باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سبز شدن تیر چراغ برق در مسیر دوچرخه/ تکرار کاهش مسیر پیاده رو و ادامه تناقض با شعار انسان محوری

باوجود پر سر و صدا شدن طرح ایجاد مسیر دوچرخه سواری، عیب و نقص‌های چشمگیری در این مسیر‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش شهرداری تهران تصمیم گرفت برای مقابله با آلودگی هوا مسیر‌هایی را برای دوچرخه فراهم و شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق کند که چنین امری نیاز به در نظر گرفتن جزئیات دارد که در غیر این صورت به نتایج مطلوبی منجر نخواهد شد و وجود اشتباه در ایجاد خطوط دوچرخه سواری در مقابل ساختمان شهرداری تهران موضوعی است که به چشم می‌آید.

این روزهاکه مسئله بیماری کرونا و فاصله گذاری اجتماعی و ترافیک در ساعات پایانی روز بسیار پررنگ است، وجود مسیر‌های دوچرخه سواری کمک بسیار بزرگی برای متعادل سازی شرایط است. دوچرخه در عبور و مرور شهروندان و کاهش آلودگی هوا اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل هم شهرداری تهران، توسعه خطوط دوچرخه سواری را شروع کرد.

اینکه شهرداری خطوط دوچرخه سواری را در سطح شهر توسعه می‌دهد،  اهمیت دوچرخه سواری را می‌رساند، اما خطوطی که مبتنی بر قوانین شهرسازی و حمل و نقل باشند ارزشمند است. ایجاد مسیر‌های نصفه و نیمه شاید در ابتدا آغاز پیاده سازی این طرح را نشان دهد، اما در واقع با بی توجهی به قوانین و محدودیت‌های هر منطقه نقص کار را به رخ می‌کشد.

معارض برقی در مسیردوچرخه سواری/محدود شدن حریم پیاده راه‌ها


بیشتر بخوانید


این روز‌ها با نقص‌هایی در ایجاد مسیر‌های مخصوص دوچرخه مواجه می‌شویم که اهرم نظارت بر این امر را زیر سوال می‌برد. از کشیده شدن خطوط دوچرخه در سمت چپ خیابان که بر اساس قانون حتما باید در سمت راست خیابان ایجاد شود، کم شدن وسعت خیابان‌های پر تردد و قدیمی، تبدیل شدن مسیر‌های دوچرخه سواری به مسیر عبور موتور سیکلت‌ها و ایجاد خطر برای دوچرخه سواران و کوچک شدن حریم پیاده راه‌ها تا از بین رفتن مسیر نابینایان در پیاده راه.

حالا با یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح خطوط دوچرخه مواجهیم، که درخیابان آزادی و در محدوده منطقه ۹ تهران، درست رو به روی شهرداری منطقه۹ وجود دارد. تیر‌های چراغ برق در مسیر دوچرخه سواری هستند و عملا مسیری برای دوچرخه نیست و گویا صرفا خطوطی نمادین به عنوان مسیر دوچرخه سواری است.

سید مصطفی موسوی لاری، شهردار منطقه ۹ تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «در خصوص وجود معارض برقی در مسیر دوچرخه در ضلع شمالی خیابان آزادی، مکاتبه و هماهنگی لازم با اداره برق در خصوص جابه‌جایی پایه روشنایی در مسیر دوچرخه انجام شده و پس از طی مراحل قانونی انجام خواهد شد».

فارغ از این قضیه که آیا مکاتبات وهماهنگی‌ها برای جابه‌جایی پایه‌های روشنایی در مسیر دوچرخه انجام شده و نتیجه مثبتی خواهد داشت یانه، قبل از اجرای طرح نیاز به نظارت کافی و لازم است تا با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر منطقه و وجود موانع و معارض در مسیر این خطوط ایجاد شود و نیاز به هزینه‌های هنگفت و مجدد برای اصلاح و جابه‌جایی معارض برقی نباشد.

شهرداری منطقه ۹ در واکنش به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان «سبز شدن تیر چراغ برق در مسیر دوچرخه» توضیحاتی ارائه داد که متن آن به شرح زیر است:

«در خصوص وجود معارض برقی در مسیر دوچرخه ضلع شمال خیابان آزادی به آگاهی می‌رساند؛ مکاتبه و هماهنگی لازم با اداره برق در خصوص جابجایی پایه روشنایی واقع در مسیر دوچرخه انجام شده و پس از طی روال قانونی انجام خواهد شد. در این خصوص با نصب بنر در طول مسیر به شهروندان محترم اطلاع رسانی شده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار