مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن:

موزه تاریخ و باستان‌شناسی بم راه‌اندازی می‌شود

قاسمی گفت: امسال موزه تاریخ و باستان‌شناسی بم ایجاد می‌شود تا محل مناسبی برای علاقه مندان به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی شهرستان بم فراهم شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محسن قاسمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: در سال ۱۴۰۰، موزه تاریخ و باستان‌شناسی شهرستان بم با همکاری شهرداری و شورای شهر بم ایجاد می‌شود تا محل مناسبی برای علاقه مندان به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی این شهرستان فراهم شود. 

او با اشاره به بازنگری طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم برای حفظ باغ شهر شهرستان بم، افزود: این پروژه در قالب همکاری با پروژه طرح تفصیلی بم تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود، بیان کرد: این اتفاق، فرصتی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی فراهم آورد که مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله این اقدامات است.

او به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

 مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن بیان کرد: عملیات مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی و همچنین دروازه دوم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و خانه میراکبر و یخدان تاریخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت و بازسازی می‌شود.

او تصریح کرد: عملیات مرمت مجموعه اصطبل تاریخی ارگ بم از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت سالن‌های ضلع جنوبی و شرقی این بنای تاریخی به پایان برسد.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار