رمزارز‌ها زیستگاه مناسبی برای پولشویی و قاچاق

پژوهشگر فضای مجازی درباره رمزارز‌ها و کاربرد آن در جهان نکاتی را بیان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید علیرضا آل داود گفت: یاری از کشور‌ها مانع اجرایی شدن رمزارز‌ها نظیر بیت کوین در کشورشان شده اند؛ چراکه این نوع پول می‌تواند منتج به ضرری باشد که پس از مدتی شهروندان آن‌ها ممکن است متحمل شوند و یا اینکه، چون رمزارز‌ها دیگر تعلقی به یک منطقه و جغرافیا ندارند، می‌توانند تهدید بزرگی برای مجهز کردن تروریست‌ها، مافیا‌های قاچاق انسان و مواد مخدر و فعالان در حوزه پولشویی شوند، زیرا رمزارز‌ها می‌توانند فضای امنی را برای زیست تروریست‌ها و جنایتکاران به وجود آورد.


بیشتربخوانید

  • بیت کوین بخریم یا رمز پول ملی؟!

آل داود تصریح کرد: رمزارز‌ها که با نام‌های ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال Cryptocurrency نیز شناخته می‌شود بیشتر با هدف ایجاد تراکنش‌های مخفی و حذف واسطه‌هایی نظیر بانک‌ها و مراکز اقتصادی، مالیاتی و نظارتی طراحی شده است.

این کارشناس فضای مجازی در گفتگو با «کسب و کار» تاکید کرد: بیت کوین، اتریوم و… به دلیل رمزنگاری بسیار قوی قابل ردگیری توسط دولت‌هایی نظیر ایران نیستند و استفاده از آن برای معاملات داخل کشور می‌تواند در بلندمدت به تهدید بزرگ مالی کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: رمزارز‌ها می‌توانند منجر به ایجاد روش‌های نوین و بی‌سابقه‌ای برای کسب درآمد از اقدامات خرابکارانه توسط تروریست‌ها و مجرمان شوند و به همین دلیل بسیاری از موسسات سایبری یکی از مهم‌ترین تهدیدات جهان وابسته به این فضا در سال ۲۰۱۸ میلادی را ارز‌های دیجیتال دانسته بودند.

این مدرس سواد رسانه‌ای به تجربه سرمایه‌گذاری مردم روی موسسات مالی غیرمجاز در کشور اشاره کرد و افزود: مردم تجربه و عبرت سرمایه‌گذاری روی موسسات مالی غیر مجاز را همواره به خاطر داشته باشند؛ چراکه سرمایه‌گذاری روی هر موسسه یا فرصت اقتصادی بدون پشتوانه و غیرمجاز آن هم در فضای مجازی به طور قطع عده‌ای را با ضرر شدید و عده محدودی از جمله موسسان این فرصت‌های اقتصادی را مولتی میلیاردر خواهد کرد.

این مدرس سواد رسانه‌ای با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری روی رمزارز‌هایی نظیر بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین هم داخل کشور ما واقعا در شرایط غیر پایدار فعلی که مردم در فقر سواد رسانه‌ای و فقر سواد اقتصادی مرتبط با رمزارز‌ها هستند می‌تواند بسیار خطرناک باشد، افزود: افت شدید قیمت بیت کوین طی هفته‌های گذشته و همچنین مابه التفاوت و عدم ثبات قیمت ریال نسبت به دلار از فاکتور‌های مهم خرید و فروش هوشمندانه رمزارزهاست و این در حالی است که هر کسی طی ماه‌های گذشته اقدام به خرید و فروش بیت کوین کرده امروز با اصلاح قیمتی اخیر بیت کوین با ضرر بسیار زیاد مواجه شده است.

آل داود با تاکید بر اینکه رمزارز‌ها با مشکلات متعددی هم روبه‌رو هستند، افزود: وقتی نمودار‌های مرتبط با بیت کوین را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم این رمزارز ۴ بار یعنی در اوت ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۳ دچار مشکل فنی، اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۲۱ دچار افزایش شارپی عجیب و کاهش شدید قیمتی شده و احتمال اینکه در آینده نیز با افزایش تعداد مشتریانش این مشکلات دوباره تکرار شود، بسیار زیاد است.

این مدرس سواد رسانه‌ای اضافه کرد: از جمله چالش‌های امنیتی ارز‌های دیجیتال ذخیره شدن آن‌ها روی کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه شخصی افراد است بنابراین با دزدیده شدن کامپیوتر، تلفن همراه، فراموشی رمز عبور کیف پول و هک شدن ابزارها، بیت کوین‌ها به راحتی از دست می‌روند یا توسط هکر‌ها دزدیده می‌شود.

آل داود با اشاره به اینکه در سال ۹۷ دو تن از فعالان ایرانی در حوزه بیت کوین از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک تحریم شدند و دسترسی آنان با کیف پول الکترونیکی شان قطع شد، تصریح کرد: با این اقدام مشخص شد تمام داستان‌های غیر قابل ردیابی بودن بیت کوین افسانه‌های ساخته شده توسط آمریکایی‌ها برای اشراف اطلاعاتی، تامین مالی تروریست‌های تحت مدیریت‌شان، پولشویی، جهانی سازی اقتصاد با بستر فضای مجازی و… بوده است و امکان اینکه پشت سر بیت کوین آژانس امنیت ملی آمریکا باشد بعید به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: ورود رمزارز‌های خارجی می‌تواند استارتاپ‌های داخلی را با چالش‌های جدی روبرو کند، چراکه منتج به کسب و کار‌های غیرقانونی، غیر قابل پیگیری، فرار مالیاتی، تقلب در فروش کالا‌های اصلی، خدشه در اعتماد عمومی در زمینه تجارت الکترونیک و… شود.

آل داود ادامه داد: طراحی رمزارز داخلی می‌تواند منتج به شفافیت بسیار زیادی در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی شود و حتی قرارداد‌های هوشمند در نسل دوم این رمزارز‌ها می‌تواند چرخه مطمئنی برای این حوزه به حساب بیاید.

منبع: کسب و کار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار