استاندار کرمان:

۹۴۳ نفر در انتخابات شورای شهر در استان کرمان ثبت نام کرده اند/ توزیع ثروت در کرمان متوازن نیست

زینی وند با بیان اینکه تاکنون ۹۴۳ نفر در انتخابات شورای شهر در استان کرمان ثبت نام کرده اند، گفت: از این تعداد ۸۹ درصد مرد و ۱۱ درصد زن هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی وند، استاندار کرمان امروز در جمع اصحاب رسانه  در استانداری کرمان با تاکید بر برگزاری انتخابات سالم، پرشور و مطمئن  گفت: آمادگی کامل  برای برگزاری انتخابات در استان داریم. 

 او با بیان اینکه  تاکنون ۹۴۳ نفر در انتخابات شورای شهر در استان کرمان ثبت نام کرده اند، افزود: از این تعداد، ۸۹ درصد مرد و ۱۱ درصد زن هستند.

زینی وند  تصریح کرد:  ما با آمادگی کامل در استان فرایند انتخابات را شروع کردیم و هیئت‌های اجرایی تشکیل شده که امروز آخرین روز ثبت نام شورا‌های شهر است. 

او بیان کرد: امیدواریم امروز به عنوان آخرین روز ثبت نام همه کسانی که توانمندی دارند، ثبت نام کنند و خودشان را در معرض رای مردم قرار بدهند.

استاندار کرمان افزود: در روز انتخابات، آمادگی کامل وجود دارد و هیئت‌های اجرایی ما با کمترین اختلاف و تعامل، آماده انتخاباتی سالم، پرشور و رقابتی هستند.

او با بیان اینکه فرآیند و ساختار انتخابات در کشور ما در ساختاری اطمینان‌بخش است، بیان داشت:  شمارش آرا، الکترونیکی است و در دوره گذشته به وسیله دستگاه‌های احراز هویت، فرآیند‌های انتخابات انجام شد که کمترین خطا را داشت.

زینی وند درادامه با اشاره به وجود نقاط محروم در استان کرمان گفت: برنامه متوازن براساس ثروت عظیم استان درست توزیع نشده و توزیع ثروت متوازن در استان کرمان نیست.

او افزود: استان کرمان در تولید شغل در بخش خدمات از میانگین کشور و استان‌های همجوار به شدت پایین‌تر است و ما همه توجه خود را متوجه معادن و صنایع اطراف کرده ایم و توسعه نامتوازنی وجود دارد که باور نمی‌کنم برخی از مناطق استان ثروتمند کرمان، در این حد محروم باشند و متاسفانه توسعه متوازن با استفاده از منابع عظیم کرمان برای استان تعریف نکرده ایم.

استاندار کرمان بر لزوم ترویج و نهادینه کردن مطالبه گری در استان تاکید کرد و افزود: وضعیت استان کرمان در شان دارایی‌های این استان نیست و برای برون رفت از این وضعیت، رسانه‌ها و نخبگان پیشنهادهای خود را ارائه بدهند.

او گفت: باید حداکثر حساب شرکت‌هایی را که ثروت آن‌ها از کرمان تامین می‌شود، به این استان انتقال دهند و ما در همه حوزه‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا حق و حقوق استان را بیاوریم.

زینی وند بیان کرد: باید پیگیری شود که شرکت‌های بزرگ در مناطق مختلف استان، کار انجام دهند و باید رسانه‌ها کمک کنند از ثروت شرکت‌ها در توسعه توازن و ایجاد ظرفیت‌های جدید در ظرفیت‌های نهفته این استان استفاده کرد.

او  تصریح کرد: بخش عمده‌ای از سهام این شرکت‌ها متعلق به دولت است و در واقع ثروت ملی است و شرکت‌هایی مانند گل گهر، مس سرچشمه و گهرزمین سهامداری و نوع ارتباطشان با دولت فراز و فرود‌هایی دارد.

استاندار کرمان گفت: تقاضای مشخص ما این است شرکت‌های بزرگ از ظرفیت و پول کلانی که در اختیارشان است، در جایی که معین اقتصادی هستند کار کرده و در جا‌هایی که توجیه دارد، صنایع وابسته به خود را در کل استان توزیع کنند و در یک جا تمرکز نداشته باشد و خواسته دیگر سپرده گذاری ثروتشان در بانک‌های استان است.

او گفت: باید تولید ثروت را توزیع کنیم؛ یعنی با ایجاد کارخانه در منطقه محروم، افرادی مشغول به کار شده و مسئولیت اجتماعی انجام شود و صنایع زیردست شکل گیرد؛ البته در مناطقی از استان کار‌هایی در حال انجام است. همچنین بخش عمده‌ای از سهام بورس متعلق به استان کرمان است و از این ظرفیت در تامین مالی پروژه‌های استان استفاده شود.

زینی وند تصریح کرد: شرکت‌هایی که امکانش را دارند صنایع مربوط به گردشگری و کشاورزی ایجاد کنند و اینکه در کنار مردم باشند و کمک‌های حمایتی و معیشتی داشته باشند و پیشنهاد مشخص من تاسیس سازمان مسئولیت‌های اجتماعی در استان کرمان است.

استاندار کرمان گفت: اکنون هر فردی در یک گوشه‌ای کمکی می‌کند که اگر تجمیع شود و در شورا‌های صلاحیت دار بیایند با استفاده از داده‌های دقیق از مسائل استان، چهره استان در طول پنج سال متفاوت خواهد شد.

آیا در کرمان، کمبود مرغ وجود دارد؟ 

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص کمبود مرغ و سیمان گفت: تولید مرغ نه تنها کاهش نداشت است؛ بلکه افزایش هم داشته و وضعیت موجود، بخشی فرهنگی است و بخشی به سیستم توزیع برمی گردد که در شبکه توزیع برخورد می‌شود؛ چرا که سیستم توزیع فساد زا است و دلالان و سوء استفاده کنندگان به مردم رحم نمی‌کنند و ما در این زمینه داریم برخورد می‌کنیم.

گردشگری به فرمان نیست/دنیایی از ظرفیت های پنهان در استان کرمان وجود دارد

استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به راهکارهای دولت در استان برای اتصال استان کرمان به مثلث گردشگری کشور گفت: از دیدگاه من کرمان از پازل گردشگری کشور، جایگاه پایین‌تری دارد، این در حالی است که کرمان باید در مثلث گردشگری کشور شامل یزد، اصفهان و شیراز قرار گیرد.

او افزود: گردشگری به فرمان نیست؛ اما ایجاد گفتمان شروع برنامه است و حتما باید کلید واژه ایجاد شود و نخبگان و رسانه‌ها آن را به مطالبه عمومی تبدیل کنند.

زینی‌وند بیان داشت: قدرتمندترین ابزار کنونی رسانه‌ها هستند و انتظار داریم کلیدواژه‌هایی که مطرح می‌کنم روی آن ها مطالعه و گفتمان‌سازی کنند.

او با بیان اینکه اقدامات خوبی از سوی معاونت عمرانی در احیای خانه‌های تاریخی شده است،‌گفت: دنیایی از ظرفیت‌های پنهان در استان وجود دارد و با وزیر گردشگری هم مذاکره کردیم و الان در ذهن ایشان هم مربع گردشگری در این بخش از کشور مطرح است و آماده‌ام در برنامه‌ها و بودجه طرح‌های گردشگری را قرار دهیم و هر گونه حمایت را از این حوزه انجام می‌دهیم.

استاندار کرمان بیان کرد: گردشگری در استان غیرفعال است؛ اما گردشگری با تبلیغات و بوم‌گردی‌های زیبا است.

او در خصوص جشنواره موسیقی نواحی گفت: بدون محدودیت هر امکان و اعتباری باشد برای آن می‌گذاریم؛ اما اکثر استان‌ها مدعی برگزاری آن هستند، حتما حضوری با وزیر ارشاد به عنوان مطالبه جدی و برند استان کرمان، برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را دنبال و پیگیری خواهیم کرد که حتی اگر به صورت ملی این جشنواره از کرمان برود، به صورت استانی جشنواره‌ای را داشته باشیم.

اعتقادی به اعمال دیدگاه سیاسی در کار اجرایی ندارم

زینی وند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در تصمیمات خودتان سیاسی کاری می‌کنید؟ گفت: همه آدم‌ها گرایش سیاسی و دیدگاه دارند، من هم فرد تحصیل کرده و خوب درس خوانده هستم و حتما دیدگاه سیاسی دارم؛ اما در کار اعتقادی به سیاسی کاری و جناح سیاسی ندارم.

او بیان داشت : اینکه می‌گویم مدیران با دولت همسو باشند برای این است که کار مردم صورت گیرد، فرماندار و مدیرکل؛ اگر برنامه‌های دولت را قبول نداشته باشد که شمشیر نمی‌زند؛ اما به معنای این نیست که همه مدیران باید از یک جناح انتخاب شوند.

