

صبوری دیلمی در پاسخ به سوالی درباره کانال فرحزاد گفت: خوشبختانه با مسئولان آب و فاضلاب برنامه گذاشته ایم و قرار است حریم و بستر آن مشخص شود و این خبر خوبی است که به واسطه این موضوع مشکل شهروندان برطرف خواهد شد.

قرارداد‌های ما بصورت مناقصه است

وی درباره شفافیت قرارداد‌های سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در قرارداد‌های حوزه فنی و عمرانی قریب به اتفاق قرارداد‌ها براساس مناقصه عمومی بوده و اطلاعات آن همه جا وجود دارد و صحبت اعضای شورای شهر مربوط به چند سال گذشته نیست. اصرار ما این است که قرارداد‌ها به صورت مناقصه باشد و سامانه پیمانکاران ما به ۱۷۰۰ عدد رسیده است

صبوری دیلمی با اشاره به مسیر دوچرخه سواری گفت: طراحی ما ۱۴۰۰ کیلومتر بوده که باید آنرا اصلاح کنیم و نمیدانم که چرا این همه اصرار وجود دارد که آنرا فقط راه دوچرخه سواری ببینند. ما پیاده راه کاملی طراحی کردیم که شامل چند عملکرد است و یکی از آن‌ها مسیر دوچرخه سواری است و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کیلومتر آن در دستور کار است که ۲۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: ما در پیاده راه‌ها به فکر معلولان بوده ایم. گفته می‌شود موتور سواران از راه دوچرخه استفاده میکنند! مسیر دوچرخه به این معنا نیست که فقط خط قرمزی بکشیم.


تاکید دادستان تهران برای افزایش شیفت در قسمت شرقی زیرگذر گلوبندک


وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت زیرگذر گلوبندک و تاکید دادستان تهران مبنی بر ساخت سریعتر و افزایش تعداد شیفت‌های آن بیان کرد: ما خواستیم تا دادستان پروژه را ببینید. این پروژه دو قسمت غربی و شرقی دارد و برنامه افتتاح ما ۱۶ بهمن بود که روز‌های آخر متوجه شدیم استاندارد آسانسور گرفته نشده است و مشخصات فنی دقیقی می‌خواهد، چون تعداد زیادی از مردم از آسانسور استقاده می‌کنند گفتیم تا بیمه آن گرفته نشود نباید افتتاح شود و این مربوط به قسمت غربی است و دادستان تهران به افزایش شیفت در قسمت شرق تاکید داشت و قسمت شرقی هم تا پایان تابستان ۱۴۰۰ افتتاح می شود.

صبوری دیلمی با اشاره به امنیت شهر گفت: در دهه ۶۰ نوجوانان برای رفتن به مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کردند، اما اکنون همه با سرویس می‌روند و این نشان از حاکمیت خودرو بر شهر است و این نتیجه اهمیت دادن بیش از حد به ماشین است و ما باید کاری کنیم تا پیاده راه جای موتورنباشد و البته در  راهی که ایجاد میکنیم نتیجه خوبی می‌بینیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا در گذشته نا امن بود، اما با توسعه این پروژه امنیت به محلات باز می‌گردد.

وی بیان کرد: در جلسه با معلولین درخواست عدم استفاده از سنگ فرش‌های مشابه خیابان ۳۰ تیر شد. به همین منظور ضوابط و مشخصات فنی سنگ فرش‌ها تایید شد و از این به بعد سنگ فرش‌های شهر مشابه خیابان ۳۰ تیر نخواهد بود.

صبوری دیلمی درباره فرونشست در شهر اظهار کرد: فرونشست‌ها ارتباطی به پروژه‌های عمرانی ندارد بلکه مربوط به برداشت آب است. سازمان نقشه برداری کل کشور و برخی نهاد‌های متولی در حال کار بر روی این موضوع هستند، اما این موضوع نگران کننده نیست.

انتهای پیام /

برچسب ها: پیاده راه ، عمرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار