مصرف غذا‌های شیرین در ماه رمضان، غلظت قندخون را به صورت ناگهانی بالا می برد

استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری، فرد تمایل بیشتری به مصرف غذا‌های قندی دارد که می‌تواند موجب غلظت قند خون فرد و زمینه ساز مشکلاتی برای سلامتی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد صفریان استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه رعایت اصول تغذیه در تمام ایام سال از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در ماه رمضان باید اصول تغذیه سالم برای حفظ سلامتی فرد روزه دار رعایت شود، گفت: پرهیز از مصرف غذا‌های چرب و شیرین در دو وعده افطار و سحر از اهمیت بالایی در حفظ سلامتی فرد روزه دار برخوردار است.

او با بیان اینکه تمایل افراد به مصرف غذا‌های شیرین در ماه رمضان یکی از دلایل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان است، افزود: اگر کسی در وعده افطار از غذا‌های چرب و شیرین استفاده کند زمینه را برای غلظت ناگهانی قند خون فراهم می‌کند از همین رو باید در وعده افطار غذا‌های سبک و در فاصله یک تا دو ساعته شام سرو شود.


بیشتر بخوانید


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ماه مبارک رمضان بدن به دلیل کاهش فعالیت‌ها و روزه داری نیاز کمتری به مواد غذایی پیدا می‌کند، اما شاهد هستیم که مردم جامعه بیشتر از گذشته به دنبال جمع آوری مواد غذایی هستند و بنابراین این تصور که به دلیل روزه داری باید بیشتر از روز‌های معمول غذا مصرف کنیم کاملا تصور نادرستی است.

صفریان بیان کرد: باید در ماه مبارک رمضان به میزان ۲۰ درصد مصرف مواد غذایی را کاهش داد و مسئله بعدی در ماه رمضان تهیه نذورات و برگزاری مهمانی‌ها است که امیدواریم در شرایط کرونایی امروز جامعه، تعداد مهمانی‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد.

او با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اینکه در مهمانی‌ها غذا‌های چرب وشیرین بیشتری سرو می‌شود و اصولا مردم در مهمانی‌ها عادت پر خوری دارند این دورهمی‌ها به جز زمینه ایجاد شیوع بیماری کرونا موجب افزایش وزن و بیماری فرد را فراهم می‌آورد، تصریح کرد: برای تهیه ظروف مواد غذایی نذورات نیز متاسفانه ظروف نامناسب استفاده می‌شود که تحمل حرارت بالا را ندارند و بیماری زا هستند از همین رو استفاده از ظروف مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در ایام ماه مبارک رمضان افرادی هستند که به هر دلیل نمی‌توانند روزه بگیرند، اما چون در این ایام تمرکز بر تغذیه روزه داران است، از تغذیه این افراد غافل می‌شویم و اغلب این افراد هم به لحاظ تغذیه‌ای جزوه گروه‌های آسیب پذیر هستند که نیاز به تغذیه مناسب دارند بنابراین اگر در خانواده افرادی هستند که به دلیل بیماری دیابت، فشار خون، و بیماری‌های کلیوی نمی‌توانند روزه بگیرند باید به تغذیه آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داد.

صفریان اظهار کرد: حذف هر یک از دو وعده اصلی در ماه رمضان کار نادرستی است به خصوص سحری، بهتر است نزدیک به اذان صبح مصرف شود، زیرا گرسنگی طولانی مدت می‌تواند خطرات زیادی را حتی برای افراد غیر بیمار داشته باشد.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.