زینی‌وند گفت: به صورت شفاف و واضح گفته‌ام که در انتخابات و کار هیچ مدیری حق دخالت دادن تفکر سیاسی خود را ندارد، کار قانونی در تراز جمهوری اسلامی باید انجام گیرد، من استاندار نظام جمهوری اسلامی‌ام و به این مسئله اعتقاد دارم، اعتقادی به اعمال دیدگاه سیاسی در کار اجرایی ندارم، اما هماهنگی با برنامه‌های دولت باید صورت گیرد.

آب را در استان مدیریت کنید 

او در ادامه این نشست درباره مسئله آب استان، گفت: راه‌اندازی پژوهشکده آب بسیار ضرورت دارد، ما هر اندازه آب هم انتقال دهیم؛ اما مدیریت نداشته باشیم، موفق نخواهیم شد. مثلا در دشت‌های ماهان میزان قیمت آب مصرفی در مزارع را با محصول تولیدی بسنجید، واقعا در حال هدر دادن آب هستیم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه دنیا به سمت کشاورزی دانش‌محور پیش رفته است، بیان کرد: آبی که از خلیج فارس در حال انتقال است، هزینه زیادی روی آن گذاشته شده، پس باید آن را مدیریت کرد.

بیش از ۸۵ درصد مصوبات جلسات اجرایی شده اند

استاندار کرمان در پاسخ به این سوال که به چه میزان مصوبات جلسات به مرحله اجرا رسیده است؟ گفت: بیش از ۸۵ درصد مصوبات جلساتی که گذاشته‌ایم اجرایی شده اند.

او با تاکید بر این موضوع که استاندار نماینده دولت است و باید پیگیری و جلسات را داشته باشیم افزود: استانداری نباید بار دستگاه‌های اداری را به روی دوش بکشد، استاندار و معاونت استانداری باید هماهنگ کننده باشد. همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند و حقوق خودشان را انجام دهند.

 استان کرمان  در همه ابعاد به اندازه کشور است 

استاندار کرمان در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه همه مدیران وظیفه دارند در حد توان و وقت خودشان به مطبوعات پاسخ داده و ارتباط برقرار کنند، گفت: کرمان را به عنوان استان نمی‌توان دانست، این استان به اندازه کشور گستردگی، پرموضوع و با تنوع فراوان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی است.

او تصریح کرد: شخصا سعی کرده‌ام به خبرنگاران و رسانه‌ها و تشکل‌ها به عنوان نمایندگان مردم پاسخگو باشم؛ اما گاهی نیز تعدد کاری اجازه نمی‌دهد.

زینی وند گفت: نظام اداری ما پیچیده با قوانین متورم و بعضا ناکارآمد است که نه تنها تسهیلگر نیست؛ بلکه نظام مانع‌تراش و سنگ‌انداز است. قوانین بسیار زیاد هستند که فعلا هم نمی‌شود برای آن کاری کرد؛ اما راه میان‌بُر، مدیران جسور با ذهن حل المسئله‌ای است.

استاندار کرمان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تجمعات کارگری بیان کرد: تجمعات کارگری همیشه بوده و خواهند بود؛  اما ما نهایت حمایت قانونی را از این گروه‌ها داریم ضمن آنکه کمیسیون‌های کارگری‌ها فعال هستند؛ اما بخشی از مطالبات نیاز به تغییر قوانین دارند و در اختیار ما نیست.

پیگیر پروژه‌های کارخانه پلاسمای خون و پتروشیمی هستیم

زینی وند درباره حقوق دولتی معادن در استان بیان داشت: در بحث حقوق دولتی معادن، هیچ کوتاهی ندیدیم. بخشی از مباحث دست ما نیست و امیدواریم قوانین اصلاح شوند.

او درباره اخرین وضعیت کارخانه پلاسمای خون نیز گفت: برای کارخانه پلاسمای خون و پتروشیمی جلسات متعددی گذاشتیم و آن‌ها را رها نکرده‌ایم؛ اما این پروژه‌ها تنها شروع شده‌اند و روی سرمایه‌گذاری آن‌ها فکر نشده است.

کرونا در استان چه رنگی است؟

استاندار کرمان با اشاره به بیماری کرونا افزود: در استان کرمان ۱۳ شهر آبی و ۱۰ شهر زرد وجود دارد که از مردم خواهش می‌کنیم به هیچ وجه عادی‌سازی نکنند.

زینی‌وند با اشاره به تولید واکسن‌های بومی برای بیماری کرونا افزود: امیدواریم با افزایش واکسیناسیون بتوانیم تا بهار یا تابستان سال آینده شرایط بهتری را در استان و کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.