در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دست‌های پشت پرده در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: دست‌های پشت پرده در بازار سرمایه ایران وجود دارد و برآیند‌های کشمکش بین صنف‌های مختلف جهت بازار را تعیین می‌کند.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با واگذاری بخش‌های دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: دولت برای امسال نیز ممکن است موفقیت چندانی نداشته باشد، درست است قیمت سهام افت پیدا کرده، اما هنوز خرید در دستور کار حقوقی‌ها قرار ندارد، در چنین مواقعی به شکل خصولتی یعنی شرکت‌های حقوقی که در حقیقت ساختار دولتی دارند، نسبت به ظرفیت و توان یک عددی را محقق خواهند کرد.

او در ادامه افزود: حال با یک نگاه بدبینانه و توطئه آمیز می‌توانیم بگوییم که دلیل اصلی ریزش بازار این است که افراد از یک لابی خبر داشتند و برای اینکه بتوانند بازار را در کف قیمتی داشته باشند، قیمت‌ها را پایین آوردند، پس دیگر افراد به خرید و فروش اقدام نمی‌کنند و اجازه می‌دهند که بازار پایین بیاید، به هر حال دست‌های پشت پرده در بازار سرمایه ایران بسیار است و برآیند‌های کشمش بین صنف‌های مختلف جهت بازار را تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید


عمیدی اظهار کرد: منفی‌های بازار از چندین جهت معنادار است، یکی از این موارد احتمال واگذاری سهام دولتی است و خریداران وقتی می‌خواهند بخرند تلاش می‌کنند تا با قیمت پایین‌تر سهام را بخرند، و همچنین، در بازار منفی معمولا اوراق، خریداری نمی‌کنند،. دلیل دیگر منفی بازار می‌تواند عرضه اوراق توسط دولت باشد، اگر نمودار فروش اوراق را تا همین بهمن ماه نگاه کنیم، کاملا صعودی است، این قضیه به این معنی است که حجم فروش اوراق دولتی بسیار بالا رفته است، پس منفی بودن بازار را می‌توان تا حدودی نسبت به عواملی که گفته شد دستوری دید.

عمیدی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از این واگذاری محقق خواهد شد؟ و آیا مردم می‌توانند به این موضوع اطمینان کنند؟ بیان کرد: باید دید تلاش حقوقی‌ها برای خرید سهام به چه صورت خواهد بود، تا بفهمیم چه میزان از این واگذاری محقق می‌شود، در رابطه با این قضیه که مردم اعتماد کنند، می‌توان گفت خرید هر کالایی با نوسان قیمت همراه است، برای مثال کسی که طلا می‌خرد، اگر قیمتش کاهش پیدا کند، شاید باز هم به خرید طلا اقدام کند، پس نوسان در همه چیز وجود دارد، در سرمایه گذاری افراد گاهی سود یا ضرر می‌کنند، پس سرمایه گذاری همیشه با افت و اصلاح قیمت همراه است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: این ماجرا را که می‌گویند اعتماد از بازار سرمایه رفته است، قبول ندارم، چون یک مقدار سیاه نمایی می‌شود، تمام بازی‌هایی ک در کنار معاملات سهم شکل گرفته اعتماد را از بین برده و ترس ایجاد کرده، در این جا باید نهاد‌های ناظر بیشتر به این ماجرا بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
ملت دارن فرار میکنن از بورس ایران
چی داری میگی کارشناس؟؟ این تحلیل فقط به درد خودت میخوره، اعتماد مردم به شدت آسیب دیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
دست پشت پرده خود خود دولت دزد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
سهام عدالت را آزاد کنید شب عیدی پول نداریم.همه چی گران شده.چند ماهه حقوق ندادن.کارگر پیمانی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
مجلس انقلابی پس کجایی بورس نابود شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
شاخص بورس را تا 1700000 بیارید تا ملت از ضرر بیرون بیان
Iran (Islamic Republic of)
شب عید پول نداریم
۱۶:۴۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
مردم دیگه پولی براشون نمانده لااقل شب عیدی بورس را مثبت کنید.یکم شیرینی و آجیل بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
مسعود خوانساری :

آمارهای اعلام شده و مستند نشان می‌دهد که طی ده سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.


نمود این اتفاق را امروز در خرید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کشورهای همسایه از سوی ایرانیان می‌بینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
شنبه ساعت 9 صبح اپال را بفروشید تا باز مافیای بورس جیب شما مردم را نزند.
Iran (Islamic Republic of)
نقشه کش بورس
۱۶:۴۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
وقتی قانون مدرک تحصیلی را زمستان پارسال برای گرفتن کد بورس برداشتن معلوم بود برای پولهای مردم نقشه کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
دست پشت پرده در بورس همان سازمان بورس و کارگزاری ها هستند که عرضه اولیه ها را گران به مردم انداختن.وسپهر یکی از اونهاست.اپال هم در آینده وسپهری دیگر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
انتقاد به صدا و سیما
۱۶:۳۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا باشگاه خبرنگاران جوان در شبکه خبر و خبر سراسری شبکه اول بخش اقتصادی راه اندازی نمیکند.همه جا اقتصاد حرف اول را می زند اما باشگاه در حوزه اقتصاد هیچ فعالیت خبری در رسانه ملی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
دادخواه
۱۶:۲۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
نظرات اعتراضی مردم درباره بورس و سهام عدالت و بازار مسکن و اجاره مسکن و گرانی روغن و قند و برنج و دارو را در سایت باشگاه خبرنگاران و خبرهای سراسری صدا و سیما پوشش بدید و پخش هم کنید.مسئولان اینقدر سرگرم مسایل سیاسی هستند که به وضع اسفناک بورس و قیمت های سرسام آور مسکن و اجاره و دارو و گرانی مایحتاج ضروری زندگی اهمیت نمی دهند.چرا مجلس و دولت و دستگاه قضایی در بازار بورس و مسکن و گرانی ها ورود نمیکنند تا مردم کمی آرامش داشته باشند.فشار زیادی روی میلیونها ایرانی است.لطفا انعکاس رسانه ای بدید و پیگیری اساسی کنید.
یاحق
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار خبر 14
۱۶:۰۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
آقای قالیباف در میز اقتصادی که جدیدا گذاشته اند زمانش خیلی دیر است.اخبار اقتصادی ندارد.وسط اخبار جای تحلیل نیست.
میز اقتصادی باید اخبار اقتصادی داشته باشد.بیشتر مردم دنبال خبر هستند.
چرا وسط خبرها بخش اخبار اقتصادی نمیگذارید.
اخبار بورس قیمت ارز سکه باید روزانه اعلام شوند.
اخبار صنعت و معدن و بانکه و تجارت و مسکن و کشاورزی و تولید را پوشش بدید.
تاکید میکنم کیفیت خبرهای اقتصادیتون ضعیفه.اونم با این حجم اخبار اقتصادی روز.
از رقبای خودتون عقب افتاده اید.خودتان را بروز کنید.
اخبار سیاسی را کمتر کنید.دنیا دنیای اقتصاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
بورس مساوی است با کوره پول سوزی مردم ساده و مستضعف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
عرضه اولیه ها را گران به مردم می فروشند و بعد دوباره زیر قیمت از مردم می خرند اینطوری کسری بودجه دولت را در می آورند.کسی هم نیست به آقایون در بورس بگوید بالای چشم شما ابرو.این است اقتصاد و بورس ما
Iran (Islamic Republic of)
زیان دیده در بورس
۱۵:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
اخبار سراسری ساعت 14 و 21 و خبر 20/30 اصلا اخبار بورس را انعکاس نمی دهند.نکند چون دولت و مجلس با اون دعوای ساختگی سر اوراق نفتی باعث نابودی 50 تا 70 درصد سرمایه مردم شدن دیگر خجالت میکشند اسم بورس را بیاورند.خرداد و تیر و مرداد خوب مردم را تشویق میکردید و هر روز اخبار بورس را می دادید چرا حالا خبر ساعت 14 و 21 و 20/30 از بورس حرفی نمی زند؟
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۵:۴۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا باید خود دولت گران فروشی در سهام کند و سهامش را تابستان گران به مردم بفروشد؟و حالا هیچ حمایتی از سهامداران نکند.
حتی بیشتر عرضه اولیه های امسال گران عرضه شدن.عرضه اولیه هایی مثل بگیلان وسپهر آبادا امین ثامید بپیوند و حتی همین اپال و ..... و بعد از یک رشد کوتاه مدت چند ماهه به زیر قیمت عرضه اولیه رسیدن.آیا نباید سازمان بورس و نهادی نظارتی بر قیمت کارشناسی یک عرضه اولیه نظارت کنند؟اپال را چند هفته بعد زیر نظر بگیرید خواهید دید زیر قیمت عرضه اولیه می آید که غیر قانونی است و نشانه زد و بند بین ناظران بورس و شرکت های عرضه کننده در بورس هست که باعث عرضه شدن سهم ها 50 تا 100 درصد بالاتر از قیمت واقعی به مردم میشود..چرا اینها را در صدا و سیما و خبر سراسری پیگیری نمیشود؟
بخدا مردم نابود شدن تو بورس.سرمایه مردم رفته و صدا و سیما فقط تماشاچی هست.رسانه شما مگر ملی نیست؟مگر ما ملت نیستیم؟
Iran (Islamic Republic of)
شیرازی
۱۵:۴۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا صدا و سیما یک گزارش از وضع بورس پخش نمیکند؟
یکبار شد یک برنامه انتقادی از وضع بورس و مدیریت ناکارآمد بورس آن در خبر سراسری نشان دهید؟
وضع بورس هر روز منفی است و صندوق های ثابت و حقوقی ها که 8 ماه پیش سهام های دولت را به مردم در اوج بورس فروختن و پولهاشون را از بورس خارج کردن.آیا نباید بخشی از اون پول را به بورس برگردانند؟
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۵:۳۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
تا وقتیکه در خبر سراسری هر روز بر علیه فساد در بورس گزارش و خبر پخش نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد و سرمایه مردم به فنا خواهد رفت.وقتی دولت راحت دست تو جیب مردم میکند و کسری بودجه را از جیب مردم بر می دارد و رسانه ملی نظرات مخالف را پخش نمیکند انتظار درست شدن بورس را نداشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
حیاتی
۱۵:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
صدا و سیما واحد مرکزی خبر 20/30 چرا از اینهمه خیانت به مردم در بورس گزارش پخش نمیکنید؟مگه مردم پول دزدی آوردن تو بورس چه هر روز منفی شود.این پول اومده برای حمایت از شرکتها باید مردم یک سودی کنند نه اینکه 6 ماهه هر روز بازار منفیه.دولت با پول مردم دارد کسری حقوق ها و هزینه های جاری را پرداخت میکند.مجلس انقلابی هم نه استیضاح میکند نه بازخواست نه تشر به وزیر اقتصاد و رئیس بورس می زند پس کی مسئول پاسخگویی به مردم است.
آخرین اخبار