رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم؛

روزانه یک میلیارد تومان برای نگهداری شهر قم هزینه می‌شود

اخوان گفت: روزانه یک میلیارد تومان برای نگهداری شهر قم، هزینه می‌شود و دراین‌باره مدیریت شهری نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان در کاهش هزینه‌هاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم پیرامون وضعیت بودجه شهر قم گفت: وظیفه کمیسیون رسیدگی به فرآیند بودجه، اصلاحیه‌ها و متمم‌های احتمالی و موضوع تفریغ بودجه و نظارت بر تحقق منابع و مصارف است.

اخوان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ اختلاف ۱۰ درصدی در بودجه پیشنهادی شهرداری قم با بودجه مصوب ۳ هزار و ۶۲ میلیارد تومانی در شورای اسلامی شهر قم دیده می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم افزود: در جهت بررسی بودجه سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۰ جلسه پیرامون ارزیابی درآمد‌ها و هزینه‌ها برگزار شد.

اخوان بیان کرد: درمجموع منابع داخلی شامل عوارض، مالیات و بخشی از کمک‌های دولتی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد منابع بودجه شهرداری را شامل می‌شود که در حدود ۱۲۷۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم یادآورشد:همچنین منابع غیر نقدی بودجه نیز که از محل فروش املاک و برخی سرمایه‌گذاری به دست می‌آید نیز در حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است.

اخوان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۸۷۰ میلیارد تومان از مصارف بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم برای بودجه جاری و ۱۹۵۰ میلیارد تومان ویژه بودجه عمرانی و حدود ۲۷۰ میلیارد تومان نیز برای بازپرداخت اوراق مشارکت و تسویه بدهی شهرداری به سیستم بانکی است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: از طرفی مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۰ نیز از محل منابع خارج از منابع داخلی شامل تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و اوراق خزانه بابت بازپرداخت دیون دولت به شهرداری است.

اخوان افزود: روزانه یک میلیارد تومان برای نگهداری شهر قم، هزینه می‌شود و دراین‌باره مدیریت شهری نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان در کاهش هزینه‌هاست.

همچنین سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: این کمیسیون ۹ زیرمجموعه شامل سازمان‌های مختلف تحت نظارت دارد و هرسال تصویب و اصلاحیه بودجه و تعرفه‌ها و بررسی عملکرد این سازمان‌ها را عهده‌دار است.

او افزود: روزانه ۷۲۰ تن زباله در قم تولید می‌شود و دراین‌ باره تولید ۳۲۰ تن کود از پسماند در قم داریم که ویژه مصارف کشاورزی و فضای سبز است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: روند نامطلوب دفن زباله در قم مشکلاتی را به وجود آورده است و در آینده به یک کلان‌شهر دفن پسماند تبدیل می‌شویم.

او تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ۱۲۰ نقطه جمع‌آوری پسماند در قم فعال است، اما بیش از ۷۲۰ نقطه شناسایی‌شده و این امر مشکلاتی را به وجود آورده و طرح ساماندهی این نقاط در دستور کار قرار دارد.

سبحانی ثابت بیان کرد: در بخش آرامستان‌ها با عوارض و تعرفه‌های تعیین‌شده تلاش شده تا هزینه دفن اموات بومی کاهش و دفن اموات غیربومی افزایش یابد.

او در مورد خدمات در سطح شهر عنوان کرد: رفع ۸۰ درصدی از مشکلات آب‌گرفتگی شهر یکی از رویکرد‌های مهم در این حوزه است و بخش زیادی از مشکلات در زمستان بارندگی رفع شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در حال حاضر نیز کف سازی و ساماندهی بازار کهنه و نو با همکاری اداره کل میراث فرهنگی در حال انجام است.

او گفت: امید است با تمهیدات لازم این دو بازار با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود.

در این جلسه محسن محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: بازگشایی محور‌های مواصلاتی و کاهش ترافیک یکی از اولویت‌های مهم شورای شهر قم در سال ۹۹ بود و دراین‌باره ۴۵۰ میلیارد تومان جهت تکمیل و بازگشایی محور‌های درون‌شهری قم هزینه شد.

همچنین روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در طول ۴ سال فعالیت شورای اسلامی شهر حدود ۱۷ پروژه در بخش تقاطعات شهری اجراشده و حدود ۷۰ درصد از کل بودجه شورای شهر قم هرساله در بخش عمرانی هزینه شد.

امراللهی تصریح کرد: در سال ۹۸ نیز ۱۰۸ اتوبوس خریداری‌شده و فرآیند خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است، ضمن اینکه ۷۰ اتوبوس شهری نیز با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه اورهال شد، در شرایطی که امروز هر اتوبوسی بیش از یک میلیارد تومان هزینه دربردارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: بودجه ، شورای اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار