تفسیر قرآن؛

ویژگی انسان یکتا پرست چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۶ سوره کهف را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرْفَقًا

و آن‌گاه اصحاب کهف با یکدیگر گفتند که شما، چون از این مشرکان و خدایان باطلشان که جز خدا می‌پرستند دوری جستید باید به غار کوه گریخته و پنهان شوید تا خدا از رحمت خود به شما گشایش و توسعه بخشد و اسباب کار شما را با (روزی حلال و) آسایش مهیّا سازد. آن‌گاه به غار کوه رفته و به خواب شدند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۶ سوره کهف

تفسیر آیه ۱۶ سوره کهف

ابن‌عبّاس می‌گوید: «وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ»، این خطاب بعضی از آن‌ها به بعضی دیگر است و «این سخن تملیخا است». «مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً»؛ یعنی چیزی که به‌وسیله آن آرامش می‌یابید و بهره‌مند می‌شوید. این آیه از قول رهبر اصحاب کهف است که به جوانمردانِ همراه خویش، امید رحمت الهی و گشایش می‌دهد.

پیام‌های آیه ۱۶ سوره کهف

۱-موحّد واقعی، هم بت‌ها را رها می‌کند، هم از بت پرستان جدا می‌شود. «اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ»

۲-خداپرستان از سوی مشرکان در معرض تهدید هستند. «فَأْوُوا إِلَی الْکَهْفِ»


بیشتر بخوانید


۳-غارنشینی در فضای توحید، بهتر از شهرنشینی در فضای شرک است. «فَأْوُوا إِلَی الْکَهْفِ» حضرت یوسف نیز زندان را بر کاخ ترجیح داد و گفت: «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ»

۴-آنکه برای خدا قیام کند و با هجرت، دست از مسکن و جامعه خود بکشد، مشمول الطاف الهی می‌شود. «یَنْشُرْ لَکُمْ»

۵-سختی‌ها زودگذر و مقدّمه آسایش است. «یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرْفَقاً»

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار