درباره قدیمی‌ترین هتل فعال در ایران بیشتر بدانید

شاید وقتی که عازم سفر هستید یا یک مرکز اقامتی را رزرو می‌کنید این فکر به ذهن شما نیز خطور کرده باشد که قدیمی‌ترین هتل ایران در کدام شهر قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،هتل پارس مشهد در خیابان امام خمینی (ارگ سابق) رو به روی باغ ملی قرار دارد. این هتل در سال ۱۳۱۶ هجری از سوی یک معمار روس و به سبک روسی به عنوان اولین مکان اقامتی با شیوه‌های پذیرایی به سبک مدرن و امروزی در مشهد ساخته شده است.

تزئینات به کار رفته در نمای اضلاع جانبی آن از قبیل آجرکاری و نقش برجسته‌های اجرا شده با خمیر آجر پخته است و فضای زیر زمین آن با کاربری فعلی که به صورت چایخانه سنتی در آمده است. این هتل در حال حاضر همچنان با کاربری اصلی خود فعالیت می‌کند و قدیمی‌ترین هتل فعال در ایران است.

علی نبوی بنیانگذار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی می‌گوید: اگر بخواهیم قدمت مراکز اقامتی را در ایران بررسی کنیم باید گفت که پیش از ایجاد هتل‌ها و مراکر اقامتی فعلی، کاروانسرا‌ها وجود داشتند که بعد‌ها بعضی از این کاروانسرا‌ها به مراکز اقامتی فعلی تبدیل می‌شوند. به طور مثال هتل عباسی فعلی در اصفهان پیش از این کاروانسرای شاه سلطان حسین صفوی بوده است و بعد‌ها در سال ۱۳۳۶ قرارداد ساخت این هتل منعقد می‌شود و در سال ۱۳۴۵ از آن بهره برداری می‌شود.

درباره قدیمی‌ترین هتل فعال در ایران بیشتر بدانید


بیشتر بخوانید



او می‌افزاید: قدیمی‌ترین و اولین هتل تاسیس شده در ایران، گراند هتل نام دارد که در خیابان لاله‌زار تهران قدیم واقع شده است. این هتل در اواخر دوره قاجار تأسیس شد، اما این هتل دیگر به عنوان مرکز اقامتی فعال نیست.

درباره قدیمی‌ترین هتل فعال در ایران بیشتر بدانید

این فعال گردشگری ادامه می‌دهد: هتل تاریخی پارس در سال ۱۳۱۶ با معیار‌های هتل‌های امروزی تأسیس شد. این بنا تا به امروز نیز به عنوان یک مرکز اقامتی فالیت دارد و پذیرای مهمانان است.

درباره قدیمی‌ترین هتل فعال در ایران بیشتر بدانید
نبوی بیان می‌کند: هتل تاریخی پارس در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نمای این بنا به همت میراث فرهنگی مرمت شده است و داخل هتل نیز بازسازی شده است.


انتهای پیام//م. م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۲۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
چه هتل جالبی من از این موضوع اطلاع نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۴۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
چه هتل جالبی من از این موضوع اطلاع نداشتم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۳۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
چه قدر خوبه که میراث فرهنگی مشهد همت کرده و در احیای این بنا کمک کرده به هر حال احیای این بناها باعث می شود علاوه بر حفظ هویت تاریخی جاذبه های گردشگری یه شهر هم تقویت شود
Japan
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
افرین به این سوژه پردازی